webForumDet fria alternativet

Telefonen ringer bara 1 signal, varför? (ADSL + telefon problem)

Bredband & telefoni

8 svar · 866 visningar · startad av salo18

Medlem sedan sep. 200396 inlägg
Frågan#1

Hej, det är så att ända sen vi fick vårat adsl så har vi haft problem med telefonerna, det brusar och så och modemet kopplar ner när någon ringer eller när telefonen lyfts av.
Detta beror antagligen på att modemet inte är kopplat till första jacket + att det säkert finns diverse parallel kopplingar här och där.

Iaf, nu är det så att även om jag kopplar ur modemet och kopplar in en vanlig telefon i första jacket, sen ringer jag den.
Då ringer det bara 1 signal sedan slutar det.
Om man sedan lyfter telefonen så är personen som ringer kvar.
Den som ringer hör inga signaler där dom ringer.

Nån som kan förstå vad som hänt? Borde ju inte bli såhär när allt är urkopplat utom telefonen i första jacket.

Vi kopplade även bort så det endast var första jacket som fungerade så inget annat skulle störa, men det var samma problem. Vi har provat med flera olika telefoner.

Om nån har någon aning om vad det kan vara för fel så svara gärna. :)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Ja, det låter som att det är felkopplat - så det står härliga till.
ADSL-modemet måste vara inkopplat först på första jacket för att slippa bruset. Sen ska alla övriga kopplingar ske i serie - enligt hederlig gammal svensk koppling. Paralellkoppling eller EU-koppling som det också kallas kan fungera, men det är inte det man normalt brukar koppla i Sverige. :)

Se susning.nu för kopplingsschema. :)

Mmm, men jag testade ju att koppla in telefonen direkt i dom första ledningarna. Samma resultat.

Får väl ringa telia :/

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Nja.. Det går alldeles utmärkt att koppla så man har ADSL-modemet på ett annat jack än det första o ändå ha telefoner inkopplade lite här o var, men en trådlös telefon kan ställa till det rätt fett så mitt råd är att koppla "så rätt du kan" & ge fan i att ha den trådlösa telefonen inkopplad från början o sen se vart du kan sätta den!

Men kolla Rikards länk o börja så, funkar det för dig så är det bra, för mig blev det en annan lösning ;)

salo18 skrev:

Får väl ringa telia :/

Nej! Du klarar det ändå.. Telia tar betalt för att greja det.

salo18 skrev:

Mmm, men jag testade ju att koppla in telefonen direkt i dom första ledningarna. Samma resultat.

Har du testat en annan telefon?
Har du kopplat ur all annan utrustning ur samtliga jack?

Det där med första jacket och ADSL kan jag bestämt meddela att det råder delade meningar om. Ja, det går säkerligen bra i vissa fall under vissa omständigheter. Men! Ska man vara på säkra sidan är det först på första jacket som gäller.
Jag har varit med om precis en sån situation - med mycket brus - när ADSL-modemet satt på andra jacket och då fanns det ingen trådlös telefon över huvud taget. :)

Japp, testade en annan telefon, en trådlös, den ringde inte alls :/.
Ska försöka få tag på en till telefon.

Och japp, allt annat var urkopplat eftersom jag tog dom första kablarna direkt till telefonen, så inga andra telefon-jack fungerade.

Då öppnar du jacket och kopplar bort utgående kablar - de som går från jack 1 till jack 2. Testa igen. :)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Rikard skrev:

Då öppnar du jacket och kopplar bort utgående kablar - de som går från jack 1 till jack 2. Testa igen. :)

Se även till att ingående till jack 1 sitter i de två nedre kontakterna o inte där uppe ;)

Jo, men det är det jag menar, jag hade bara dom 2 kablarna kopplade till telefonen, jag höll dom alltså emot direkt och ringde till telefonen med min mobil.

553 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
430 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)