BrantisMedlem sedan dec. 20011 978 inläggJag har febrilt försökt få denna tråd raderad. Den försvann för en liten stund, men efter ett ledningsbeslut kom den tillbaka igen.
Låt mig klistra in mitt senaste brev till moderatorn.
PM-konversationen skrev:
Alltså, jag ser webForum som en seriös diskussionsplats på Internet. Genier kan bolla idéer med varandra och hjälpa mindre vetande på plats. En del nyttjar även forumen som någon form av terapeutiskt gömställe. Det kan tramsas lite i Caféet, ge varandra små gliringar och småretas lite.
Men man ska för bövelen inte snacka skit! Punkt.
Jag förstår, och även backar upp, kritik mot företag och liknande, men endast då det är befogat och kanske till och med konstruktivt. Det publika skitsnack som aktuell tråd exemplifierar är rent ut sagt pinsamt för webForum (helt efter eget tycke).
Se skillnanden mellan kritik och smutskastning. Lyft fram den ena och absolvera det andra.
För fasen, visa lite wF-anda nu och ta er i kragen. Hur rätt ni än har enligt reglerna att kritisera/smutskasta offret publikt så säger åtminstone mitt förnuft att man ska låta bli.
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg
Brantis skrev:
Jag har febrilt försökt få denna tråd raderad. Den försvann för en liten stund, men efter ett ledningsbeslut kom den tillbaka igen.
Låt mig klistra in mitt senaste brev till moderatorn.
PM-konversationen skrev:
Alltså, jag ser webForum som en seriös diskussionsplats på Internet. Genier kan bolla idéer med varandra och hjälpa mindre vetande på plats. En del nyttjar även forumen som någon form av terapeutiskt gömställe. Det kan tramsas lite i Caféet, ge varandra små gliringar och småretas lite.
Men man ska för bövelen inte snacka skit! Punkt.
Jag förstår, och även backar upp, kritik mot företag och liknande, men endast då det är befogat och kanske till och med konstruktivt. Det publika skitsnack som aktuell tråd exemplifierar är rent ut sagt pinsamt för webForum (helt efter eget tycke).
Se skillnanden mellan kritik och smutskastning. Lyft fram den ena och absolvera det andra.
För fasen, visa lite wF-anda nu och ta er i kragen. Hur rätt ni än har enligt reglerna att kritisera/smutskasta offret publikt så säger åtminstone mitt förnuft att man ska låta bli.
Och vinsten med att publicera ditt PM här var?
Ja du tycker tråden suger, och?
Du vet hur du skall ta upp i ditt tycke felaktiga moderatorbeslut, gör det istället.
Nu, bäste PDahlen, så syftade jag inte på dina inlägg (även om jag är glad att du tycks ha tagit åt dig) utan snarare på själva idén att skapa en tråd för ett sådant här syfte.
Du skrev också något som förvånade mig lite...
"Sen om vissa inlägg hamnar på lite för låga nivåer så får man räkna med det i ett sådant här forum."
Är det så? Ska man förvänta sig vad som helst härifrån då? Anything goes?
Men tanke på det rabalder som denna tråd har skapat (har jag hört i kulisserna) och (jag gissar) antal rapporteringar som den antagligen har genererat så är det uppenbarligen fler än lilla jag som reagerar på både tråden i sig, men även på inläggen i den.
Men nej, jag förväntar mig en hel del från WF där jag varit ständig gäst sedan över tre år tillbaka.
En hel del från Caféet där jag har haft många roliga upplevelser.
Jag förväntar mig bannemej inte att folk är elaka. Inte ens för att detta bara är ett forum, eller för att man får tåla sånt.
Det är ingen kritik mot företaget som kommer fram här i tråden. Det är kritik mot Carina som person för hon har haft mage att tro att hon kan komma här och skapa ett företag för att försöka sig på webbsidor.
Om du förväntar dig att allt är OK här inne bara för att det är ett forum så har du hamnat på fel plats. Det kommer du också att märka när du varit här på WF lite längre.
Jag säger som Gislavet.net
...att publikt hänga ut någon på det här sättet tycker inte jag tyder på speciellt mogen attityd.
Jag verkar dock vara ganska ensam om den åsikten, så fortsätt ni. Det finns säkert fler saker på sidan att göra sig lustig över.
