36 poäng med några tursamma gissningar. Fast jag vet inte riktigt om testet var tillräckligt omfattande för att räknas som ett bra mått på allmänbildning.
9 är ju lätt, bara att man får sitta och räkna lite. Inte allmänbildning väl..?
Då innebär det att du vet vad primtal är, vilket kan anses tillhöra allmänbildning. Vad resultatet blir är ointressant.
Jag tycker att alla dessa frågor tillhör allmänbildning, men det är oherhört svårt att plocka ut X antal frågor och säga "kan du inte dessa så är du inte allmänbildad". För hur kan det anses vara ett test på sin allmänbildning när man svarar på ett urval av väldigt specifika frågor?
Muser är gudinnor i grekisk mytologi. (Ja, jag är allmänbildad.) Det fanns nio stycken och de var ansvariga olika vetenskapliga och konstnärliga områden. Med tiden har musa även kommit att betyda någon (ickegudomlig) person som inspirerar författare och andra skapande personer.
9 är ju lätt, bara att man får sitta och räkna lite. Inte allmänbildning väl..?
Med lite allmänbildning om delningsreglerna så är den väldigt lätt.
Delningsreglerna säger att ett tal är delbart med...
2 - om sista siffran är delar med 2
3 - om tvärsumman är delbar med 3
4 - om det tal som utgörs av de två sista siffrorna är delbart med 4.
5 - om sista siffran är 0 eller 5.
6 - om sista siffran är jämn och tvärsumman är delbar med 3
Av detta får vi alltså att ett primtal måste sluta på 1, 3, 7 eller 9 och tvärsumman får inte vara delbar med 3.
Till att börja med har vi då talen 51, 53, 57, 59, 61, 63, 67 och 69 som kandidater. Så kollar vi tvärsummorna och får bort 51 (5+1 = 6, delbart med 3), 57, 63 och 69. Kvar blir 53, 59, 61, 67. Hur många skulle det vara? Fyra. Då behöver vi inte göra mer.
Men då är det ju enkelt. Primtal är ett tal som man inte kan dela jämnt med något annat tal. Och om man då inte kan dela några tal med varandra, då måste ju alla tal vara primtal. ;)