webForumDet fria alternativet

Hur funkar det med arbetsförmedlingen å plugga?

Studier & utbildning

17 svar · 999 visningar · startad av Jymdis

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har pluggat nu på våren och gått på studiebidrag. Nu tar det slut snart och jag tänkte skriva in mig på arbetsförmedlingen. Min fråga är nu, får man då plugga samtidigt fast utan att ha CSN? Om inte, hur märker dom detta?

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Ingen aning på om dom kollar och isf hur, men kravet på att kunna ta arbete om det erbjuds är väl det som gäller i alla lägen. Dock lönar sig ärlighet i längden. Jag pluggade halvtid och hade A-kassa för en massa år sedan och det var ok för arbetsförmedlingen om jag bara var en duktig arbetssökande och tog de arbeten jag fick ;) Dock fixade arbetsförmedlingen ett vikariat.....

Okej, självklart skulle man ta jobb / liknande om det kom. Hur är det förresten men det, kan dom tvinga en att ta vilket skitjobb som helst om man har en utbildning inom ett visst område? Jag tänker mer på att jag vill inte gå och städa och dylikt, ett jobb som att flippa burgare eller så hade varit ett acceptabelt "tills jag hittar ett annat jobb".

Frågan är om Arbetsförmedlingen behandlar det här likadant idag? Känns som dom blivit mer restrektiva på sistone.

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Är det inte ngt liknande att du "måste stå till arbetsmarknadens förfogande"? Tror att (inskriven på institutionen) 5p/10p halvfart är ok, men inte hel/deltid - inte om du vill A-kassa iaf. Bäst är att fråga så slipper du problem.

Egentligen handlar det ju bara om sommaren, och det är ju 3 mån innan man får a-kassa.
Well jag får väl göra det, tänkte bara om nån visste :)

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Om man har ersättning från sin a-kassa så är det a-kassan som skall godkänna att du pluggar, inte arbetsförmedlingen.
Jag är med i Handels och jag får plugga max 10 högskolepoäng per termin, måste ta jobb jag blir erbjuden även om det innebär avbrutna studier (givetvis), och jag måste skicka in en skriftlig ansökan om att få studera som a-kassan skall godkänna INNAN utbildningen påbörjas.

Om man inte har a-kassa men är inskriven på arbetsförmedlingen vet jag inte hur det fungerar. En gissning är att din handläggare skall säga ok så det inte blir så att de gör bedömningen att du inte står till arbetsmarkandens förfogande och avregistrerar dig.

Det är ju lite så att dom 3 första månaderna så är det karenstid, då får man ingen a-kassa i vilket fall som helst. Det är ju enbart under sommaren som det är intressant just nu (även om det hade varit skönt att kunna ta nån enstaka kurs fast man fick a-kassa, självklart varit till arbetsmarknadens förfogande).

Angående a-kassa, kan jag lika bra passa på å fråga nu, hur är det om man har deltidsjobb eller viss tids jobb när man har det? man fyller bara i det i rapporteringskortet eller?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Varför ringer du inte till din A-kassa och frågar?

En jäkligt bra fråga ;)
Förra frågan ville jag dock inte ta med arbetsförmedlingen direkt men det här går ju att ta direkt med a-kassa.

Medlem sedan jan. 2001271 inlägg

Välkommen till den grymma arbetsmarknaden. Min personliga erfarenhet är att allt handlar om att ha de rätta kontakterna och/eller tur.

Jymdis skrev:

Okej, självklart skulle man ta jobb / liknande om det kom. Hur är det förresten men det, kan dom tvinga en att ta vilket skitjobb som helst om man har en utbildning inom ett visst område? Jag tänker mer på att jag vill inte gå och städa och dylikt, ett jobb som att flippa burgare eller så hade varit ett acceptabelt "tills jag hittar ett annat jobb".

Frågan är om Arbetsförmedlingen behandlar det här likadant idag? Känns som dom blivit mer restrektiva på sistone.

Det är väl så det är tänkt att funka, blir du anvisad ett jobb tar du det eller blir utan pengar som bestraffning. Handledarna på AF tar så gott som ingen hänsyn till vilken utbildning du har om det är brist på jobben du vill ha. :l

Jymdis skrev:

Det är ju lite så att dom 3 första månaderna så är det karenstid, då får man ingen a-kassa i vilket fall som helst. Det är ju enbart under sommaren som det är intressant just nu (även om det hade varit skönt att kunna ta nån enstaka kurs fast man fick a-kassa, självklart varit till arbetsmarknadens förfogande).

Angående a-kassa, kan jag lika bra passa på å fråga nu, hur är det om man har deltidsjobb eller viss tids jobb när man har det? man fyller bara i det i rapporteringskortet eller?

Oavsett om det är et visstidsjobb eller inte så skall du skicka in anställningsbevis och arbetsgivarintyg. Sen fyller man bara i de dagar/timmar man har arbetat.
Att jobba deltid och stämpla upp till heltid tror jag de olika a-kassorna har lite olika regler för. Jag kan t.ex bara stämpla upp under en stämplingsperiod. Efter det får jag välja på att säga upp mig från deltidsjobbet och börja stämpla 100% igen eller försöka överleva på deltidslönen.

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Alfa-kassa måste du vara arbetssökande i 90-dagar till i alla fall... blev jag blåst på...

P:
vad menar du?
man kan väl vara arbetssökande fast man har visstid / deltid?

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Nja menar bara att om man ska få Alfa-kassa så måste man ha gått som sökande hos dem i 90 dagar, innan man får något.

Skojar du?? Är det 90 dagars karens hos Alfa-kassan från det att man blir arbetslös?!

Nä så är det. Bara för att man inte ska kunna lyfta på sommarlovet om man pluggar.

Ok...men om man inte pluggar då utan arbetar fullt och sedan råkar bli arbetslös. Inte fan måste man väl vänta 3 månader på att få börja stämpla??

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Inte fan måste man väl vänta 3 månader på att få börja stämpla??

Det ser ut att bara gälla dom som studerat.

http://www.alfakassan.se/_pages/sok_ersattning/om_studerat.asp

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)