webForumDet fria alternativet

Köpa bil

Bilar & fordon

26 svar · 714 visningar · startad av Sico

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg
Frågan#1

Jag ska troligen köpa ny bil i prisklass mellan 40- 60 000:-
Jag är ingen bilexpert så jag tar en del hjälp genom webcar2000.
I den prisklassen verkar Volvo 850 vara en riktig hajare. Funderade på att köpa en Mitsubishi Galant/Carisma men de verkar inte veta hur man håller tätt i plåten. Rost är något jag absolut inte vill ha problem med.
Jag va inne på Audi A4 spåret ett tag men då bör jag nog lägga till 20 000:-, fan dom som är så snygga och lyxiga. Kanske är värt det? Jag vågar inte köpa en A4 för 60 000:- eller det kanske jag borde?

Volvo 850 verkar stabil, men jag har ju en Volvo 740 nu och det kanske är lite tråkigt och köpa en nästan lika dan bil :)

Någon som har några tips?
Psst, ej Ford, Opel eller Saab :e

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Vad ska du ha bilen till?

Köra till och från jobbet i stort sett. En gnutta stadskörning och motorväg men mestadels kör jag på landsvägar. Och jag kör ganska mycket, 2500mil/år. Bilen bör gå upp mot 200km/h för jag är en liten amatörfartdåre antar jag ;)

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

850 är väl lite småskojig (förutom att det är samma traktorkänsla på inredningen som din nuvarande bil) men det är inte bara inköpet som kostar, en billig 850 är inte samma slitvarg som din nuvarande bil utan lär hamna på verkstad lite nu och då. Jag tycker redan att du har den bästa bilen i den här prisklassen!

Eller så går du upp några tusenlappar och köper min bil. Du får den för 96' om du köper den idag. Kom å köp!! ;)

http://www2.blocket.se/view/2540816.htm?l=0&c=1&city=0

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Det finns bara 5 vettiga alternativ.. Lika många som fingrarna på ena handen såvida du inte är missbildad.

Volvo, Saab, Audi/Vw, Bmw & Mercedes

Volvo 850 är ett bra val, dock nyare än 1994 så du får den modernare fronten med låga lysena. Varför inte en S40T?

Saab 9-3 / 9-5 är fina bilar.

Audi A3 / A4 / A6 är skoj.

Bmw 3 & 5 serie är mycket fina bilar, undvika de med stora motorer, nöj dig med 2l sexan..

Mercedes är inte min grej riktigt, men har rätt kvalitet om man undviker C & E-klasse.

Sen kan man alltid kolla på Toyota, Ford, Opel, Mazda, Mitsubishi, Seat, Skoda, Citroen, Renault, etc etc.. Men varför? Världen klarar sig bra utan dom bilarna!

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

VW Golf? Visserligen inget landsvägslokomotiv, men väldigt driftsäker. Mina föräldrar bytte nyligen bort sin Vento (gubbversionen av Golf) som rullat nästan 20000 mil utan några större fel.

Börjar man kolla på en bil runt 40 000 kr så tänker man att om man köper den som kostar 10 000 kr mer så får man en lite bättre bil och sen är man lätt uppe i 100 000. Men inte denna gången :)

Börjar man kolla på en bil runt 40 000 kr så tänker man att om man köper den som kostar 10 000 kr mer så får man en lite bättre bil och sen är man lätt uppe i 100 000. Men inte denna gången

Jo, det är väldigt sant. :) Men den dyraste bilen jag har haft var en Saab 9000 som jag köpte för 50.000:- ... allt som kunde gå sönder gick sönder på bil****** och 6 månader senare blev jag så förbannad att jag sålde den för 25'. Jag skulle kunnat köra Ferrari för samma pengar som jag la ut på saaben under dessa månader. Billigt blir inte alltid billigt... :p

Så ska jag köra lite försäljarsnack så vågar jag nog påstå att min octavia för 96 kommer att vara billigare att äga än en 850 för halva det inköpspriset. :) Kom å kööööp! ;) Men nu var det väl inte bara ägarkostnaderna du var intresserad av, kommer du upp i 200km/h med min skoda så har du hittat en nedförsbacke som inte är av denna världen...

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Med tanke på vart du bor så kanske Saab är ett vettigt alternativ ändå? Som jag förstått det hela (utan att jag är direkt hårt insatt) är att andrahandsvärdet på en 900/9-3 är helt okej. Dessutom så är väl reservdelsutbudet rejält stort till framförallt 900-modellen. Rätta mig gärna om jag har fel. :)
Med 900 avser jag den som kom -93/94, och då kanske allra helst en från -96 och framåt.

Akta dig för 900-serien, det är mycket fel på dem och krocksäkerheten är kass... 9-3 däremot börjar bli prisvärd nu när den har rasat sedan nya 9-3 kom ut på marknaden. Men med mina erfarenheter av saab skulle jag aldreig rekommendera det märket. Grabben har ju redan hittat rätt för tusan, klart han ska fortsätta köra Volvo!!! :)

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Akta dig för Audi, de är fruktansvärt dyra i både försäkring och underhåll. En kombis bytte kammrem på sin A4, de var tvungna att ta bort fronten, lyktor, kylare och kylare fläkt. Med andra ord hela fronten. Det gick på 13.000 riksdaler! Och då var det ändå inte på en Audi verkstad.

