webForumDet fria alternativet

Dags att skaffa glasögon

Småprat

13 svar · 684 visningar · startad av His Divine Shadow

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg
Frågan#1

Var till en ögonläkare idag eftersom jag har börjat få problem med skelning, kopplat till jobbet, hårt på ögonen att sitta vid datorn hela dagarna, börjar skela med mitt vänstra öga.

Faktum är att jag har alltid gjort det(upptäcktes inte förän då jag började lära mig läsa) men det har inte syntest eftersom det var så lite.

Hursomhelst var till doktorn då och jag fick 1.25 på mitt högra öga, 1.00 är normalt så jag ser bättre än normalt på det ögat.

Mitt vänstra öga så är 0.75 så det är sämre än normalt, hursomhelst efter några tester med linsar osv. så fick jag ett recept på +0.25 för mitt vänstra öga och helt vanligt glas för mitt högra öga, inte stor skillnad men doktorn sade att det syntest en skillnad nog med linserna(fastän det syntest inte så mycket utan linser heller men jag hadde inte suttit framför nån dator idag då) och jag såg ju bättre också vilket är positivt :p

Undrar vad jag ska skaffa för bågar...

/r:
Vad tror ni om dessa bågar?
http://mccullochs.on.ca/acatalog/250252.jpg

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Bågar kan ju betyda olika saker, så jag kom att tänka på dessa bågar: http://www.framesdirect.com/framesfp/Harley_Davidson-qjtak/r.html
:)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Det tog ett tag för mig att fatta vad du menade med "syntest"... :OO

Jag har hört att man kan motverka skelning genom att bara se med det skelande ögat. (Men för mig så tycker jag inte att det låter som något bra, eftersom det motsatta ögat då kan få likadana problem.)

Det oroar mig... jag är ju en sån där tjugafyratimmar-framför-datorn-sittare... :OO :p

Vad du ska skaffa för bågar? Du bör nog fråga dem i butiken, eftersom olika bågar gör sig olika fina i olika ansiktsformer med olika ögon. (Försökte klämma in några "olika" till, men orka? :p

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Skaffa linser!!!

Medlem sedan sep. 2002928 inlägg

LeonL skrev:

Jag har hört att man kan motverka skelning genom att bara se med det skelande ögat. (Men för mig så tycker jag inte att det låter som något bra, eftersom det motsatta ögat då kan få likadana problem.)

Det oroar mig... jag är ju en sån där tjugafyratimmar-framför-datorn-sittare... :OO :p

Vad du ska skaffa för bågar? Du bör nog fråga dem i butiken, eftersom olika bågar gör sig olika fina i olika ansiktsformer med olika ögon. (Försökte klämma in några "olika" till, men orka? :p

det du pratar om att bara se med det skelande ögat har ja fått göra när ja var mindre. Fick en lapp att stoppa framför vänstra ögat.

Problemet var bara att ja var väldigt närsynt på mitt vänstra, är typ blind nästan. Kan inte läsa alls eller se vad saker är så med det högra. Så den iden är väldigt dålig. Sen ser det rätt cp ut när du kommer med ett stort plåster på ögat :P

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

LeonL skrev:

Hmm, drog jag till med nått dialekt ord nu igen? Som när jag använde ordet "brännare" istället för glödlampa.

Det är det dom gör med små barn, funkar inte när man blir vuxen, det var för sent för mig när jag var 6 år, men glasögon kan hjälpa.

Det hände ju för mig för att jag alltid skelat, men såpass litet att det inte varit synbart, tror inte man behöver oroa sig så mycket om man har samma problem som jag.

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Jag har en sån där laserpekare... mot en ringa slant kan jag testa LASIK på dig. Vad säger du? Ska du boka tid?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Bire skrev:

Skaffa linser!!!

...som komplement till glasögon, ja.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Re: Dags att skaffa glasögon

His Divine Shadow skrev:

Undrar vad jag ska skaffa för bågar...

Mario Conti gör schyssta bågar. När jag har på mig mina brillor är det alltid nån som brukar tappa hakan och säga att jag ser jävligt intellektuell ut, så jag antar att de har CHA+15 eller nåt liknande inbyggt.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

/r:

Är det meningen att du ska se in i framtiden med dom eller? :e

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

His Divine Shadow skrev:

LeonL skrev:

Hmm, drog jag till med nått dialekt ord nu igen? Som när jag använde ordet "brännare" istället för glödlampa.

Jag funderade mellan syntest och syntes. Syntest som i synundersökning, och syntes som i... syntes. ;)

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Re: Dags att skaffa glasögon

His Divine Shadow skrev:

/r:

Jag har ett par sånna själv (inte mina vanliga glasögon naturligtvis ;) ), jag lovar, dom kommer bli en succé! :e

Medlem sedan jan. 2004618 inlägg

tillmar skrev:

det du pratar om att bara se med det skelande ögat har ja fått göra när ja var mindre. Fick en lapp att stoppa framför vänstra ögat.

Problemet var bara att ja var väldigt närsynt på mitt vänstra, är typ blind nästan. Kan inte läsa alls eller se vad saker är så med det högra. Så den iden är väldigt dålig. Sen ser det rätt cp ut när du kommer med ett stort plåster på ögat :P

Nästan som mig då, bortsett från att jag i stort sätt är blind på höger öga och att närsynhet är det enda jag inte är på höger öga (känns det som i alla fall).

När det gäller glasögon är ögonfärg, ögonform och ansiktsform som avgör.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Apropå Optiker...

Första gången jag gick och kollade synen så fick jag tre frågor av honom när det var klart:
1. Varför kom du hit
Svar: Tog fel på tjejer och killar... :o :l

2. Hur hittade du hit.
Svar: skylten du har utanför.

2b. Okey, om jag säger så här, hur kunde du se skylten...
Svar: :q

3. Hoppas du inte körde bil hit...
Svar: Nej...
3b. Bra då slipper jag anmäla dig... §jr

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)