Visst.. Ta lagen i egna händer & höj åldersgränsen på folkölet i hopp om att ungdomarna får svårare att bli berusade..
Skitsmart just i dessa tider som knark & hembränt breder ut sig på skolgårdarna..
Hur svårt tror ni att det är att köpa en 5l-dunk med hembränt i Falun? Tar 2 min att hitta en langare som grejar nått klet man blir blind av i bästa fall!
I mina ögon: Totalt helförbannat puckat att höja åldersgräns på folköl.. Sänk skiten eller rent av bjud på ölen istället så man har bättre kontroll på VAD ungdomar berusar sig på!
Då inte ens 18-årsgränsen efterlevs hur ska då 20-årsgränsen kunna efterlevas och vad hindrar 18 åringar från att köpa folköl dan innan butikerna höjer?
Sen är det som Bire skriver, om man vill få tag på sprit/öl så får man det – på mer eller mindre bra sätt.
Hade en diskussion med en tjej (och några andra gemensamma tjejkompisar) vars systerdotter, 14 år, hade bett mostern köpa ut en flaska vin till henne. Flickans mamma var supermotståndare till allt vad alkohol hette och hade förbjudit (hmm vilket alltid är en bra taktik, eller hur? :00) flickan att dricka.
Så tjejen gick till sin moster som då funderade på hur hon skulle göra...
Jag menade att det var bättre att köpa ut, och det står jag för, så tjejen visste vad systerdottern drack än att 14-åringen skulle gå och köpa hembränt av nån okänt typ på stan.
Men hmm nä...vilket motstånd jag mötte. Jösses!
Inte nog med att jag uppmuntrade till alkoholdrickande bland ungdomar, vilket jag egentligen inte gör, men jag fick också flickan att göra tvärtimot vad hennes mamma sa.
När jag då påpekade det faktum att det antagligen skulle krävas rejäla fönsterreglar, bra lås på sovrumsdörren med en nyckel samt liiite mer än ett "du får inte", för att flickan inte skulle ge sig ut med sina kompisar och skaffa dricka på annat sätt så trodde dom inte heller då på mig.
Nej, istället skulle det bli så här att mostern skulle inte köpa ut, mostern skulle dessutom prata med flickans mamma om denna händelse samt även hon förbjuda flickan att dricka.
Ja, vad säger man... Naivt?
Jag tycker visst att man kan vänta med att dricka ett par år. Men, om situationen redan är sådan att dricka förekommer så hjälper det inte att förbjuda. Tror jag då. Då är det väl bättre att se till att man har ett bra, öppet och ärligt förhållande med sina barn så att dom kan komma till en och ta en diskussion. Jag skulle i vilket fall hellre köpa ut än skicka ut tex mina syskonbarn på stan för att skaffa dricka själv.
Jag menade att det var bättre att köpa ut, och det står jag för, så tjejen visste vad systerdottern drack än att 14-åringen skulle gå och köpa hembränt av nån okänt typ på stan.
Jag har en kusin som köper ut åt sin son. Han menar dels att han då vet vad sonen dricker, dels att sonen inte känner att det är förbjudet. Tack vare den senare orsaken, vet sonen att det bara är att ringa hem mitt i natten om han behöver hjälp, hur full han än är. Om det är en bra princip, vet jag inte. Men det lär väl visa sig tids nog. En total anti-inställning tror jag inte på. Då riskerar man just att ungarna smusslar med spriten, kanske inte vågar ringa hem när de behöver hjälp, bara för att man inte ska upptäcka att de är berusade, osv.
Ett alternativ är ju att uppfostra sina barn till att tänka själva och sedan avstå från att dricka alkohol innan dom har åldern inne. ;)
Det är det säkerligen, men inte det enda.
En av mina kompisar tänker själv och har inte börjat dricka.
Detta är inte för att hans kära fader inte dricker, utan tvärtom.
Han blir stupfull varje helg, raglar runt i lägenheten och klagar om att han inte har något jobb.
Ett alternativ är ju att uppfostra sina barn till att tänka själva och sedan avstå från att dricka alkohol innan dom har åldern inne. ;)
Sant, och det funkar säkert på en del. Men sedan finns det de som, oavsett hur väluppfostrade och kloka dom är, faller för grupptrycket.
Mina föräldrar frågade om jag ville smaka på vin när jag var sisådär 14 år eller så, fast det var lite tidigt för mig. ;) Aret därpå sa min pappa till mig att han hellre köpte ut en flaska vin till mig än att jag fick/köpte från någon annan, men bara om jag lovade att inte dricka mer än den flaskan och ringa om jag mådde dåligt.
Funkade bra för mig. :) Mina kompisar och jag var inga härdade festare och ville inte bli "asapackade". Vi ville bli lite lulliga. Fånigt? Ja, antagligen...men så är det ju i en viss ålder. :)
Man kan iallfall inte påstå att jag drabbats hårt av mina föräldrars liberala tänkande och agerande, snarare tvärtom. :)
De som blir förbjudna när de är underåriga tar igen skiten med fet marginal senare i livet om de inte kan 'fuska' innan i vilket fall och det är nog det mest tragiska ...
Jag tror stenhårt på att inte förbjuda ungdomar alkohol eller andra droger.
Givetvis ska man på nått knepigt sätt inte förenkla intaget för mycket heller.
