CcazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg
Racerankan skrev:
caze skrev:
Finns väll fler alternativ till skolor om du inte trivs i nuvarande?
Kan tänka mig hur trista miljöerna kan vara, har sett på TV hur det kan se ut... Tacka gud för att jag aldrig har gått i en kommunal skola! :)
Och därmed har caze nominerat sig själv till årets rikemansunge. "har sett på TV hur det kan se ut" :e :e :e
Vad lider du av :q Är det en självklarhet att alla har besökt en sketen skola eller :o
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inlägg
magnusfernstrom skrev:
Men det finns dom som håller på att stöka som inte är sk bokstavsbarn, dvs dom är helt helt normala
Ursäkta?
Jag menade att det inte behövs en diagnos för att skolungdommar ska vara stökiga...
Jag menade inget respektlöst...
Om det bidde fel så ber jag om ursäkt...
caze skrev:
Racerankan skrev:
caze skrev:
Finns väll fler alternativ till skolor om du inte trivs i nuvarande?
Kan tänka mig hur trista miljöerna kan vara, har sett på TV hur det kan se ut... Tacka gud för att jag aldrig har gått i en kommunal skola! :)
Och därmed har caze nominerat sig själv till årets rikemansunge. "har sett på TV hur det kan se ut" :e :e :e
Vad lider du av :q Är det en självklarhet att alla har besökt en sketen skola eller :o
Du får ursäkta men jag associerade din kommentar till en rik överklassunge som får allt betalt av sina föräldrar. Just uttrycket "Har sett på TV" påminner starkt om någon som borde ut och se vida världen :D
MMeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg
obelix skrev:
Melea skrev:
Tycker du drar alla över en grens, vilket är fel.
vem gör det?
Läste bara rubriken, sorry! :)
Jag menade att det inte behövs en diagnos för att skolungdommar ska vara stökiga...
Jag menade inget respektlöst...
Om det bidde fel så ber jag om ursäkt...
Det var inget URSÄÄÄÄKTA? Det var ett ursäkta :) Det var inte menat att sägas med en arg ton, liksom. Jag orkade inte med att skriva en hel fråga bara :).
Och ja, du har rätt i det du säger.
Racerankan skrev:
Det där med för lite pengar tror jag inte på. Skolan jag går på är förvisso en friskola men anslagen är lika stora för en kommunal skola. Vi sitter på varsin bärbar dator, nyrenoverade lokaler och nya fräscha skolböcker och mestadels väldigt kompetenta lärare. Jag har svårt att tro att skolan bedriver knarkhandel på Frölnda torg för att få in pengar. Det handlar om att skolan klarar av att sköta en budget, följa upp den och att eleverna tar ansvar för skolan på ett helt annat sätt än i en kommunal skola.
Jag går i vad som nog bör kallas en fattig men ack fortfarnde fri-skola, en stor skillnande gällande bugeten och ledningen i min skolan och andra komnuala (tex. min gammla) var att det fanns sk. rektorer vilka oftast var gammla avdankade lärare eller liknande. Nu är vår "skochef" nån som jobbat inom näringlivets enda fram tills nu....
LLeonLMedlem sedan dec. 20025 871 inlägg Alltså... det kan inte stämma in på vår skola bättre. Det är exakt som vår skola. Kala vita väggar, möbler som är placerade i en obestämbar drös av oordning, inga mysobjekt som ex. dukar eller växter, trasiga dragpersienner - sterilt helt enkelt. Man kan inte jobba i denna miljö (Jo, det kan man. Jag är ju i och för sig van. ;)) när en massa idioter skriker rakt över klassrummet och hoppar runt.
Otroligt alltså.
obelix nämnde det där med att slänga ut elever. Jag var med i ett kommitémöte nyss för föräldrar och elevrådsrepresentanter och diskuterade om hur vi skulle kunna förbättra miljön i skolan. Det vi kom fram till var att vi hade en alldeles för pressad ekonomi för att kunna förbättra klassrummen, att rasterna är väldigt oorganiserade, och att det nuförtiden inte är lika lätt att slänga ut stökiga elever då dagens ungdomar har lärt sig att våga vägra.
