webForumDet fria alternativet

GUD

Politik & samhälle

152 svar · 7 250 visningar · startad av DotStudio · sida 8 av 8

Frågan, av DotStudio

Hejsan. Vilka här tror på gud och framförallt vilka tror inte på GUD, och isåfall varför eller varför inte\?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 2003146 inlägg

zlasher skrev:

Visst hade dom hittat träbitar uppe på ett berg..? Efter arken..? Eller har jag fel?

Ta en titt på vad du hittar på toppen av Mt. Everest... marina sediment. Det har för mig en självklar förklaring, men hur ser du på detta? Varför hittar du marina sediment (huvudsakligen koraller) på 8000 meters höjd?

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

LBC skrev:

Varför hittar du marina sediment (huvudsakligen koraller) på 8000 meters höjd?

Kanske därför bergskedjorna, som då naturligtvis inte var bergskedjor, en gång har funnits under vatten?
Bergskedjorna höjdes sedan upp, allt medans kontineterna formades och omformades och voila - marina sediment på bergstoppar.

Inte mer skumt än att man hittar valfossil i en öken.

annesophie skrev:

LBC skrev:

Varför hittar du marina sediment (huvudsakligen koraller) på 8000 meters höjd?

Kanske därför bergskedjorna, som då naturligtvis inte var bergskedjor, en gång har funnits under vatten?
Bergskedjorna höjdes sedan upp, allt medans kontineterna formades och omformades och voila - marina sediment på bergstoppar.

Inte mer skumt än att man hittar valfossil i en öken.

Ehh... jo, är fullt medveten om det. Men jag skulle vilja ha en förklaring till hur zlasher ser på detta, om nu träbitar på toppen av ett berg skulle vara märkvärdigt.

Vad jag egentligen vill komma åt är att plattektoniken i sig är självklar, och jag kan inte förstå hur man inte kan erkänna denna process och det tidsperspektiv denna process medför. Vi ser bevis på plattektoniken idag.

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Ah sorry, fattade det som om du inte kunde förstå hur dom hamnat där. :)

annesophie >> Lugnt ;) , var kanske otydlig. Pluggar till geolog, så hur plattektoniken i sig fungerar är under kontroll.

Medlem sedan okt. 2001157 inlägg

UlfT skrev:

En reflektion: du har pekat på flera omständigheter som inte motbevisar evolutionen på något sätt, men som däremot påvisar att det fortfarande saknas en del fynd som slutgiltigt skulle bevisa evolutionen. Visst kan man göra så, och visst kan man ha det som ett skäl till att tvivla på evolutionen, även om jag inte tycker det är några starka skäl. Men dina egna teorier? Du tror att Gud skapade världen för 6000 år sedan, och att vi hade en världsomfattande syndaflod för 4000 år sedan. Varför kan vi då datera åtskilliga lämningar till datum då jorden inte skulle ha funnits? Och varför ser vi inga spår av denna syndaflod? Jag vill påstå att du inte ser bjälken i ditt egna öga, för att citera en man som påstås ha levt för 2000 år sedan.

Tacksam för dina vängliga svar till skillnad från vissa andra.. Jag menar inte att jorden är 6000 år gammal, den kan i princip vara hur gammal som helst.. men jag tror däremot att människan inte är äldre än 6000 år.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

zlasher skrev:

Tacksam för dina vängliga svar till skillnad från vissa andra..

Självklart ska man kunna diskutera på ett civiliserat vis. :)

zlasher skrev:

Jag menar inte att jorden är 6000 år gammal, den kan i princip vara hur gammal som helst.. men jag tror däremot att människan inte är äldre än 6000 år.

Ok, det var ju en viss skillnad. Men det finns ju även lämningar från människor som är betydligt äldre än 6000 år. Hur passar du in din tro till detta? Och fortfarande återstår frågan vad som hände med spåren från den påstådda syndafloden för 4000 år sedan.

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Det sägs ha hittats träbitar från en konstruktion på Ararat, men om de sedan kommer från ett skepp eller något annat tvistas det om. Om de nu inte är figment spelar det förstås ingen roll - människor har byggt konstigare och mer komplicerade saker än skepp uppe på berg. Städer och pyramider kan räknas till dessa saker.

Det finns väl dessutom en liknande berättelse om en syndaflod i äldre skrifter, och att Bibelns version skulle vara lånad, så varför skulle det då vara arken som ligger där?

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

zlasher skrev:

Tacksam för dina vängliga svar till skillnad från vissa andra..

Soorrry då men ditt uttalande slog sig emot så många direkta bevis som man kan se i vardagslivet att jag tog det som en vit lögn.

Medlem sedan jan. 20111 inlägg

Varför uppenbarar sig Gud för människan? asså enligt judendomen?????

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

Något som har legat nere i snart 7 år uppenbarade sig visst idag så att denna tråd fick liv igen, men var det Gud eller var det diskussionen om Gud finns eller inte?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

jag har flyttat till sveriges Jerusalem (det sägs så), här finns många troende och kyrka i varje kvarter

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Danny skrev:

jag har flyttat till sveriges Jerusalem (det sägs så), här finns många troende och kyrka i varje kvarter

Du kommer snart märka att de kyrkliga håller sig på sin kant och säkrar återväxten genom barngrupper osv, därav behöver de inte vara ute på stan och härja... Skönt det. :e
Det märks mest på insändarsidan i JP, där är det full storm ibland mellan troende och oss vanliga. :L

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)