Sedan...som avslutning...
Ska man verkligen kasta sten när man sitter i glashus?
Det får ni tolka hur katten ni vill...
PDahlenMedlem sedan apr. 2004778 inläggTyvärr så får man alltid räkna med ett antal skräpinlägg, spelar ingen roll vad diskussionen handlar om.
Som tidigare redan sagts flera gånger så handlar det om ett företag. Sedan är det ett handelsbolag där en person arbetar med design och hon har själv identifierat sig som företaget istället för att beskriva företagets kompetens. Då finns helt enkelt risken att kritiken blir mot personen i fråga, just eftersom personen ÄR företaget.
Det är en väldigt stor skillnad mot smutskastning som vissa här tjatar om.
Alla har rätt till sina åsikter, sedan är det trist när vissa saknar förmågan eller viljan att uttrycka sina åsikter på ett mer intelligent sätt.
Det som gjort den här diskussionen till något överdrivet är de personer som bestämt sig för att det är något fel i den diskussionen. Hade dessa kommentarer inte dykt upp hade tråden dött ut efter någon dag.
De som tycker att tråden är fel har alltså aldrig:
- klagat på ett företag (stort eller litet) när inte någon representant från företaget varit närvarande
- kritiserat en politiker (är också en privatperson om man ska jämföra med det här)
Personligen tycker jag att det kan räcka nu eftersom inläggen nu tenderar att inte handla om företaget eller "fenomenet" "företag som inte borde finnas", utan istället inriktar sig på trådens existensberättigande.
BrantisMedlem sedan dec. 20011 978 inlägg
frankof skrev:
Och vinsten med att publicera ditt PM här var?
Ja du tycker tråden suger, och?
Du vet hur du skall ta upp i ditt tycke felaktiga moderatorbeslut, gör det istället.
Jag har tagit upp detta med moderatorn. Vi skickade ett par PM till varandra och jag frågade efter ett tag om jag skulle gå vidare till högre instans.
Jag klistrar in hans svar (vilket jag hoppas är okej för honom)
Dryden skrev:
Posta det här i den aktuella tråden och för diskussionen där. Även om du går mot "Har du synpunkter, kontakta..."-texten så har du mitt fulla försvar på den punkten. Ta upp problemet publikt och hör vad andra wF:are tycker.
Jag ursäktar om jag väckte anstöt, frankof. ;)
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg
Brantis skrev:
Jag ursäktar om jag väckte anstöt, frankof. ;)
Så jävla lättstött är jag inte ;)
Men av erfarenhet vet jag hur det brukar bli när man börjar posta pm för att visa att det jobbas i bakrunden.
det blir sällan bra när man vädrar offentligt att man inte får som man vill.
Moderatenas beslut gäller, gillas inte det; överklaga, bär inte det fram, synd, backa undan och "knip" ;)
PDahlenMedlem sedan apr. 2004778 inlägg
även om jag är glad att du tycks ha tagit åt dig
Tog absolut inte åt mig. Jag vet vilka inlägg som håller en låg nivå. Jag presenterar helt enkelt min åsikt, och den är att det är en tunn linje mellan vad som går och vad som inte går. Vad det betyder tror jag att jag försökt förklara i mina tidigare inlägg. ;)
Om du förväntar dig att allt är OK här inne bara för att det är ett forum
Nej, det förväntar jag mig absolut inte. Däremot så tycker jag att det är trist när en sådan här tråd växer till något den inte ska vara bara för att det dyker upp klagomål.
Utan dessa skulle, som jag nämnt tidigare, tråden dö efter nån dag.
PDahlen skrev:
Det som gjort den här diskussionen till något överdrivet är de personer som bestämt sig för att det är något fel i den diskussionen. Hade dessa kommentarer inte dykt upp hade tråden dött ut efter någon dag.
Överdriven var den redan innan de som klagar gav sig in i diskussionen.
PDahlen skrev:
De som tycker att tråden är fel har alltså aldrig:
- klagat på ett företag (stort eller litet) när inte någon representant från företaget varit närvarande
- kritiserat en politiker (är också en privatperson om man ska jämföra med det här)
Hur du drar dessa två slutsatser blir jag inte riktigt klok på.