Volvo är alltid finnt! Varför inte en 940 för den finna bakhjulsdriftes skull? :)

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

NETwork skrev:

Akta dig för 900-serien, det är mycket fel på dem och krocksäkerheten är kass...

Bara för att försvara SAAB... ;)

Årsmodell 1994, de första med nya karossen hade många fel. De flesta fel blev åtgärdade inom garantiperioden, men den allmänna uppfattningen är att 1994 årsmodell är sämre än de senare årsmodellerna. Kanske var det en sådan du hade?

Krocksäkerheten är okej, se Folksams lista:
http://www.folksam.se/forskning/trafik/sakra_bilar/2003/bilListaBilmodell_main.htm

:)

Välj rätt - välj SAAB! ;) :bire

annesophie skrev:

Årsmodell 1994, de första med nya karossen hade många fel. De flesta fel blev åtgärdade inom garantiperioden, men den allmänna uppfattningen är att 1994 årsmodell är sämre än de senare årsmodellerna. Kanske var det en sådan du hade?

Nej, jag hade en Saab 9000 CD från -91. Det är möjligt att jag hade otur men jag hade extremt mycket fel på den.

Krocksäkerheten är okej, se Folksams lista:
http://www.folksam.se/forskning/trafik/sakra_bilar/2003/bilListaBilmodell_main.htm

Folksams lista bygger visserligen på verkliga olyckor men jag hävdar att EuroNCap är ett bättre mått på bilens säkerhet (se bara på toyota Corolla från mitten av 90-talet som har medelbra betyg enligt Folksam, den bilen är helt livsfarlig enligt nya krocktester)
INTE bra resultat för Saab 900:
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=3&id2=2

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Prata bil med er är som att prata operativsystem med mina kollegor..

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Om du tittar på listan "Large Family Cars" på https://www.euroncap.com så ser du ju att det är väldigt få (om någon) bilar som fått fyra stjärnor som är äldre än 2000. Det beror ju på att de nya tuffare EuroNCap-reglerna inte kom förrän 1997, långt efter SAAB 900 och 9000 hade designats.
Därför anser jag att EuroNCap inte precis är en bra guide för någon som planerar att köpa en bil som är äldre än 2000.

Det är ju faktiskt så att ju äldre bil desto mer fel och brister finns det. Så är det ju och så har det alltid varit. Kraven höjs från år till år och det vi tyckte var otroligt säkert för 10 år sedan är knappt godkänt idag.
Har man pengar och vill åka säkert så är väl ett bra råd att köpa så nytt man kan. Har man inte pengar så får man gå på känsla.

Sedan kan man ju tycka vad man vill om Folksams tester, men för min del är statistik över verkliga olyckor att föredra framför bilfabrikörernas arrangerade tester.

Men det är ju bara jag det... :)

Bire skrev:

Jag önskar att jag hade någon bilintresserad på jobbet att snacka med, men det verkar vara en helt omöjlig kombination: datorintresserad OCH bilintresserad. För övrigt är jag bara bilintresserad just nu, men jobbar med data, kanske dags att göra något åt saken... :)

annesophie skrev:

Det är ju faktiskt så att ju äldre bil desto mer fel och brister finns det. Så är det ju och så har det alltid varit. Kraven höjs från år till år och det vi tyckte var otroligt säkert för 10 år sedan är knappt godkänt idag.
Har man pengar och vill åka säkert så är väl ett bra råd att köpa så nytt man kan. Har man inte pengar så får man gå på känsla.
Men det är ju bara jag det... :)

Jo, det har hänt extremt mycket vad gäller bilsäkerhet de senaste åren. Men en 740 är fortfarande en relativt säker bil trots att grundkonstruktionen har sina rötter i en tid då krocksäkerhet knappast existerade hos de flesta bilfabrikanterna. :)

Folksams statistik och EuroNCap kompletterar antagligen varandra väldigt bra. Idag när jag har barn skulle jag aldrig köpa en bil som inte uppfyller de högsta kraven på säkerhet och då finns det nästan bara nyare volvo och Saab att välja på för "rimliga" pengar.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Bire skrev:

Det passar väl bra ihop? ;) http://www.citroen.mb.ca/citroenet/html/s/scoop1.html

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Bire skrev:

Det finns bara 5 vettiga alternativ.. Lika många som fingrarna på ena handen såvida du inte är missbildad.

Volvo, Saab, Audi/Vw, Bmw & Mercedes

Volvo 850 är ett bra val, dock nyare än 1994 så du får den modernare fronten med låga lysena. Varför inte en S40T?

Saab 9-3 / 9-5 är fina bilar.

Audi A3 / A4 / A6 är skoj.

Bmw 3 & 5 serie är mycket fina bilar, undvika de med stora motorer, nöj dig med 2l sexan..

Mercedes är inte min grej riktigt, men har rätt kvalitet om man undviker C & E-klasse.

Sen kan man alltid kolla på Toyota, Ford, Opel, Mazda, Mitsubishi, Seat, Skoda, Citroen, Renault, etc etc.. Men varför? Världen klarar sig bra utan dom bilarna!

Varken Volvo eller Saab gör väl kvalitetsbilar? I a f inte S40
http://www.vibilagare.se/begbiltest.asp?guid=9C0BDB00-C313-421A-8F00-50FEE93B191D

Japanerna kanske inte gör de hetaste/roligaste bilarna, men de brukar ju hålla ihop i alla fall.

292 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
151 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
154 ms — ändringar (db)