webForumDet fria alternativet

Julanekdoter

Småprat

0 svar · 791 visningar · startad av jeanette

Medlem sedan sep. 2003901 inlägg
Frågan#1

Denna tråd vill jag tillägna lite roliga anekdoter eller Do's and Dont's till jul.

Mitt bidrag blir förra årets (ej) barrande gran!

Min mamma är en fanatisk julfirare med ALLT vad det innebär, julstädning, stoppning av alla dess sorters korvar, syltning, o.s.v. Hennes man bär ner 10 st flyttkartonger med bara julsaker så "Ett päron till farsa firar jul" ligger i lä. :OO
Och så har vi ju granen den ska ju helst stå så länge som möjligt.

Där sitter hon då och lyssnar på "morrongänget" och dom har en tipsstund där man kan ringa in och berätta dom bästa tipsen så att granen inte ska barra.

En man ringer in och berättar att han brukar hälla några droppar lim i vattnet när han vattnar granen första gången, och sen står granen jättefin och barrar inte under hela julen, han hade t.o.m haft den hela februari ut! :i

Sagt och gjort mamma måste ju prova detta fenomenala knep och följer gubbens råd!
Limmet åker i vid första vattingen och sen kommer väntan för att se hur länge den skulle stå!

Vi dyker upp på Lilljul (för alla oinvigda icke skåningar, så är det den 23/12 ;) ) Och måste ju in och skåda på hennes underverk till silvergran, som hon har tagit mycket tid till att klä omsorgsfullt.
Men den ser lite konstig ut! Den hade inte den vanliga färgen som en silvergran ska ha, den hade en mer brunaktig färg.
Då visar det sig att den var stendöd!
Men barren trillade iaf inte av.
Dom hade ju blivit fastlimmade av limmet hon hällde i vattnet. :L

Så mitt lilla råd till alla som kämpar med barren, testa inte limtricket!
Det funkar inte, ia.f inte om man vill ha en levande GRÖN gran.

God Jul! :moose

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)