Jag "fick inte" dricka alkohol i min ungdom, men jag är tämligen övertygad om att min mor visste att jag drack då hon multipla gånger var vaken när jag kom hem mitt i nätterna.
Hon förbjöd inte totalt, dvs tjatade aldrig om att jag absolut inte fick dricka. Hon köpte heller aldrig ut, inte ens min bror gjorde det, vilket innebar att man stal sin alkohol på ett eller annat sätt.. Inte bra.
Frågan är vad man som förälder ska göra.. Det är en diskussion i sig..
Tråden handlar om samhällets roll i det hela: VARFÖR enas en massa näringsidkare i lilla Falun att höja åldersgränsen på alkohol från det lagstadgade 18 år till 20 år?? Är alla ungdomars föräldrar verkligen medvetna om vad ett sånt beslut KAN innebära för deras ungar?
Som redan sagts är det mycket enkelt att skaffa droger av alla sorter i dagens samhälle. Alkohol kan man dessutom tillverka enkelt själv (Gjorde 17% vin som 15 åring hemma i uthuset som visserligen smalade fan, men man blev mycket snygg av det..)
Är det meningen att samhället har tillåtelse att tvinga fram alternativ att få tag på alkohol verkligen & dessutom i direkt anslutning till en av de största festahelgerna i en tonårings liv där jakten på alkohol är en väldigt viktig del av deras liv??
Min mor tyckte att jag var konstig som inte hade börjat supa när jag var runt 15-16. Fast det beror nog på att vi lantisar är lite mer härdade när det kommer till spriten och börjar tidigare...
Skulle aldrig falla mig in att köpa ut vare sig folkpiss eller starkare drycker. Argument som att ungdomen ifråga skulle "rymma" och kanske t.o.m själv införskaffa "gudvetvad" är f*n i mig att brista i vuxenansvar.
Inte konstigt att världen ser ut som den gör bland de unga :x
Skulle aldrig falla mig in att köpa ut vare sig folkpiss eller starkare drycker. Argument som att ungdomen ifråga skulle "rymma" och kanske t.o.m själv införskaffa "gudvetvad" är f*n i mig att brista i vuxenansvar.
Inte konstigt att världen ser ut som den gör bland de unga :x
Det är en fullt förståelig synpunkt. Men tror du verkligen att den unga världen skulle vara guldglittrande underbar om ingen köpte ut?
Tror du att argumenten du räknar upp inte håller?
Håller med Bire och till viss del Pew också, men som Bire säger tror jag knappast totalförbjud är en speciellt bra lösning på problemet. Visst, om man som förälder (vilket jag inte är, än) känner att ens barn skulle hälla i sig vad som helst för att få sig en fin fylla kan man hålla i tyglarna lite hårdare, t ex om man tror att barnet ifråga skulle kunna skaffa sig lite hembrännt.
Jag tror att dagens ungdom (mig inräknat) har ganska bra koll på vad som är farligt och inte... Naivt? Ja, kanske men det är vad jag tror. I allafall i de kretsar jag umgås.
Men tror du verkligen att den unga världen skulle vara guldglittrande underbar om ingen köpte ut?
Nej jag tror inte att den kan vara helt guldglittrande (finns det inget mellanting?) och det jag syftar på är snarare attityden som vissa vuxna har mot ungdomar, att köpa ut visar ju på en viss attityd (eller snarare brist på attityd). Kan ju nästan tro att en del vill vara 'kompis' snarare än vuxen :OO
Totalförbud hjälper inte. Istället måste man ha en bra och rak diskussion mellan barn och förälder. För dagens ungdom vet nog mer om vad som är bara och inte bra, i alal fall visste jag och mina kompisar det.
Problemet (om man ska se det så) är väl att det mer är kompisar än föräldrar som uppfostrar. Visst kan man påverka saker i en bättre riktning, men att uppfostra ungar till att inte supa i vårt samhälle... nej, tyvärr.
Samtidigt vet jag inte om det är bättre att köpa ut... låt gå för att man hällde i sig en del smörja, men hade mina päron köpt ut åt mig hade jag kolkat i mig betydligt mycket mer, totalt sett.
Men tror du verkligen att den unga världen skulle vara guldglittrande underbar om ingen köpte ut?
Nej jag tror inte att den kan vara helt guldglittrande (finns det inget mellanting?)
Dåligt formulerat av mig. Självklart finns det en gråskala.
Det borde ha varit såhär jag skrev:
Men tror du verkligen att den unga världen skulle se bättre ut om ingen köpte ut?
PeW skrev:
och det jag syftar på är snarare attityden som vissa vuxna har mot ungdomar, att köpa ut visar ju på en viss attityd (eller snarare brist på attityd). Kan ju nästan tro att en del vill vara 'kompis' snarare än vuxen :OO
Självklart kan en anledning till att man köper ut vara att man känner sig underlägsen tonårigen som frågar, och vill vara 'en i gänget'.
Jag trodde bara inte att du syftade på det. :)
Nej, inte lär det hjälpa att höja åldergränsen, ivf.
Det är bara ett urbota dumt sätt av politikerna att slippa ta tag i att ordna fram alternativ vad det gäller fritidsaktiviteter för ungdomar, tycker jag att det verkar som.
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2