webForumDet fria alternativet

Sömnbrist?

Småprat

9 svar · 464 visningar · startad av dAEk

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg
Frågan#1

Läste precis bassebhu's tråd om favoritställningar i sängen och började fila på mitt svar, kom som vanligt när det gäller mig in lite väl mycket på off-topic, så jag kör igång denna tråd istället för att sabotera ännu en tråd...

Det handlar alltså om sömnbrist eller yrvakenism[fint ord va?]. Har ni några roliga erfarenheter att dela med er av som är resultat av sömnbrist eller har ni gjort något skoj som yrvaken?

Jag har några små händelser jag tycker är lite skojjiga. :h

När jag bodde hemma hos mina föräldrar hade jag en madrass mellan väggen och sängen, perfekt att ha huvudet mot när man skulle sussa, eftersom jag måste ligga i fosterställning för att kunna få någon sömn. Men när jag flyttade hemifrån slängde vi madrassen och det resulterade i att jag fick riktigt svåra sömnproblem! Inte nog med att väggen numer var på "fel sida" av sängen, utan madrass slår man ju huvudet i väggen! När man är van att ha en madrass vid väggen händer det lätt att man typ bara slungar iväg huvudet mot madrassen... inte speciellt behagligt kan jag lova!

Hade så mycket sömnbrist en gång att jag vaknade av att tavlan jag har ovanför sängen rörde på sig och förde en massa oväsen. Jag minns att jag låg och tittade på den när den rörde sig, och senare när jag stod i sängen och hakade av den från kroken. När jag vaknade dagen efter undrade jag vad tavlan gjorde på golvet och hur den kom ned dit! Där stod den, fint och prydligt lutad mot min stora Yucca-palm. :e
Minnet var vagt, ungefär som när man vart stupfull och gjort saker som man bara minns fragment av dagen efter.

Händelse nummer 2 skedde så sent som i förra veckan. Jag vaknade efter att ha hört nåt ljud som troligen var DN som dundrade ner från brevlådan. Jag var säker på att nån stod i hallen, helt 100%! Jag såg reflektionerna i fönstret och där stod någon och viftade med en orange näsduk eller sjal[schal?] av något slag med ett tydligt mönster av blommor på! Jag vart lite skraj och tänkte att nu är min stund inne, det är säkert en inbrottsjuv där med baseball-trä som kommer slå ihjäl mig! Jag tänkte att jag måste våga försvara mig själv och mina ägodelar, gick upp i hallen... det kanske är morsan tänkte jag, men varför skulle hon stå där och bara vifta med ett stycke tyg!? Och varför skulle en inbrottsjuv göra det? Humor!!
Hur som helst, där stod ingen så klart...

De andra händelserna är inte lika roliga, speciella eller unika, tror de är ganska vanliga faktiskt.

Telefonen ringer men man svarar i fjärrisen till stereon som ligger en liten bit ifrån.:D

Jag hade min telefon som väckarklocka en period, så ibland när det ringde på helgerna[jag kan sova läääänge] hände det att man bara lyfte på luren och lade på direkt, i tron om att det var alarmet som tjöt trots att varken signalen eller tonerna var lika.

Men vi ska ha lite allvar i denna tråd också... kan det i det långa loppet vara skadligt med för lite sömn? Eftersom hjärnan inte verkar kunna koppla ganska uppenbara saker och när man mer eller mindre börjar hallicunera börjar man undra...

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Re: Sömnbrist?

dAEk^ skrev:

Men vi ska ha lite allvar i denna tråd också... kan det i det långa loppet vara skadligt med för lite sömn? Eftersom hjärnan inte verkar kunna koppla ganska uppenbara saker och när man mer eller mindre börjar hallicunera börjar man undra...

Ja det kan vara skadligt. Ett exempel:
http://www.nymedicin.com/news/1999/10/28/Somnbrist_kan_leda_till_metaboliska_storningar.html

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Haft en del illusioner och illamående. Set färgglada tunnlar och blivit jagad av stora maskliknande saker när jag har varit halvvaken. Fast då har jag varit riktigt febrig och sjuk de fåtal gånger det har hänt. Men det skumma är att man liksom kan välja om man vill sova eller vakna helt. Men en gång när jag var riktigt sjuk för kanske 7 år sedan så var jag tvungen att sätta mig upp för att "stoppa det". weird stuff :e

