webForumDet fria alternativet

Nätpiraterna har vunnit slaget mot Ponten

Småprat

15 svar · 942 visningar · startad av mattiasnordin

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg
Frågan#1

Nätpiraterna har vunnit slaget mot Pontén!

MALMÖpoliserna har lagt ner alla förundersökningar mot pirater...detta eftersom APB metoder var brottsliga och IP nummer är skyddade enligt sekretesslagen och denna får ej brytas om straffet kan generea i fängelse! Därför kan det nu anses vara fritt fram att dela och ladda vad man vill!

*Källa: Skånska Dagbladet

Jag har inte läst detta själv men det låter inte mer än rätt tycker jag. Är det någon som kan bekräfta att artikeln verkligen existerar?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Haha!
Var har du läst detta?

Hörde det av en kompis... Är dock skeptisk på att det är sant till jag sett det själv ;)

Jag har i alla fall inte hört något om att det skulle blivit lagligt att dela ut upphovsättat material. ;)

Medlem sedan sep. 20021 655 inlägg

Skånskan har ingen nätupplaga, men Sydsvenskan skriver:
http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10113163

Nej det är det naturligtvis inte.

Men APBs tillvägagångssätt är intressant att diskutera. PUL o dyligt.

Piratjaktens Faror - Om balansen mellan personlig integritet, rättsäkerhet och upphovsrätt.
http://www.skriver.nu/dok/piratjakt200501.pdf

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Eller på idg's saijt: http://www.idg.se/ArticlePages/200503/18/20050318162340_CS/20050318162340_CS.dbp.asp

www.idg.se skrev:

Straffet för fildelning är böter, vilket i sin tur innebär att ip-adresserna som krävs för att spåra fildelare är sekretesskyddade. Det betyder att fildelarna är skyddade av sekretesslagen och att åklagare och polis inte får lov att leta efter de misstänkta.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Web-Tor skrev:

Jag har i alla fall inte hört något om att det skulle blivit lagligt att dela ut upphovsättat material. ;)

Hur får du till detta nu då?
Står ingenstans att det har blivit lagligt, deremot får dom hitta andra sätt att spåra "brottslingar" då IPnr inte duger.

frankof skrev:

Står ingenstans att det har blivit lagligt

Jo, det står i första inlägget

mattiasnordins kompis skrev:

Därför kan det nu anses vara fritt fram att dela och ladda vad man vill!

Eller hur. :)

Medlem sedan maj 2001406 inlägg
Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Web-Tor skrev:

frankof skrev:

Står ingenstans att det har blivit lagligt

Jo, det står i första inlägget

mattiasnordins kompis skrev:

Därför kan det nu anses vara fritt fram att dela och ladda vad man vill!

Eller hur. :)

Att skånska dagbladet anser att det har blivit lagligt smäller inte så högt ;)

Att mattiasnordins kompis tolkar det som att skånska dagbladet skriver att det är lagligt smäller nog ännu lägre men det var det jag syftade på i alla fall.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Web-Tor skrev:

Att mattiasnordins kompis tolkar det som att skånska dagbladet skriver att det är lagligt smäller nog ännu lägre men det var det jag syftade på i alla fall.

Han har tolkat det som att det är fritt fram. Inte som att det är lagligt. En högst väsentlig skillnad.

Vi är nog alla medvetna om vad som är lagligt och inte. Sedan är det ju mycket som är en gråzon.

Jag antar att mitt citat inte är ett exakt citat från en artikel. Han har nog formulerat sig utan att veta att vi skulle analysera hans ordval :)

Kul att se att PUL verkligen fungerar i praktiken :)

UlfT skrev:

Han har tolkat det som att det är fritt fram. Inte som att det är lagligt. En högst väsentlig skillnad.

Visst, rätt ska va rätt.

mattiasnordin skrev:

Kul att se att PUL verkligen fungerar i praktiken

Fast i det här fallet är det väl sekretesslagen som fungerar?
Vad jag kan se så är det fortfarande inte fastställt att en IP-adress är en personuppgift (och därmed skyddad av PUL).
Däremot så är de uppgifter som är kopplade till IP-adresserna personuppgifter och sådan får enligt sekretesslagen bara lämnas ut om minimistraffet är över två års fängelse.

Det stämmer säkert. :)

Däremot så är de uppgifter som är kopplade till IP-adresserna personuppgifter och sådan får enligt sekretesslagen bara lämnas ut om minimistraffet är över två års fängelse.

Man lär sig något nytt varje dag.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)