Lärarna, å andra sidan, är alldeles för snälla. De är på väg att slänga ut en elev, eleven ber, eleven får en chans till, eleven fortsätter med att störa, eleven blir inte utkastad, läraren orkar inte, andra elever kan inte koncentrera sig.
Det här är verkligen ett problem som vissa skolor måste ta tag i. Det kan inte fortsätta så här.
obelix skrev:
nitro2k01 skrev:
Nja, jag tror mer på att hjälpa än att kasta ut. Tänk bara på Magnus (Han som startade denna tråd) Han har ADHD, och har troligen ett jädra humör. Vad han behöver är inte att bli utkastad, utan han behöver bara lite lugn och ro. Om han får det blir han mer hjälpt än om han blir utkastad. Problemet är istället pengarna. De räcker inte för att täcka alla elever behov (Särskilt inte på mindre orter.)
Att skolor försöker lägga pengar på lärare (Även om de inte ens räcker till det) snarare än renovering och rengöring är väl förståeligt. Men jag tycker nåt mer övergripande måste göras än att bara ge lärare rätten att slänga ut/straffa elever.
Jo, man ska självklart hjälpa dom som behöver det...
Men det finns dom som håller på att stöka som inte är sk bokstavsbarn, dvs dom är helt helt normala :OO ...
Det jag menade med stökiga och att dom ska ut, är det att då blir det lugnt för dom som behöver det...
En sak till kom jag på...
Mindre klasser...
Så länge sosseflumsmentaliteten regerar på skolorna och hos bland politikerna så lär det inte bli någon förändring. Om jag vore förälder skulle jag definitivt skicka min barn till någon friskola där man slapp de störande elementen. Segration är den långsiktiga effekten, men jag ser till mina ev barns bästa när samhället inte gör det.
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
Nå? Vad skulle ni göra för att lösa problemen på bästa möjliga sätt i dagens skolor? Lite konstruktiva kommentarer och tips som man kan framföra till rektorn skulle uppskattas
Skolans ledning bör agera med vuxenansvar. Har inte skolans ledning det så kommer troligen inte heller lärarna att ha det, för vem orkar jobba mot chefen i längden? Med vuxenansvar menar jag att man ska våga säga ifrån när ungarna gör fel och man ska ta tag i situationerna både direkt och handgripligt.
Det snackas så fint om pedagogik och att ungarna ska lära sig ta eget ansvar (något de ska ha lärt sig hemma). Men hur många timmar i veckan har moderna föräldrar att spendera på uppfostran, redan från att ungarna är små? Inte mycket om man frågar mig och de flesta andra föräldrar jag känner. Man ska jobba, handla, skjutsa m.m.. och ungarna spenderar allt mer tid på dagis och sen skola. Så varför inte låta alla vuxna som finns runt om barnen mestadels av dess vakna tid, även de ta ansvar som just vuxna och visa/markera gränser?
Har samhället från början lagt sig i hur vi ska fördela tiden för våra barn bör samhället även ta sitt ansvar och bidra till att ungarna lär sig vad som är rätt och vad som är fel.
Det här är inte menat som att vi föräldrar ska "slippa undan", utan det är den värld som faktiskt finns. Men det är fult att som förälder lägga fram sånt här till skolan, man blir oftast bara sedd som att man skyller ifrån sig - så var det med det samarbetet, hem & skola :l - vilket kan tyda på att man har rätt eftersom de inte vill ta till sig kritik.
Nä. Hälsa din rektor att de bör agera som vuxna före som anställda på en instution. Det ungdomar sist behöver är 30-50 åriga "kamrater" som kallar sig lärare!
obelix skrev:
clarkbones skrev:
Så länge sosseflumsmentaliteten regerar på skolorna ...
Eh, vad är det?
Han menar väl "sosseflumsmentalitet" hos beslutande politiker. Dock håller jag inte med om att problemen i skolan skulle ha så mycket med S att göra!