40 grader...
Väldigt mycket panik nu!!!
Hur tvättar man ett par jeans, skjorta och en vit T-shirt med tryck?
Snabbt svar snälla :e
22 svar · 965 visningar · startad av Alpha II
Väldigt mycket panik nu!!!
Hur tvättar man ett par jeans, skjorta och en vit T-shirt med tryck?
Snabbt svar snälla :e
40 grader...
Allt i samma maskin?!
Hur mycket tvättmedel i maskinen?
Snabba på killar! Jag vet att ni är heta på detta :e
Snääälllla behöver verkligen veta detta nu! ;)
Det beror på hur nya kläderna är, och vilka färger dom har samt vad dom är gjord i för matrial...
Är jeansen nya och blåa så ska du nog helst ta dom separat eller med samma färg...
Hehe.. snubblat lite igår? ;) §e
Tror att du bör tvätta jeansen för sig.
Skjortan och t-shirten går nog att tvätta ihop om trycket inte färgar. Är t-shirten tvättad nån gång innan? Isåfall så färgar den nog inte av sig så det går att tvätta dom ihop.
Kolla tvättråden på dom små lapparna inuti plaggen för temperaturer.
Hur mycket medel? Ingen aning, ta bara en halv deciliter eller nåt sånt kan jag tänka mig.
Ok skall försöka lite nu :D
Det finns två "skålar" att lägga tvättmedlet. En markerad med I och den andra II. Vilke skall tvättmedlet i? Vad skall manköra för program? :q
I = Förtvätt, II = "eftertvätt". Det ska finnas en knapp/jul där man kan välja om man vill ha förtvätt. Oftast väljer man det om kläderna är smutsigare än vanligt, och det tar därmed längre tid att tvätta. Väljer du inte förtvätt så räcker det med att du häller tvättmedlet i II-facken. Dosera inte för mycket. :p
Oki.. Fanns inget tvättmedel kvar så nu måste jag fixa det också... Skall det vara för färger eller vit tvätt?
Har du kollat tvättlapparna på dina kläder? :p Länk
Och det spelar väl ingen roll, så länge det är tvättmedel? :OO
Vanlig "vitt" tvättmedel innehåller blekmedel och tar således bort fläckarna effektivare. Färgtvättmedel innehåller inte blekmedel och bevarar färgerna på dina kläder. ;) Välj själv. :i
Det finns ett vred med en massa siffror runt om. Vad skall manställa in den på? Sen finns det flera knappar.... VIlken startar en vanlig tvätt?
På tvättmedlet står att man skall alltid abvända "tvättbollen" och lägga den ovanpå kläderna. Tvättbollen är en runt mått eller? I så fall har jag hittat den :D
Sen undrar jag lite över hur länge plagget skall vara i tvättmaskinen.... Hur vet man det?
Sen finns det flera knappar.... VIlken startar en vanlig tvätt?
Det är svårt att veta utan att se tvättmaskinen.
Sen undrar jag lite över hur länge plagget skall vara i tvättmaskinen.... Hur vet man det?
Det håller tvättmaskinen reda på. ;)
haha, nu får du berätta vad som egentligen hände med dina kläder.. ;)
herregud.
Alpha, don't panic. Det är inte svårt att hantera en tvättmaskin. Det finns ett par vanliga misstag man kan göra, men utöver det finns det inte så mycket som kan gå fel. Det mesta har väl nämnts har redan, men i alla fall:
* För hög temperatur.
* Blanda vita kläder med färgade. I synnerhet de första gångerna ett färgat plagg tvättas så färgar det gärna av sig.
* Inte läsa klädernas tvättråd.
Generellt:
Underkläder, strumpor, handdukar, lakan: 60 grader
Byxor, skjortor, t-shirts: 40 grader
Men jag har en del skjortor som tvättas i 60 grader och ett par byxor som bara klarar 30. Därför är det viktigt att också läsa tvättråden. Står det "tvättas separat" bör du dra ögonen åt dig för då färgar plagget av sig.
I grunden funkar en tvättmaskin så att du stoppar i det du vill tvätta, häller i tvättmedel i facket upptill, talar om för maskinen vad du har stoppat i (dvs vilken temperatur den ska ha) och sedan väljer ifall den ska tvätta normalt eller om kläderna är extra smutsiga (förtvätt). Därefter trycker man på start-knappen och tvättmaskinen sköter sedan sig själv tills den är klar.
Det brukar stå på tvättmedelsförpackningen hur mycket tvättmedel du ska ta. Mängden beror på hur mycket kläder du ska tvätta och hur hårt vattnet är hos dig. I Hudiksvall är vattnet mjukt, runt 2° dH och du behöver därför inte så mycket tvättmedel. Troligen en halv deciliter, i alla fall inte mer.
Seriöst, har du inge föräldrar som du kan ringa, dem borde kunna tvättmaskinene bäst ;)
Saknar tvättmaskinerna i sundsvall, där var det bara att kasta in kläderna, välja temperatur och allt annat vara automagiskt, till och med tvättmedel kirrade den själv
Det fixade sig! :D