Tillsammans med ett gäng andra personer har jag sen några veckor tillbaka letat efter ett stort garage i GBG. Ett hyfsat stort garage där huvudsyftet är att jobba med våra fordon. Att det är uppvärmt är ett krav, el likaså, vatten är ett plus men inget måste.
Efter att ha pratat med flertalet fastighetsbolag och fått nobben av vartenda ett börjar man bli fundersam. Vissa säger rakt ut att de är allergiska mot alla former av bilverksamhet, andra är lite mer diplomatiska och hävdar att de inte har några lokaler som passar, trots att de har passande lediga lokaler upplagda på sina hemsidor. Undertonen är tydlig.
Ska det vara så förbannat svårt att få tag i garageplats? Vi är inte kriminella, vår verksamhet är lugn och städad och det sista vi vill ha är en massa folk springandes ut och in i våra lokaler. Borde ju vara drömmen för en fastighetsvärd. Men än en gång går verkligheten inte hand i hand med teorin.
Verkar som att de stora fastighetsbolagen har råd att nobba folk. Nu går jag vidare med mindre bolag som inte har råd att nobba oss.
Ska skriva ett vanligt hederligt brev som jag skickar till små fastighetsbolag. Har ni några tips på hur jag ska formulera mig så de fattar att verksamheten är städad så de börjar intressera sig?
Hej.
Vår motorförening letar efter en lokal för vår verksamhet och undrar vad ni har att erbjuda i Göteborgsområdet. Vi ser helst att lokalen är uppvärmd och har tillgång till el och vatten. Toalett är ett plus men inte nödvändigt. Lokalen bör vara mellan 200 och 350 kvadrat. Då flera av oss äger påkostade bilar ser vi gärna att lokalen inte ligger dolt. Vi tänker etablera oss i lokalen och ser gärna att det är möjligt att hyra den en längre tid.
Kort om oss
Verksamheten innebär att vi underhåller och bygger om våra egna fordon. Vi ägnar oss således inte åt kommersiell verksamhet. Föreningen bygger på ett genuint bilintresse och många av oss ägnar oss åt seriös verksamhet såsom långloppsracing i organiserad form.
Om ni har lokaler som stämmer med ovanstående önskemål är vi tacksamma för snabbt svar då vi idag står utan lokal.
Mig når ni på telefon 070-XXXXXXX och på den adress som står i signaturen.
Med vänlig hälsning Anders Johansson
Adress 1
Adress 2
@Obelix: Jag har pratat med Göteborgslokaler som är ett kommunalt bolag. Det vart nobben där med.
@Bewern: Njae, jag ser faktiskt inte vad som skulle vara problem med spill på golvet. Det är inte precis någon förening som ligger i riskzonen att påverka miljön negativt i någon större utsträckning. Då är industrin en större miljöbov. Om det handlar om att betong skulle ta skada av oljespill så håller mitt garagegolv klockrent än idag, efter 20 års mekande och oljespillande av både min far och mig.
Kan det inte vara så att bilar, dessutom dyra som du säger, som står i ett garage riskerar att dra till sig inbrottstjuvar vare sig ni är skötsamma eller ej?
@Bire: Förvisso inte verifierat men de jag pratat med hittills är stora fastighetsbolag såsom Colliers, Göteborgslokaler m.m som hyr till industrier. Vanligt bilmekande bör väl vara ganska likt de krav som gäller för industrilokaler? Har du koll på detta? Hade vart suveränt om du skrev lite om vad det innebär.
@nitro2k01: Förvisso, men ett industriområde har väl alltid dragit till sig suspekta personer. Och det är i sådana områden vi tänkt etablera oss.
@Obelix: Jag har pratat med Göteborgslokaler som är ett kommunalt bolag. Det vart nobben där med.
@Bewern: Njae, jag ser faktiskt inte vad som skulle vara problem med spill på golvet. Det är inte precis någon förening som ligger i riskzonen att påverka miljön negativt i någon större utsträckning. Då är industrin en större miljöbov. Om det handlar om att betong skulle ta skada av oljespill så håller mitt garagegolv klockrent än idag, efter 20 års mekande och oljespillande av både min far och mig.
Det jag ville få dig att förstå är att jag inte tror att hyresvärden vill ha några oljefläckar alls på sitt garagegolv. Oavsett om det är 5cl eller 500 liter.
Okej. Då missuppfattade jag ditt inlägg, men om ett fastighetsbolag är såpass rädd om sina fastigheter så torde inte ens en barnfamilj få bo i en lägenhet med tanke på alla skador som kan uppkomma där. Så för att tala i klartext, nej, jag tror inte på din teori om oljefläckar.
411 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e