Har ni någon gång fått bagage förstört under en flygresa? Det har inte jag men anledningen till varför jag frågar är att jag (o)turligt nog råkade se bagageinlastningen till en SAS-flight i fredags. Bagage-mannen hivade respektlöst upp väskorna från släpet till rullbandet, detta oavsett väsktyp (resväska, bag, skidfordral). Risken att, i en sådan hantering, få ömtåligt resegods förstört är ju alldeles för stor. Frågan är ju nu om inte jag har lastat annat än kläder i en reseväska för sista gången.
Så, någon mer som upplevt något liknande, både vad gäller hantering och/eller förstört gods?
Jag jobbar på Arlanda (ej som lastare dock) och jag kan intyga att bagaget ej alltid behandlas med vederbörig respekt ;) . Oavsett så är det bara dumt att packa något värdefullt/ömtåligt i incheckat bagage då flybolagen endast ersätter skador på väskan och ej innehållet.
Allt ömtåligt tar jag som handbagage. Det är bara att ta för givet att de hivar omkring bagaget häftigt. Det skulle ta för mycket tid annars.
Något som oroar mig, är vad som kan hända om de tar taggen och sätter på en annan väska. Jag noterade en gång att taggen saknades på mitt bagage, och funderade över hur bagaget hade lyckats komma rätt. Några dagar senare läste jag ett reportage om en incident på Heathrow. Det var en resenär som misstänktes för knarksmuggling. När hans väska hade kommit in och betraktades som granskad av tullen, hade någon i personalen tagit taggen och satt den på en väska avsedd för knarksmuggling. Tanken var att den väskan inte skulle kontrolleras, eftersom taggen redan var registrerad som kontrollerad. Men de hittade väskan i alla fall, och gick på taggen för att ta reda på vem som ägde den. Naturligtvis förklarade han att han inte hade en aning om vad det var för väska, men så säger ju alla, så hur klarar man sig ur en sådan knipa?
Bra att man fick reda på det nu så man vet att man bara ska packa det som inte e ömtåligt i resveskan och ta så mycket som möjligt i handbagage nu när man åker om några veckor...
Har jobbat på Postens paketsortering i Tomteboda...
Där fick man lära sig Postens gyllene regel Nr1...
Om den inte har Postens märke för ömtåligt, skit i det...
Om den har Postens märke för ömtåligt, se helst till att det inte hamnar underst...
mer än en gång så hamnade folks paket där dom skrivit ömtåligt själva underst, och det var inte pga jävelskap utan pga av att man inte hade riktigt tid...
En gång blev resultatet ca 20l kladdig vätska på golvet... :l
Hmm, när vi kom fram till USA hade dom slängt med våran väska så bl.a. dragkedjan samt handtaget blivit halvt trasiga. Vi fick dock ingen ersättning alls...Varken för det som gick sönder i väskan eller för väskan.
Det är sant att man behandlar bagageväskorna så i flygplatser. Oftast brukar de slängas upp på planet (efter rullbandsturen) bland de andra väskorna. Det är också därför som bagageväskor är designade för hög slitage. :)
Skulle det vara så att bagageväskan går sönder under lastningen så borde man få en ny av flygbolaget. Jag tror dock att flygbolaget inte ansvarar för innehållet i väskan, även om de skulle ha gjort sönder det.
Vi tar alltid med ömtåliga saker som handbagage.
En gång tog vi med en s.k. "bag" med dragkedja. Vi hade satte ett lås på dragkedjorna som gick sönder under lastningsprocessen. Flygbolaget kontaktade då oss så att vi kunde kontrollera att all innehåll fanns kvar. Vi fick även ett nytt hänglås.
en stor persisk matta i siden till ett värde av 40-50 tusen kronor fick press skador. pga vårdslös behandling. Även fast varan var märkt so ömtåligt gods. Försäkringen täckte det hela som tur var!
En burk med svenskt lingonsylt påväg till Iran för dom tycker om det, gick sönder, akta man fick shoppa nya kläder där borta.
För övrigt så går några porslin grejjer åthelvette varje flygresa hem från Iran.
Halva Europe jobbar ju som väskkastare på Arlanda och med tanke på att de söp upp alla miljonerna så är dom nog sugna att ta ut sin bitterhet på Svenssons bagage! :e
Som gammal väskdängare på Landvetter flygplats, så vet iaf jag hur jag ska packa mina saker.. :e
Det finns varken tid eller utrymme för att vårda varje väska ömt.
