webForumDet fria alternativet

Ska man lämna företräde åt bilar som kör på övergångsställen?

Politik & samhälle

19 svar · 579 visningar · startad av FreeZer

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg
Frågan#1

Jag och en kompis var påväg ut för att fota lite och vad ser man inte när man kommer körandes. Vi tvingas bromsa in i korsningen pga att denna bil står stilla på ett lite klumpigt ställe... :-)

http://themar.campus.ltu.se/DSC04009.jpg
http://themar.campus.ltu.se/DSC04010.jpg

Vad säger lagen? Ska man lämna företräde åt bilar som färdas på övergångsställen? :P

Medlem sedan sep. 20011 086 inlägg

Hahaha, kör han (hon?) slalom mellan stolparna? ;)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

haha... hur lyckas man med något sådant... :e

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Nu vet inte jag var bilden i fråga är tagen, men jag som bor i sthlm brukar använda tutan till 110% dagligen när jag kör bil inne i stan.

I det här fallet hade jag (som är en ganska ilsken bilförare) tutat som en tok, stannat till vid bilen i fråga och stirrat surt, hade ngt mer hänt, som att bilen i fråga hade börjat rulla, då hade jag inte tvekat att hoppa ut och ge vederbörande en rejäl utskällning.

I sthlm vimlar det av jon på vägarna, den ena är värre än den andra, så tutan är min bästa vän i sthlm'strafiken ;)

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

Påminner mig om mitt besök i Göteborg för några år sedan. Vi höll på att krocka med en spårvagn på avenyn (vi åkte på en väg endast till för spårvagnar) och tvingades därför köra upp på gågatan. :e Oj oj vad man hade allas blickar på sig då :D

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Re: Ska man lämna företräde åt bilar som kör på övergångsställen?

FreeZer skrev:

Vad säger lagen? Ska man lämna företräde åt bilar som färdas på övergångsställen? :P

Killen var flexibel - inget att bråka om. ;) ;)

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Luleå en härlig stad!!! :)

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Vilket rikspucko!

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Killen var flexibel - inget att bråka om

- Agree, jag har kört fel - lös problemet här & nu, kombat. :L

hehe, bilden är tagen i Luleå vid Centrum, han svängde för snävt så att han hamnade på fel sida om trafikljusen och då gjorde han den snygga lösningen att köra på övergångstället... :)

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

Vilken skitnödig jävel.

Medlem sedan dec. 19992 751 inlägg

Men satan, vad mycket att bråka om :) Stanna och släpp fram stackaren. Han är nog brun i brallan så det räcker av alla skumma norrlänningar som tutar och blänger på honom :D

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Ah, ännu ett körkort från kellogspaketen! :e

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Tja, eftersom du har rödt ljus kan man undra vad du gör mitt i korsningen ;) han(hon?) har ju åtminstonde grön gubbe :e

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Eftersom man inte vet hur bilen har hamnat där. Det kan vara att vederbörande har undvikit en situation innan ni kom!
Enklast är att släppa fram för att undvika kommande problem. Smidighet gäller när det är allas ansvar.
Uppe i Himlen kvittar det hur mycket rätt man hade.

frankof: Det blir liksom rött när man stannar mitt i trafikljuset för vi var som tvungna att bromsat pga att han står ivägen, vi hade inte haft rött om vi fortsatt och krockat... :D

Då skulle du gjort det, du hade ju rätten på din sida ;) :p

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Påminner mig om en bilist som gjorde en U-sväng över ett sånt övergångsställe i Östersund en gång. Sopa.

Moralen säger ju att man ska släppa fram dem men ibland vete fan, jag tycker att han ska få stå sitt kast, sitta kvar en stund och fundera över sitt korkade tilltag*.

* = om situationen är sådan alltså. Annars tycker jag att Lasp hade en tänkvärd kommentar.

För det första var det inte jag som körde, sen så orkar man inte få märken på bilen i onödan... :)

Men det skulle vara kul att höra vad förklaringen skulle vara till varför han står på ett sånt sätt som han gör... :) Vad skulle försäkringsbolaget som tittar på bilden man ritat säga? När man ritar ut hans bil på övergångstället... :)

FreeZer skrev:

För det första var det inte jag som körde, sen så orkar man inte få märken på bilen i onödan... :)

Äsh.. biler är konstruerade för att bucklas o repas ;)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)