webForumDet fria alternativet

EU-moped stulen

Småprat

8 svar · 785 visningar · startad av PoPsork

Medlem sedan mars 200315 inlägg
Frågan#1

En EU-Moped, Sym Shark 50, stals natten/morgonen till måndagen i Sörby i Örebro. Om ni får syn på den ring/sms:a [..] eller skicka email till [..]. Berätta var och när ni såg den.
Den har registreringsnummer "SOC 354", och det är repor på vänster sida fram. Den har inga backspeglar.
Bilder finns på http://www.popsork.com/emil_moppe/.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

En dum fråga, men varför ringer man inte polisen istället för din mobil eller mail? Ska ni ut o knacka tjuven själva eller?

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Bire skrev:

En dum fråga, men varför ringer man inte polisen istället för din mobil eller mail? Ska ni ut o knacka tjuven själva eller?

Har man sett den mopeden parkerad på någon plats, eller på annat sätt lokaliserat mopeden, så är det nog tyvärr snabba puckar innan mopeden och dess nya "ägare" glider vidare.

Tror inte polisen engagerar sig speciellt mycket i en stulen moped, tyvärr.

Om jag mot förmodan får syn på mopeden ringer jag "PoPsork", så får han själv avgöra vad han vill göra med bollen.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Blårand skrev:

Bire skrev:

Har man sett den mopeden parkerad på någon plats, eller på annat sätt lokaliserat mopeden, så är det nog tyvärr snabba puckar innan mopeden och dess nya "ägare" glider vidare.

Tror inte polisen engagerar sig speciellt mycket i en stulen moped, tyvärr.

Om jag mot förmodan får syn på mopeden ringer jag "PoPsork", så får han själv avgöra vad han vill göra med bollen.

Synd bara att han själv inte får ta tillbaka mopeden ifall han skulle få syn på den, Eftersom han då själv skulle bryta mot reglerna, Så det besta e nog endå att ringa polisen, Vad nu det ska åt mopedstölder som inte direkt e högprioriterade brott :(

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Esen skrev:

Synd bara att han själv inte får ta tillbaka mopeden ifall han skulle få syn på den, Eftersom han då själv skulle bryta mot reglerna, Så det besta e nog endå att ringa polisen, Vad nu det ska åt mopedstölder som inte direkt e högprioriterade brott :(

Förstår dilemmat. Det är som du säger. Möter jag en person som åker runt på min stulna moped, så kan personen ha köpt mopeden i god tro.

Men detta är nog knappast troligt, och då polisen inte lär lägga ned något arbete på fallet, så skulle jag "under rätt omständigheter" definitivt konfrontera den person som åker runt på min stulna moped, om jag fick syn på honom eller mopeden.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Blårand skrev:

Det är som du säger. Möter jag en person som åker runt på min stulna moped, så kan personen ha köpt mopeden i god tro.

Finns det något som heter "handlat i god tro" längre?

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Nope, god trosköp har tagits bort sedan 1 juli 2003.

läs mer: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel_datum.asp?lngCategoryId=1201&lngArticleId=3107

Medlem sedan mars 200315 inlägg

Mopeden har hittats av polisen efter ett tips av en kompis..
Så denna tråd kan tas bort eller låsas eller något =)

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Grattis! :)

248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)