Politiker är för övrigt av tradition ett yrke där man får utstå mycket kritik. Hade inte de annorlunda åsikterna och viljan att framföra dessa funnits hade det inte heller varit någon poäng med att bli politiker.
Överdriven var den redan innan de som klagar gav sig in i diskussionen.
Med överdrivet menar jag att den växt istället för att dö ut.
Hur du drar dessa två slutsatser blir jag inte riktigt klok på.
Kritiken här i tråden är mot ett företag, tyvärr ett litet företag där en person identifieras med företaget. Om det då är fel att kritisera ett litet enmansföretag så är det också fel att kritisera stora företag när de inte kan försvara sig.
Kritiken mot tråden handlar också om att det är smutskastning av en person som inte kan försvara sig. Då ser jag även politiker som personer och skall heller inte smutskastas när de inte är närvarande för att försvara sig.
Politiker är för övrigt av tradition ett yrke där man får utstå mycket kritik. Hade inte de annorlunda åsikterna och viljan att framföra dessa funnits hade det inte heller varit någon poäng med att bli politiker.
Inte vad det handlar om utan jag försöker visa att vissa har sina gränser på olika nivåer och när trådmotståndarna kommer med kritik som de kanske inte själv lever upp till bara för att de sätter andra gränser så är det fel.
Men strunta i politikerna och ta företagsledare istället. Den här tråden handlar som sagt om ett företag och så får en person ta på sig skulden och all kritik. Hur ser trådmotståndarna på att kritisera t.ex. Skandiacheferna med personlig kritik i ett forum?
Jag vet att vissa av er tycker att "va fan är det för konstiga jämförelser", men tänk efter, var ligger skillnaden och vem bestämmer att det är en skillnad?
Vad är rätt och vad är fel? När får man kritisera och när är det fel? Vem bestämmer det? Vem ska bestämma vad jag har för åsikter och när jag får ventilera de åsikterna?
Allt handlar om hur man tolkar situationen.
Här är min tolkning (återigen):
1. Tråden handlar om ett företag
2. Inlägget hade tyvärr som fokus att tramsa, men det händer.
3. Vissa inlägg ligger lågt och tyvärr så namnges personen istället för företaget.
4. Företaget är ett enmansföretag och personen har själv identifierat sig som företagets kompetens, därav är linjen mellan kritik mot person och företag väldigt tunn.
sneezeMedlem sedan dec. 20021 804 inläggVad är skillnaden på att snickra en ful hemsida och att bygga en ful
bil?
I båda fallen är det individer bakom skapandet. Häver volvo ur sig en
skitful bil med stålbelagda trähjul och en ångmotor så kommer jag skratta
lika mycket som när ett sk. webdesignföretag häver ur sig en sida
som liknar "Frames: steg 1" i "html for dummies".
Vad är skillnaden?
Mr NilsMedlem sedan jan. 2000640 inläggAlltså. Bara för att det är ett enmansföretag (well. två personer) och hemsidan är lite personlig så tycker jag inte att dom skall komma undan kritik. Visst, vissa av inläggen håller en låg nivå men kolla in några av trådarna som sågar diverse webhotell. En del av kommentarerna där är väldigt knäckande.
Problemet med företag som webbprofessorn, jwd etc är att det enl mig är en form av lurendrejeri. Hur mycket nytta har t.ex. http://www.sushibudet.com/ av sin hemsida? Svar: ingen alls. Dom har helt enkelt blivit blåsta på minst 4000:- (exklusive moms), och varje gång dom får för sig att uppdatera sidan så får dom punga ut med minst 300kr/h.
Så. vems är felet?
1. Arbetsförmedlingen etc som håller kurser i webbdesign för arbetslösa 55-åringar och därefter ger dom titeln "Certifierad Webbdesigner".
2. Den 55-åriga "Certifierade Webbdesignern" som inte inser sina begränsningar, utan likt en bilförsäljare på amfetamin studsar runt och säljer in "Webblösningar" till företag.
3. Företagen som i sin iver att hålla kostnaderna nere köper in den billigaste lösningen som de kan hitta, utan tanke på form & funktion.
(nä. nu orkar jag inte mer. det är för varmt, och jag måste äta en glass)
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
Mr Nils skrev:
Problemet med företag som webbprofessorn, jwd etc är att det enl mig är en form av lurendrejeri.
