webForumDet fria alternativet

Säkra lösenord, jovisst.

Datasäkerhet

10 svar · 343 visningar · startad av SirPeter

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg
Frågan#1

Jag gick igenom en del gamla e-postkonton för en stund sedan för att helt enkelt se till så att jag inte hade några lösenord som inte höll måttet. Det är något som jag normalt brukar göra med jämna mellanrum så man blev lite förvånad då man möts av följande besked.

Lösenordet skall vara mellan 6 och 13 tecken långt och får inte innehålla specialtecken som t.ex. %@/åäö.

Hur 18 skall man då kunna ha något säkert lösenord?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Och det var säkert inte så noga med små och stora bostaver heller ;)

Nix, det gick att ha vilka ord som helst bara det höll sig mellan 6 och 13 tecken. :l
Dessutom, skall tilläggas, så var det på en sida där det bland annat tas upp såna saker som att tänka på att ha kluriga lösenord på datorn och liknande. :e

*asg*
Fast, hur noga är det med et lösen till en intersida.

*bruteforce och en ordlista* adressen till sidan var? sa du ;)

Medlem sedan maj 2004693 inlägg

glöm inte bort att ibland är dem lätta lösenorden dem riktiktigt svåra :stud

frankof skrev:

Det beror väl iofs helt på vad det är för sida. man kan väl säga att det är lite viktigare för mig än för dig frankof att ha ett svårare lösenord på webForum t ex. ;)
På samma sätt som det är viktigare att ha ett svårare löseord till en sida som andra inte skall komma åt, exempelvis ett intranet som man kanske har via företaget som man jobbar på.

kobranturre skrev:

glöm inte bort att ibland är dem lätta lösenorden dem riktiktigt svåra :stud

Ja, spesiellt sådana som "lösenord, hemmligt, fido999, min frus namn, osv..." ;)

SirPeter skrev:

frankof skrev:

Det beror väl iofs helt på vad det är för sida. man kan väl säga att det är lite viktigare för mig än för dig frankof att ha ett svårare lösenord på webForum t ex. ;)

Ähh.. nu tycker jag du är känslig och hybrisdrabbad ;)

Exempel på lösenord som kan vara kul att dela ut till personer som man vet lämnar ut sina lösenord till kollegor kan vara kul att komma på. Jo det finns faktiskt såna nät som är uppsatta på det sättet tyvärr. En del har de mest konstiga policies om såna där saker.
Man kan ganska lätt komma ifrån att de lämnar ifrån sig sina lösenord genom att ge dem fula ord eller rent av könsord som lösenord i de fallen. Det är sällan som Greta 55+ lämnar ifrån sig ett lösenord som är ett könsord kan jag lova. :e

Man ger dom id och lösen som passar till varandra ;)
User: 1d10t
Lösen: shithead (eller annat lämpligt förnedrande) §jr

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Sen är det ju faktiskt så att merparten av människorna har väldigt svårt för att komma ihåg långa ramsor med slumpade tecken. Och vad hjälper det då om kravet är tex 32-64 tecken med allt möjligt underligt i om resultatet är att alla skriver ner sina lösenord och förvarar väl synligt vid datorn då? Eller använder "Spara lösenord" i IE och andra program? Då är nog ett komihågbart lösenord mycket vettigare jämförelsevis.

Nu tillhör jag de där udda typerna som minns nonsenssträngar hyfsat lätt, men jag börjar ändå få problem. Av säkerhetsskäl har jag olika lösenord överallt. (Kommer nån på ett ska han i alla fall inte komma in på fler håll...) Och nu börjar det bli så många att jag snart MÅSTE skriva upp det någonstans... :(

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)