webForumDet fria alternativet

Morgontrött

Småprat

13 svar · 604 visningar · startad av dAEk

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg
Frågan#1

Jag satt och funderade lite så här på en en lugn fredagsnatt, hur som haver, jag undrar lite om det här med att vissa människor är morgonpigga medan andra är morgontrötta.

Jag själv har alltid vart morgontrött och enormt kvällspigg, det är vanligen så om man är morgontrött tror jag. Men i alla fall, jag minns när jag gick på lågstadiet och redan då hade problem med att komma upp ur sängen på mornarna.
På sommarlovet kom alltid mina polare och väckte mig runt kl 11-12:00, jag var alltid den som vart klar sist, konstigt att de aldrig tröttnade på att väcka liv i en :)

Man tycker ju kanske att ett sådant beteende borde gå över med tiden, att det bara var en fas så att säga. Men än idag är jag morgontrött och jag vet inte hur eller vad jag skall göra för att bli mindre morgontrött.
Jag har testat att lägga om mina vanor, att lägga mig tidigt, äta nyttigare, det som fungerade bäst var att sova med ett öppet fönster, men det i sig ledde till dålig sömn och vips var man tillbaka på start igen.

Kan morgontrötthet/morgonpigghet vara genetiskt betingat eller är det enbart vanorna som gör en sådan?

Jag har lite svårt att tro att det bara är vanorna eftersom jag vart sådan i hela mitt liv. Samtidigt känns det lite som en ursäkt för ens beteende att säga att det skulle vara genetiskt betingat.

Jag menar, eller jag vet inte.. jag kan vakna på helgerna och vara precis lika trött som på en måndags-morgon. Numer knaprar jag koffeinpiller, det gör mig pigg ganska snabbt men det känns inte som en speciellt bra eller nyttig lösning.

Medlem sedan feb. 20011 198 inlägg

Har du testat att gå och lägga dig tidigare?

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

yohpops skrev:

Har du testat att gå och lägga dig tidigare?

Jag har testat att lägga om mina vanor, att lägga mig tidigt...

8-)

Medlem sedan okt. 2004636 inlägg

Tja, vanorna spelar stor roll. Nu har jag inte heller kikat i din profil så jag vet hur gammal du är men tonåringar är i allmänhet tröttare. Hormonerna du vet ;)

Visst kan det iofs vara lite genetiskt betingat, men inte så markant att man sover till 11.00-12.00 varje dag!!! Kroppens biorytm är genetisk - det vet man idag - men man kan faktiskt anpassa sig.

Det finns troligen nåt i ditt liv som gör dig morgontrött, sent i säng kanske?

skippa koffeinpillrena och värm ett glas mjölk så kan du säkert somna :P

Medlem sedan jan. 2000640 inlägg

Jag har nånting liknande. För mig spelar det ingen roll om jag går och lägger min 21 eller 24 om jag skall upp klockan 6. Är lika trött hursomhelst. Däremot kan jag med lätthet kliva upp tio när jag gått och lagt mig 4 på natten. helt skumt. :)

Däremot kan jag med lätthet kliva upp tio när jag gått och lagt mig 4 på natten. helt skumt.

dagenefterpigg kanske...? ;)

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Jag har problem åt andra hållet. Jag har svårt att sova på morgonen. Jag stiger i stort sett alltid upp 05.00-07.30, oavsett när jag gått och lagt mig eller vad som ska göras under dagen.

Detta beror visserligen på att jag är gammal och beter mig som vuxen i detta ämne. ;)

Vad du ska göra åt din morgontrötthet har jag egentligen inga åsikter om mer än att du ska sluta dalta. Stig upp, skölj eventuellt ansiktet med kallt vatten. Sedan kan det hjälpa med lite morgongymnastik.

det sägs att "åldringar" sover mindre - såååå... ;)

skämt åsido - jag är en "gammal kärring" men ändå oerhört morgontrött mellan varven. Måste ha med "hormonerna" att göra *asg*

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Det är skillnad på folk, vissa är "a-människor" andra "b-människor", jag är "b" och löste det med kvällsjobb.

Edit: lite sökning gav denna: http://www.sahlgrenska.se/templates/Page____29235.aspx

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Brantis skrev:

Detta beror visserligen på att jag är gammal och beter mig som vuxen i detta ämne. ;)

Hörrö, vaddå gammal? x( :bla ;)

Klart man är morrontrött, det är bara galna pensionärer som frivilligt kliver upp innan tuppen... :e

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ja precis Vaknade sju och visste inte vad jag skulle göra med det!

:stefan: skrev:

Brantis skrev:

Klart man är morrontrött ...

Aj du, sved den så pass? Trots att du indirekt erkänner att du också är gammal så bekänner du i samma veva att du är barn innerst inne. :p ;)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Brantis skrev:

Brantis skrev:

Klart man är morrontrött ...

Aj du, sved den så pass? Trots att du indirekt erkänner att du också är gammal så bekänner du i samma veva att du är barn innerst inne. :p ;)

Jag bryr mig inte om alla vändningar i den där meningen, men om nio dagar... ;)

Jag bryr mig inte om alla vändningar i den där meningen, men om nio dagar... ;)

Jag vet, jag vet. :x

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)