Såg en annons för Sida ( https://www.sida.se ) i nån blaska, tror det var tantsnuskblaskan Amelia btw..
Nåja:
Annonsrubriken skrev:
Vi vill att folk ska vara rika, inte sjuka & dö i Aids!
Tar man bort: ", inte sjuka" från den meningen så blir det lustigt nog ett mysko budskap.
Jag reagerade på meningen & undrar om det inte vart trevligare att skriva den på ett annat sätt!? :e
Ja, om man tog bort "Vi" och ersätter det med "jag", gör likadant med "att" till "bli", tar bort "vill att folk ska vara", sätter in fler ord som inte hör hemma i originaltexten och flyttar om några bokstäver. Ja, då får man helt plötsligt det dolda budskapet:
Jag vill bli rik, alla andra ska bli sjuka & dö i aids!
Det är egentligen inget fel på meningen förutom att & bör undvikas och att aids skrivs med små bokstäver. Meningen hade dock blivit kraftfullare och mer rytmisk som två.
Vi vill att folk ska vara rika. Inte sjuka och dö i aids.
Rubriker är sällan till för att vara trevliga. Poängen är att läsaren ska stanna upp och läsa vidare. Om de lyckats i detta fallet är tveksamt.
Jag var och tränade i rumänien i somras, berättade då om våra arbetsinsatser tillsammans med SIDA... de var mycket konfunderade... till slut fick jag klart för mig att SIDA i rumänien är motsvarande vår förkortning AIDS... det var roligt att förklara för dem vad det var SIDA stog för hemma i svedala ;)
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e