Under Mars månad beställde jag en mobil telefon med vodafone live abonemang ifrån Vodafone.se. Jag tänkte att det skulle bli bättre än att köpa en ny som då kostade 3,600:- + att man fick 500:- att ringa för.
Telefonen 0:-
Månads kostnad: 250:- (fastavgift) +60:- för fria samtal
total summa på: 310:- + eventuela extra samtals kostnader.
Tänkte jag det är lungt, klarar jag. + Jag behöver verkligen en ny mobil telefon då min förra drunknade i ett badkar.
Man skulle betala av telefon räkningarna varanan månad. 6 betalnings tillfällen varav på 310x2 = 620kr.
Sammanlagd summa på 12 månader: 3720:-
Nu var grejen den att på min första räkning var den totala summan 840:-
Aj! tänkte jag... vad nu?
och såg att de där 500:- att ringa för stämmde inte alls! + det var lite avgifter här och där som dem på Vodafone mer eller mindre inte hade upplyst mig om. Men jag tror de fanns på deras hemsida eller i deras vilkor någonstans så jag fick ta den smällen.
Så efter det tänkte Jag! okej... dum affär...! aldrig beställa där ifrån igen.
Denna räkningen på 840:- fick jag för längesedan samt en förfrågan om jag ville sätta betalningen på autogiro. Så jag tänkte att autogiro är ju smart så kan dem på vodafone bara dra av pengarna varnanan månad. Hur smidigt som helst så jag skickade in lappen som skulle skickas till nån bank eller nått. Jag fick senare bekräftelse på detta. Detta skedde för flera veckor sedan!
IGÅR! fick jag en "Betalningspåminnelse" ifrån Vodafone på 840:-
Jag tänkte va fan nu då?
Idag kollade jag på mitt bankkonto och såg att inga pengar har blivit dragna någonstans så jag ringde Vodafone kundtjänst 020 222222 och frågade vad som var på tok!?
Allt dom sa var att DU har inte betalat fakturan, Vi skickade ut en påminnelse den 11 Maj. Jag fick fakturan IGÅR 13 Maj (sista inbetalnings dag med för den delen).
Så nu blir jag skyldig dem 840:- + extra avgift för försening av inbetalning!
HUR fan ska man göra för att få sitt autogiro att funka då? Måste man jobba på banken själv för att få det att funka?
Enda anledningen till att jag inte betalat fakturan är ju att jag satte det på autogiro med medföljande blankett ifrån Vodafone och förlitade mig på att det skulle betalas i tid. Fick till och med en bekrätfelse på detta för flera veckor sedan och nu funkar det inte ändå och JAG blir ersättningsskyldig för någon annans FEL !
Autogiro funkar enligt följande:
Räkningar som skapas (av Vodafone) EFTER det att man anmält sig till autogiro betalas via autogiro.
Räkningar som skapats INNAN man har anmält sig får man en räkning som ska betalas på det gamla goda sättet.
Eftersom du fick en räkning i handen samtidigt som en förfrågan om autogiro, är den skapad på det gamla sättet, och därmed får du betala på samma sätt som du betalat räkningar tidigare. Men alla räkningar i framtiden (från vodafone) går via autogiro.