Det står faktiskt på biljetten att man inte får packa ömtåliga saker i den väskan som checkas in.
Dvs. inga flaskor (hrm.. Mikuel ;) ) och porslin (hrm..M.Cheraghi ;) ), eller dyl. gör man det, tycker jag faktiskt att man får skylla sig själv.
Eller LÄRA sig att packa. ( tips kommer sen )
Är det så att flaskan går sönder så kan man faktiskt bli ersättningsskylldig för förstört bagage/ innehåll för medpassagerare.
Ex. din ej så väl inslagna rödvinsflaska går isönder och läcker in på fru bla bla's vita minkpäls. snyggt jobbat ;)
Ok, nu ska jag inte bara måla f*n på väggen, sjävlklart så försökte man att ta det lugnt med väskorna, man stod ju inte och tappade dom med flit. Och stod det "fragile" på dom så tog vi iaf det lite lugnare med dom.
Sen finns det ju en annan aspekt på det hela och det är dom som kommer med vad vi kallade "husvagnar" till väskor, dom innehöll ALLT...:OO och dom var ju inte lätta att ha och göra med.
Om ni bara visste vad man har hittat... :e, som trillat ut ifrån väskor.
(det underligaste var nog kvinnan ifrån londonflyget som hade packat ner maskar i sin väska och dom hade ätit sig ur hennes väska och gått på dom andra väskorna)
Men lite tips kan jag ju bidra med.
Väskor: se till att dom är gedigna och är det en bag eller ryggsäck, se till att ALLA lösa tampar sitter åt, om du så ska tejpa fast dom. ( det är ofta dom man tar tag i, och väger den då lite för mycket så går tampen sönder.) Själv snurrar jag alltid mina runt rycksäcken och spänner åt.
Är väskan redan lite trasig, så är risken mycket större att din väska är helkvaddad sen för den fastnar mycket lättare i allt annat. (logiskt)
Innehållet i väskan: Om du tar med dig flaskorna i väskan iaf. vira in dom i en handuk eller tröja och lägg dom där väskan är som starkast/ hårdast, inte i mitten alltså.
Vill ni behålla något struket rakt: (inte kostymjacka eller klänning nu)
Lägg som i en plastpåse och sug ut all luft och knyt ihop, vips så har ni en struken (eller mindre skrynklig ) skjorta när ni kommer fram
:e
Dvs. inga flaskor (hrm.. Mikuel ) och porslin (hrm..M.Cheraghi ), eller dyl. gör man det, tycker jag faktiskt att man får skylla sig själv.
Eller LÄRA sig att packa.
Helt rätt! Packar man ned föräldrarnas bröllopsservice och tror att lite omslagspapper ska rädda porslinet så kan man lika väl skjuta sig själv i foten med en revolver modell skitstor.
Man är inte ensam när man åker flygplan (eller skickar brev på posten). ;)
För er som häckade framför TV:n i dag så hade SVT Plus ett test av bagage, där dyrast korades bäst. Tror att testet återfinns på deras hemsida: https://www.svt.se
Nu när vi kom in på Posten lite, så har jag en god vän vars pappa äger ett företag som säljer friidrottstillbehör.
För nått år sedan var det en förening som beställde ett träningsspjut, ett speciellt spjut som väger några kilo och är i rent stål. Dem skickade iväg spjutet, med Posten, efter att dem virat in det i bubbelplast, som dem alltid gör.
Tro inte fan föreningen ringer upp dem sen och kräver ett nytt spjut eftersom det dem fick levererat var böjt.
När min kompis pappas företag ringer upp Posten för att få ersättning för spjutet säger dem att han skulle packeterat det bättre, han undrade självklart hur man ska paketera ett spjut av stål som inte ens Hulken kan böja, men det hade dem inget svar på.
Jag jobbar på Arlanda (ej som lastare dock) och jag kan intyga att bagaget ej alltid behandlas med vederbörig respekt ;) .
Min Rimowa-väska intygar att ni inte är så snälla mot bagaget... Efter ett gäng resor ser den ut som en bil som vistats allt för länge tät citytrafik i någon stad där den inte är lika hänsynsfulla som här hemma...
285 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2