Är det verkligen lurendrejeri? När det gäller webbprofessorn, fick jag ett intryck av att han bara hade sålt in lösningar till folk han redan kände (ett intryck jag fick av det faktum att merparten av företagen stod att finna i trakterna kring Nacka och Värmdö). Om de känner för att gynna någon bekantings unge som ger sig in i webamatörbranschen, så är väl det deras ensak. Dessutom, de driver egna företag. Flera av dem vet säkert hur många konsulttimmar man får för 4000 kr. Då bör de rimligen inse att en skräddarsydd hemsida som snickras ihop på en så kort tid, rimligen inte kan vara alltför avancerad. De har alltså själva gjort ett medvetet val att skaffa sig en hemsida som inte gör mycket mer än att presentera deras telefonnummer och öppettider. Varför de har gjort det valet? Gynna kompisens ungar? Spara pengar? Inte tycker de behöver en avancerad webshop? Det vet de nog endast själva. Men det är deras val. Visst går det att göra så mycket mer med en websida, men om man inte ser behovet av det, har man automatiskt fel i alla lägen?
Mr NilsMedlem sedan jan. 2000640 inläggUlfT>> problemet med sidan är inte att den inte är tillräckligt avancerad, utan att dom är helt galna ur ett designperspektiv. Om jag ger nån 4000:- för att bygga säg, en lådbil till mig, så skulle jag bli lite förbannad om den inte hade hjul och att varje gång jag ville ändra riktning fick ringa upp killen som byggt den och be honom att ändra den åt mig..
Och av vad jag förstått så rör det sig inte om någon som gör hemsidor till "pappas arbetskompisar", utan att det är en vuxen person som ligger bakom det hela. vilket gör det (i mitt tycke) lite mera allvarligt.
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Gislaved.net skrev:
OveRRidE skrev:
13 år och allt hon kan klämma ur sig är nån skit som min syrra gör snyggare i lego. Dags att byta liv kanske?
Hur fasen kan det vara relevant i sammanhanget?
De flesta som gör hemsidor har någon gång börjat med stapplande försök, och de första verken brukar sällan bli vackra eller välkodade. Jag kan finna det lustigt att hitta sådana sidor, både mina egna och andras, men att publikt hänga ut någon på det här sättet tycker inte jag tyder på speciellt mogen attityd.
Jag verkar dock vara ganska ensam om den åsikten, så fortsätt ni. Det finns säkert fler saker på sidan att göra sig lustig över. Själv försöker jag hitta riktigt bra sidor att inspireras av istället.
Förlåt för det hårda ordvalet, jag skall försöka att hålla mig på en 'mer mogen' nivå.
Jag bryr mig inte om ifall du vill vara moralpolis, men jag håller fortfarande fast vid åsikten att hemsidan (och sidorna) ser ut som skit (bokstavligt talat) och att tjänsteutbudet och dess priser är skrattretande. Jag har inte publikt hängt ut någon på något sätt, det är hon själv som har gjort. Hon har själv angivit sitt namn på hemsidan och hon får själv ta ansvaret för de verk hon väljer att publicera som sitt kundportfolio. Lägger man upp något till allmän beskådning på Internet (vilket en hemsida brukar klassas som), så får man fanimej ta konsekvenserna av kritiken också. Vad lever du i för mediareglerad värld där kritik mot mindre seriösa företag inte får existera? Får vi inte kritisera Tom Brom Srom och alla andra hundratals bluff-fakturaföretag heller då? Nej, det är ju så synd om dom, för de är ju nybörjare hela högen.
Har nu den här underbara tjejen bakom första inläggets länkade hemsida varit med 13 år i branschen och titulerar sig som 'Certifierad webbdesigner', så borde hon (och du?) väl i ärlighetens namn ändå kunna förstå varför folk kritiserar henne, när det hon har gjort ser ut som det gör.
Du får gärna försöka hitta fina saker att 'inspireras över', men personligen tänker jag bara försöka hitta det lilla krysset som gör att hennes webbplats försvinner från min skärm. Din nedlåtande ton gör mig så förbannad, då jag anser att (om vi nu skall dra det till sin kant) du inte är ett dugg bättre själv, även om ditt aningen högtravande och glansaktiga moraltal försöker skvallra om motsatsen.
