webForumDet fria alternativet

Vanliga frågor (tydligen)

Konsumentråd

13 svar · 481 visningar · startad av UlfT

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg
Frågan#1

Supporten på HP/Compaq har sammanställt svar på vanliga frågor. En av de vanliga frågorna från typiska Compaq-användare är tydligen denna: http://web14.compaq.com/falco/detail.asp?FAQnum=FAQ2859

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

muahaha... jaha... kanske man borde modifiera Compaq tangentborden och skriva "any" på space eller nåt?! :)

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg
Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Re: Vanliga frågor (tydligen)

UlfT skrev:

Supporten på HP/Compaq har sammanställt svar på vanliga frågor. En av de vanliga frågorna från typiska Compaq-användare är tydligen denna: http://web14.compaq.com/falco/detail.asp?FAQnum=FAQ2859

Det finns folk till allting :e

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Jag är nog av den människotypen att jag inte tycker att man ska göra narr av personer med bristande kunskap i ett ämne.
En släkting till mig hade enbart använt en dator vid några få tillfällen, förrän han nyligen införskaffade sin första egna dator.

han mekat lite på egen hand, ringde han mig och frågade vart "Enter-tangenten" satt på tangentbordet, det stod ju så i beskrivningen.

På mitt tangentbord är "Enter-tangenten" enbart symboliserad med en pil, likt andra tangenter. För en som inte är van vid datorer, eller har bristande kunskaper i det engelska språket, beroende på att engelska inte fanns på schemat då vi hade 7-årig folkskola, ser jag inte frågor likt denna som speciellt märkliga?

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

På mitt Tbord står det Enter på tangenten längst ner till höger, vid nuffrorna..

När jag gick i 7an så fick vi lektioner i att skriva på maskiner, ej datorer utan sådana man slår hårt på fast elektroniska då =) Där sa hon att den stora "enterknappen" heter Radmatare. Enter hette det när man använde en dator... men knappt att hon ville erkänna det.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

För oss som fått en bra utbildning i grundskolan på senare år, där både engelska och datakunskap stått på schemat, är nog inte dessa frågeställningar något problem. För de personer som enbart har 7-årig folkskola och helt saknar utbildning i det engelska språket, är nog en fråga som ovan relativt vanlig. Både på gott och ont.

Själv tillhör jag den lyckliga generationen som hann få lite datautbildning i skolan. Vem kommer inte ihåg de gamla "Compis"-datorerna som var gamla redan när den kom, men som ändå fyllde sitt syfte? :)

Medlem sedan maj 20001 215 inlägg

Åh! Ja! Compisdatorern! *nostalgisk extas* ;)
Satt hela klassen och övade fingersättning, det enda vi gjorde med dem. ASDF-JKLÖ sitter kvar i huvudet. :bire

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

Jerpa skrev:

Radmatare

Vagnretur, vagnretur min käre vän :e

/M

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Fan, mlundbom hann före... :e

Klart man satt och knappade på en Compis där i slutet av 80-talet, monokrom skärm (grön) och hela baletten. Det var tider det!

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Blårand skrev:

Jag är nog av den människotypen att jag inte tycker att man ska göra narr av personer med bristande kunskap i ett ämne.

Samma här, jag ljuger för dem i stället. "Press the 'any' key to continue" är en vanligt förekommande textsträng i alla program jag skriver...

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

"The Any Key" är väl lite dumt, men Homer Simpson's missuppfattning är ändå skönast, nämligen att han tror att han ska få en Cola när han trycker Tab (Läsk heter visst tab eller nåt på engelska...)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Och angående denna fråga: Compaq's sida är ju uppenbarligen på engelska, alltså anpassad för USA. Och bor man i USA så bör man veta vad any betyder, det är ju liksom ett vanligt ord för dem. Eller jämför:
- Who did it?
* Anyone could have done it...
- Who is "Any"?

Inte lika roligt...

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

nitro2k01 skrev:

"The Any Key" är väl lite dumt, men Homer Simpson's missuppfattning är ändå skönast, nämligen att han tror att han ska få en Cola när han trycker Tab (Läsk heter visst tab eller nåt på engelska...)

Eller så tänkte han på Tab Cola :)

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)