webForumDet fria alternativet

undrar om jag ligger risigt till...

Småprat

23 svar · 874 visningar · startad av ERR0R

Medlem sedan dec. 2000596 inlägg
Frågan#1

Nu är jag helt förvirrad och vet inte vad jag ska göra, men jag behöver skriva av mej lite.

Det var såhär att i fredags var jag ute med mina kära kompisar, och jag och min flickvän är då dom enda som är under 18.
Jag skulle ta det lugnt den fredan från början men så blev det ju inte eftersom alla var väldigt givmilda med alkoholen och jag kunde inte säga nej eftersom jag hade sån mersmak efter jag hade druckit mina tre öl som det var meningen att jag skulle dricka. Väldigt dumt gjort av mej, det vet jag redan.

Min flickvän var nykter hela kvällen och hade bestämt med några tjejkompisar att dom skulle gå på krogen, och dom gick dit före oss, och efter en timme skulle vi komma, och jag var vid den tidpunkten väldigt onykter.

Men iallafall så kommer vi till krogen och en av mina kompisar säger att vi kan gå in på hans leg båda två, och så ställde vi oss i kön. Jag förstog vid den tidpunkten inte riktigt vad som hände.
Jag vet också att jag aldrig skulle göra detta i nyktert tillstånd, men det blev väl som det blev.
När vi kommer och ska visa leg så visar han först legget och så skickar han bak det till mej och jag visar också upp det, och kommer in utan problem.
Måste ju ha varit väldigt blåsta vakter.
När vi har varit inne en stund så kommer en annan vakt och frågar efter leg, och eftersom jag har kvar hans leg så visar jag upp det och han ser att det inte är jag på legget.
Han ringer polisen direkt och när dom kommer så beslagtar dom legget och frågar vad som har hänt.
Jag säger som det var att jag inte hade fattat så mycket och gått med på detta fast jag inte ville, och enda anledningen var att jag var väldigt berusad och föll för grupptrycket.
Stog och pratade ett tag med poliserna och frågade vad som skulle hända nu, och dom sa att det antagligen inte skulle hända så mycket och att jag var trevligt, så det var ju rätt bra så långt iallafall.

Men nu idag när min kompis skulle hämta ut sitt legg från polis-stationen så säger dom att det är beslagtaget tills vidare och att utredning pågår.
Dom frågar också honom vad som hade hänt, och han säger då att jag hade haft hand om hans leg och fått för mej att gå på krogen eftersom jag var så berusad.

Vad är det värsta som kan hända ?
Vad kommer garanterat hända ?
Kan dom lägga ner utredningen ?
Vad ska jag göra för att få det här att gå så lindrigt till som möjligt ?
Jag har hört att man kan få 3000:- i böter.
Kommer jag eller han att drabbas värst eftersom det var han som frivilligt gav legitimationen till mej ?

Känner verkligen att polisen är väldigt oseriös i den här staden eftersom det var slagsmål mellan två gäng alldeles utanför krogen och polisen såg det själva eftersom det var alldeles där dom hade parkerat polisbilen, men dom bara åkte.
Och jag är förvånad att min flickvän kom in så lätt, och att vakterna aldrig leggade henne.
Vad är det här för jefela skit egentligen ?

Jag vet att det här var väldigt dumt gjort så det behöver jag inte bli påminnd om, det är nog det dummaste jag någonsin gjort.
Jag har sån otrolig ångest från den kvällen. :x
Måste ju ha tänkt med arslet iallafall.

Nu har jag ingen aning om vad jag ska göra eftersom vi har sagt olika saker till polisen, han ringde till mej innan frågade om det gick bra att han sa så till polisen, och jag sa att det gick bra eftersom jag hade dåligt samvete och ville inte att han skulle råka illa ut för att jag var minderårig.

Kanske inte finns så mycket att göra.
:l

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Grattis till missbruk av urkund - här är lite allmänt beskrivet vad det innebär. Men vem har inte gjort något liknande någon gång, synd att du åkte dit på det bara.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Urkundsförfalskning - Fängelse upp till 2 år

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

M.Cheraghi skrev:

Fängelse upp till 2 år

Fast det kommer det aldrig att bli fängelse. Om han är ostraffad, kanske lite dagsböter.

Ta det lugnt. Slappna av. I värsta fall får du vänta ett par år på körkortet.