Medlem sedan mars 200435 inlägg

hehe, det här är något jag har mycket erfarenhet av =)
När jag får feber(vilket brukar inträffa ganska regelbundet 2ggn om året), så sover jag på dagarna, och på nättera ja då händer det saker.
I vanliga fall är det inte mycket mer än att jag yrar runt i huset ser konstiga saker och hör saker som inte finns, har hänt att päronen har hittat mig vid tvn stirrande på tvn fast att tvn inte är på, och jag har inte en aning om vad jag gör.
Vanlig syndrom är också att sånt som man i vanliga fall hör klart och tydligt har jag inte alls, och sånt som man kanske inte skulle hört eller hört väldigt lågt, det låter som om nån skriker.
Och detta resulterar i att när man vrider och vänder sig i sängen så låter de som om man försöker flytta porslinstalrikar på ett kakelgolv =)
Att takplatorna börjar forma saker och försöka komunisera med en är inte heller helt ovanligt.
Brukar även se typ som om man skulle förklara det som "spöken" fast svarta =) röra sig omkring.
Iövrigt så när man har varit uppe nån eller några nätter utan att sova alls eller bara några få timmar, så börjar man ju flumma runt.
Som exempel DHW03 sov jag nästan inget alls, och efter 2 dagar så fick jag för mig att sätta en låda på huvudet och gå omkring med. Gav en hel del uppmärksamhet =)
Ja det var en liten bit från mig =)

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Själv har jag mest gått runt och varit jävligt förbannad när jag har drabbats av sömnbrist vilket har hänt ett par gånger (har skrivit om det här). :p

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Jag har varit trött de senaste 4 åren. Anledningen är att jag inte haft en dygnsrytmen sedan jag gick i nian. I gymnasiet var jag schemalagd 2 dagar i veckan, och det inte direkt så att jag gick upp kl 6 för att plugga de dagar jag var hemma, i den vägen är det..... :x

Försöker ibland komma tillrätta med det här, men det slutar alltid med att jag sover längre på dagarna, eftersom jag inte måste upp.... Jag om någon behöver ett vanligt jobb, iaf ett tag. :e

phew, skönt att man inte är ensam om att vara ett weirdo! ;)

Bendro » det stod att det kan vara farligt, inte att det är det! :P ;)

Mika3l » aa, samma här.. ibland blir man bara sur och gnällig, men oftast brukar man[läs. jag] gå och lägga sig i så fall, om det inträffar när man är hemma. Är jag på jobbet brukar jag stänga in mig på rummet. :)
Ingen idé att vara vaken/tillgänglig när man bara går runt och stör sig på allt och alla, om det inte är väldigt viktigt då...

caze » Jag vet hur det är! Är ungefär som du, har inte haft en normal dygnsrytm sedan gymnasiet typ. Har kommit fram till att det optimala för mig vore ett jobb där man kan jobba natt, tyvärr är inte det så vanligt inom webutvecklarbranschen.

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

Jag lyckades få lite sömnbrist i natt. Jag drog nämligen ut en visdomstand i tisdags, och inatt så fick jag uppleva smärta av okänd anledning (infektion eller något) Så jag vaknade upp vid 02.00 och började knapra smärtstillande, somnade igen vid 03.30. Imorse så bar det iväg till jobbet och sedan dess så har jag haft huvudvärk och varit väldigt trött & grinig.
Av någon anledning så är mina händer iskall hela tiden också, vet inte om det har med saken att göra.

När man sitter i kontorslandskap så är det svårt att komma undan, får helt enkelt låta blir att svara på mail och undvika telefonen. Nä, sömnbrist är inte att leka med.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

dAEk^ skrev:

Bendro » det stod att det kan vara farligt, inte att det är det! :P ;)

Ja? :q
Du frågade om det kan vara skadligt....och jag svarade "Ja det kan vara skadligt." Vilket även framgick av länken.

Sovit för lite eller? :p

Jah! Du har så rätt, huvudet tänkte att jag skrivit annorlunda än vad jag hade gjort. :OO

Jag har läst att man inte kan ta igen sömn ifall man sovit dåligt, tex om man sover dåligt på lördag natt kan man inte ta igen det på söndag natt. Och vi behöver ju sömnen för att bearbeta dagens händelser samt att ladda upp kroppen så att säga, så på sikt kanske det inte är så bra.. men källan var antingen aftonbladet eller expressen så man ska kanske inte lita allt för mycket på den... fast det låter vettigt.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)