webForumDet fria alternativet

Lustig annonstext

Småprat

5 svar · 424 visningar · startad av Bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Frågan#1

Såg en annons för Sida ( https://www.sida.se ) i nån blaska, tror det var tantsnuskblaskan Amelia btw..

Nåja:

Annonsrubriken skrev:

Vi vill att folk ska vara rika, inte sjuka & dö i Aids!

Tar man bort: ", inte sjuka" från den meningen så blir det lustigt nog ett mysko budskap.
Jag reagerade på meningen & undrar om det inte vart trevligare att skriva den på ett annat sätt!? :e

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Fantiserat i väntesoffan hos frissan nu igen?

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Ja, om man tog bort "Vi" och ersätter det med "jag", gör likadant med "att" till "bli", tar bort "vill att folk ska vara", sätter in fler ord som inte hör hemma i originaltexten och flyttar om några bokstäver. Ja, då får man helt plötsligt det dolda budskapet:

Jag vill bli rik, alla andra ska bli sjuka & dö i aids!

Intressant! ;)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Ersätter man &-tecknet mot och kan det också lätt misstolkas. :OO

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Det är egentligen inget fel på meningen förutom att & bör undvikas och att aids skrivs med små bokstäver. Meningen hade dock blivit kraftfullare och mer rytmisk som två.

Vi vill att folk ska vara rika. Inte sjuka och dö i aids.

Rubriker är sällan till för att vara trevliga. Poängen är att läsaren ska stanna upp och läsa vidare. Om de lyckats i detta fallet är tveksamt.

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

Jag var och tränade i rumänien i somras, berättade då om våra arbetsinsatser tillsammans med SIDA... de var mycket konfunderade... till slut fick jag klart för mig att SIDA i rumänien är motsvarande vår förkortning AIDS... det var roligt att förklara för dem vad det var SIDA stog för hemma i svedala ;)

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)