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Nej, inte urkundsförfalskning utan missbruk av urkund, det var ju ett lånat leg det handlade om, inte ett "fixat".

shiiit vad rädd jag blev nu, eftersom jag går transport så får man inte gå kvar om man inte har något lämplighetsintyg, så då går ju det helt åt helvittu... jag frågade ju t.o.m poliserna om jag skulle bli av med lämplighetsintyget, och då sa dom att det inte skulle bli så, men enligt sidan som SugarDaddy länkade till så verkade det ju som om det var väldigt vanligt att man blir av med lämplighetsintyget.

Blir det polisförhör också eller fixar dom det där själva ?

Fy faen vad dum i huvet man kan vara ibland. usch.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

hmm. en viss skadeglädje finns ju §e
kommer du ihåg denna? §e :p

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Äsch, så länge du inte försökte köpa alkohol inne på krogen så tycker jag inte du har gjort fel :)

Sådär gjorde vi alltid innan vi var arton, lånade legg, lånade pass, köpte falska körkort osv. men så fort dem upptäckte att det inte var en själv på kortet så gav de bara tillbaka det och sa 'bättre lycka nästa gång', det värsta jag har hört är att de tagit kortet från en bara och sen får ägaren komma och hämta det om han känner för det.

Fast detta är ju Malmö.

Medlem sedan dec. 2003487 inlägg

Du hade inte behövt visa legg inne på krogen. När du väl är inne är det klubben som bär allt ansvar.

Du behöver inte vara nervös. Detta är ett litet skit fall för polisen som borde läggas ner.

Det du kan åka dit för är urkundsförfalskning som kan ge dig böter. Jag tror inte detta skall påverka ditt lämplighetsintyg, det borde det inte göra.

Polisen kommer med stor sanolikhet kontakta dig och berätta vad som kommer hände. Förhoppningsvis är det poliserna som tog hand om dig eftersom du gav ett sånt trevligt intryck på dom.

Hade du tjafsat emot poliserna hade det varit en helt annan grej.

Jag tror inte du har något att oroa dig för. Ta det lugnt bara så löser det sig ;)

Jag måste bara nämna att det va riktigt skitigt gjort av vakten att ringa polisen eftersom dom redan släppt in dig.. Dom borde ha tagit legget, ev. rivit det, och låtit dig gå.

Pinsamma vakter!

okej... jag känner mej lite mer lugn nu :) tack.

men nu om dom skulle kalla in mej på förhör, ska jag säga sanningen eller kan jag bara säga att jag var så berusad att jag inte kommer ihåg nåt ?
Eller ljuga ihop nåt för att få det bättre ?
Hur gör man för att få det här så bra som möjligt ?

känns tveksamt att dom kommer lägga ner det här, polisen här har för lite att göra.

dumma frågor kanske, men jag har ingen erfarenhet eller kunskap om detta.

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Sanningen är väl oftast det bästa...

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

renholm skrev:

Sanningen är väl oftast det bästa...

så kan det vara. men då blir det väl mest han som åker dit på det ? och det kan ju bli rätt stora problem eftersom inte han sa sanningen till polisen.

red: Så som han säger så blir det väl bara jag som åker dit på det eftersom han sa att jag hade fått ta hand om hans grejer och hans leg och bara fick för mej att gå på krogen. Och om det är på det viset så tänker jag ju inte ljuga bara för att jag ska få hela skulden.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

I detta fallet tycker jag inte att det kan skada att hålla kompisen utanför. Hans historia verkar ju trovärdig, kör på den.

I detta fallet tycker jag inte att det kan skada att hålla kompisen utanför. Hans historia verkar ju trovärdig, kör på den.

håller helt klart med.
Dock är det bådas fel

Ditt ord står mot hans, kan man inte bestämma vem som gjort vad blir det heller inget straff (såvida båda inte har gjort något knas)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Alla gör vi misstag som barn, lär av dom... Det är en väg mot mognad bara & vi skola alla den vägen vandra.

Men sluta undkomma lagen varje gång för det håller inte i längden.

Ditt ord står mot hans, kan man inte bestämma vem som gjort vad blir det heller inget straff (såvida båda inte har gjort något knas)

så vi ska skylla på varandra ? ;)

Du ska säga sanningen och ta konsekvenserna :) Säger du som det var gillar de kanske dig och avskriver fallet vad vet jag :P

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)