BrantisMedlem sedan dec. 20011 978 inläggEn undran bara, OveRRidE. Du skriver att Gislaved.net inte är ett dugg bättre själv. Vad baserar du det på?
En undran till, OveRRidE. En tråd där kritik mot ett företag inom IT-branschen äger rum, vilket forum tycker du den borde ligga i?
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Brantis skrev:
En undran bara, OveRRidE. Du skriver att Gislaved.net inte är ett dugg bättre själv. Vad baserar du det på?
Jag gnäller på henne, han gnäller på mig. Jag tycker hon gör dåliga hemsidor, han tycker jag har kass kritik. Vad är skillnaden?
Brantis skrev:
En undran till, OveRRidE. En tråd där kritik mot ett företag inom IT-branschen äger rum, vilket forum tycker du den borde ligga i?
Jag vet inte, men av utvecklingen av ämnet att döma så borde den ju ligga i ett forum där man inte får uttrycka sina åsikter, eller hur?
BrantisMedlem sedan dec. 20011 978 inlägg
OveRRidE skrev:
Jag gnäller på henne, han gnäller på mig. Jag tycker hon gör dåliga hemsidor, han tycker jag har kass kritik. Vad är skillnaden?
Vet du inte skillnaden själv eller vill du endast ta reda på om jag vet den?
En stor skillnad är bland annat att du gnäller om tredje person och Gislaved.net om andra person.
OveRRidE skrev:
Jag vet inte, men av utvecklingen av ämnet att döma så borde den ju ligga i ett forum där man inte får uttrycka sina åsikter, eller hur?
Jaså, du vet inte ...
Vad tror du för övrigt Vimps syfte med tråden är, eller möjligtvis var?
du gnäller om tredje person
OveRRide gnäller på ett företag som finns på nätet. Personen på företaget har lagt ut sina "alster" och indentifierat sig med företaget. Så vad är felet att kritisera?
En kommentar här var att hon inte hade lagt ut nån förfrågan om kritik. Men hon har lagt ut det på internet vilket gör det officiellt och vem som helst har rätt att ha sina åsikter om det.
Som jag skrev tidigare så undrar jag vad ni som tycker att den här tråden är fel drar gränsen. Om en konstnär hänger sina tavlor på ett galleri så kan vem som helst titta på dem och sen diskutera i ett forum på nätet och säga att tavlorna är skit. Var är skillnaden?
Om man kritiserar ett stort företag som Microsoft, vad är skillnaden mot att kritisera det här lilla företaget?
Får man kritisera en kändis, politiker, eller företagsledare (för stora företag) för deras personliga egenskaper, men inte kritisera småföretagare bara för att det är en person?
Vad tror du för övrigt Vimps syfte med tråden är, eller möjligtvis var?
Syftet var svammel, därav inlägget i Café istället för att uppbringa en seriös diskussion om internettjänster. Och?
En nätplats är utlagd offentlig. Personen har identifierat sig med företaget därav kritiken mot henne, eftersom hon ÄR företaget.
Om ni har svårt att förstå mina jämförelser så är det förmodligen anledningen till att ni tycker att den här tråden är fel.
Ni har bestämt er för att tolka den här tråden på nåt sätt som ska rättfärdiga de gånger ni själva kritiserar andra.
Jag kallar det dubbelmoral. Så jag tycker ni ska hoppa ner från era höga hästar. För jag tror inte ett dugg på att ni är bättre själva.
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inläggHar jag fattat detta rätt nu?
Två personer har gått ihop och ansökt om att starta ett handelsbolag, vars syfte är att tillverka "hemsidor".
Man startar ett företag i syfte att tjäna pengar på sina tjänster/varor.
Några personer uppmärksammar företaget och tycker inte priserna är skäliga p.g.a. den konkurrens som finns i branchen, samt att samma personer inte tycker att varan/designen motsvarar vad man kan/ska förvänta sig som kund.
Varan eller tjänsten råka i detta fall vara design från en "certifierad designer" som varit i branchen i 13 år.
Var ligger felet i att visa sitt missnöje för företaget och hänvisa till de tidigare arbeten företaget skapat, i ett allmänt forum som wF?
Företaget har ett enda syfte, att tjäna pengar. Finns ingen anledning att dalta med ett företag för att det är av en mindre storlek.
Men det är mina åsikter. Man kanske inte får säga så? :l