webForumDet fria alternativet

Kan folk inte hitta bättre saker att göra?

Småprat

7 svar · 347 visningar · startad av nkrantz

Medlem sedan apr. 2002830 inlägg
Frågan#1

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,552577,00.html

Tänk om alla dessa personer som orkar bry sig skulle ägna sin tid åt något vettigit istället...

// Nippe

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Reagerade exakt lika, det var då ingen bild. Men det ser nog farligt och okontrollerat ut!

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Hundjävlen skall vara kopplad!!!
Problemet är att folk bryr sig för lite och inte vill säga ifrån.

Medlem sedan sep. 2002252 inlägg

Dom har ju rätt i att hundar ska vara koplade men det är ju så jävla löjligt att skriva om det bara för att prinsen gör det. Hade ju varit förståbart om det var en epedimi med lösa hundar som drog genom sverige men annars är det som sagt vem fann ska bry sig :q

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

Konstigt att det inte blev en extrasändning på Rapport

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

Jag blev så j-a lack att jag mailade reportern... delar med mig av svaret (mitt brev underst)

Tack för ditt brev.

Flera läsare har engagerat sig i denna fråga vilket tyder på att nyheten väckt intresse.

Många är tacksamma för att saken tas upp, andra tycker det är trams. Jag har ingen möjlighet att skriva till alla personligen utan skriver ett långt brev där alla frågor och synpunkter tas upp:

1. När Aftonbladet fick kännedom om att prins Carl Philip polisanmälts fanns två möjligheter: att rapportera eller inte rapportera.

2. Att prinsen brutit mot lagen som förbjuder hundar utan koppel i centrala Stockholm är klarlagt. Att det skett upprepade tillfällen likaså. Hunden är en rottweiler, en ras som skrämmer många människor.

3. Det som talade mot att vi skrev var mycket riktigt att det handlar om något som alla hundägare gör. Att döma av det stora intresset för artikeln är dock detta ett problem som många har åsikter om.

4. Det som talade för att vi skrev var att prinsen är en av Sveriges absolut mest offentliga personer (i egenskap att han är trea i succesionsordningen och står på tur efter kungen och kronprinsessan att bli Sveriges statschef).

5. Man kan naturligtvis ha åsikter om kungahuset. Man kan naturligtvis strunta i att skriva om kungahuset och överlåta detta till Se& Hör. Men eftersom Sverige är en monarki med allt vad det innebär så anser Aftonbladet att man inte kan strunta i kungafamiljens förehavanden. Om någon av dem bryter mot en bestämmelse är det alltså en större nyhet än om en vanlig medborgare gör detsamma.

6. Artikeln var ursprungligen skriven med lättare hand. Under natten kortades den ner så att den stilistiskt blev kortare och därmed mer hårdkokt. Det tycker jag personligen var fel. Det är naturligtvis inte dagens allvarligaste nyhet. Texten är också kort, inte mycket längre än en notis. Det finns mängder med viktigare nyheter i tidningen i dag.

7. Alla ni som är tacksamma för att problemet tas upp så hoppas jag som er att detta kan leda till att hundägare inser vad som gäller. Det är alldeles för många hundrädda som tvingas terroriseras av ett fåtal hundägare som struntar i att koppla sina hundar.

8. Till er som har fler exempel som visar att kungafamiljen inte är “Vana hundförare” vilket jag skriver i artikeln, kan jag bara svara att vi inte har möjlighet att skriva om andra incidenter kungafamiljen varit med om med sina hundar. I detta fall var det dock en polisanmälan som gjorts och därmed var det en nyhet.

9. Till er som reagerat över att Aftonbladet brytt sig om att skriva om detta vill jag bara svara att jag inte håller med er om att man ska strunta i att rapportera om när någon i kungahuset bryter en bestämmelse. Som förklaring hänvisar jag till punkt 2, 3, 4, 5.

Med vänlig hälsning

Thomas Gustafsson

Men hallå, du ser väl flera tiotals hundar i stan utan koppel varje dag, vad är det för trams att blåsa upp just detta till en story... mannen som polisanmälde måste ju vara oerhört bitter på livet om han inte har annat för sig... eller han kanske polisanmäler alla lösa hundar han ser...?

________________________SIS_IT_

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

frankof skrev:

:bire :)

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

frankof skrev:

Helt jävla klockrent att han blev polisanmäld. Vad hade varit bäst för att få genomslagskraft med deta "problem": att polisanmäla frasse hanson eller prinsen? Kungahuset som representerar Sverige bör verkligen göra saker och ting på rätt sätt :bire

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)