webForumDet fria alternativet

GUD

Politik & samhälle

152 svar · 7 250 visningar · startad av DotStudio · sida 6 av 8

Frågan, av DotStudio

Hejsan. Vilka här tror på gud och framförallt vilka tror inte på GUD, och isåfall varför eller varför inte\?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Agnostiker...

En agnostiker är en person som anser sig inte kunna veta huruvida Gud (eller motsvarande inom någon annan religion) existerar, eller inte. Ordet kommer från grekiskans A-gnosis vilket betyder Utan-kunskap.
Exempel: "Jag kan inte veta om gud finns eller inte. Jag är agnostiker."

De flesta agnostiker skulle nog även göra tillägget: "Om det eventuellt finns en Gud, så bryr han sig förmodligen inte om oss människor och därför behöver vi inte heller bry oss om honom." En agnostiker är därför inte vad man ibland kallar en religiös "sökare". Agnostikern har slagit sig till ro med sin okunskap och nöjer sig med den.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

DotStudio skrev:

LeonL - Vad tror en ateist på? Vad har en sån person för livsfilosofi?

Finns många sekulära filosofier, man kan vara fascist, kommunist, humanist etc.

Annars tror jag inte på Gud, ibland tror jag att jag är Gud förstås.

DotStudio skrev:

Man måste väll tro på nånting! Sen om det är en gud, högre makt eller vad är inte relevant!

Och nu menar jag INTE! "Jag tror på tomtar" eller "Jag tror det blir sol i sommar".

Men jag tror på sommaren, du ska inte tro det blir sommar ifall inte nån sätter fart på sommarn och gör lite somrigt. Då kommer blommorna snart. Jag gör så att blommorna blommar, jag gör hela kohagen grön, och nu så har sommaren kommit för jag har just tagit bort snön :p

Medlem sedan mars 20012 635 inlägg

kjell är GUD!

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

wooster skrev:

kjell är GUD!

Kjell är den allsmäktige!

Vimp skrev:

wooster skrev:

kjell är GUD!

såklart :D

wooster skrev:

Vimp skrev:

wooster skrev:

kjell är GUD!

Varför inte starta Kjellismen? :P
Anhängarna av Kjellismen kan vara Kjellolister eller kanske Kjellimer. :OO

Vimp skrev:

wooster skrev:

Vimp skrev:

wooster skrev:

kjell är GUD!

jag dyrkar ju redan kjell. är jag med i kjellismen då? :q

wooster skrev:

Vimp skrev:

wooster skrev:

Vimp skrev:

wooster skrev:

kjell är GUD!

jag dyrkar ju redan kjell. är jag med i kjellismen då? :q

Kjellsdyrkare! §e

Medlem sedan okt. 2001157 inlägg

En populär fråga är ju: "Vilket kom först, hönan eller ägget?"

Men för evolutionister, svara på det här istället: Vilket kom först, DNA eller proteinet som DNA behöver, vilket bara kan framställas ur DNA?

Detta kan nog komplettera det som sades om att vi har spår av att vi kommer från samma källa i vår DNA. http://www.creationscience.com/onlinebook/FAQ13.html#wp1273100

Och här är en sak om teorin att universum är 4,6 miljarder år gammalt: http://www.creationscience.com/onlinebook/AstroPhysicalSciences10.html#wp1020573

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

zlasher skrev:

Men för evolutionister, svara på det här istället: Vilket kom först, DNA eller proteinet som DNA behöver, vilket bara kan framställas ur DNA?

Det vet vi inte. Men en fråga till er som inte tror på evolution, enbart därför att evolutionisterna inte har en förklaring till allt, hur uppstod Gud?

Det kan jag inte heller besvara. En sak jag tycker är lite tråkig är dock att: det finns saker som det inte finns svar på ur ett bibliskt och kristet perspektiv, såsom "hur uppstod Gud?". Men det finns så otroligt många saker som evolutionen inte ger svar på, och som många anser att den har gett svar på trots att den inte har det.

Det jag menar är att, varför skulle man inte lika gärna kunna tro på en gud när det finns så mycket som evolutionen inte ger svar på och som den, enligt www.creationscience.com, har fel om.

zlasher skrev:

http://www.talkorigins.org/indexcc/CB/CB015.html

Och här är en sak om teorin att universum är 4,6 miljarder år gammalt: *snip*

Solens ålder:
http://www.talkorigins.org/indexcc/CE/CE311.html

https://www.Talkorigins.org, den får mig att tro på en större, god makt, nästan.

Varenda argument på creationscience kan du nog hitta motbevisat redan på talkorigins, bli inte förvånad om du upptäcker att nått argument från creationscience blev motbevisat för över hundra år sen, det är inte ovanligt för den typen av sidor att ljuga igenom öronen på en konstant basis.

Hmm.. Skulle var intressant att se vad creationscience.com skulle svara på svaren till deras frågor..!

Likadant nonsens som vanligt? Creationscience förstår sig inte på vetenskap, eller den vetenskapliga metoden, om dom gjorde det skulle creationscience.com inte ens existera.

Medlem sedan jan. 2004618 inlägg

"Gud är stor, men jag är större" som jag brukar säga. :) ;)

Satt och hade en diskussion med en bekant för ett tag sen om vetenskap och Gud. Till slut kom vi fram till att dessa bara är två olika satt att beskriva liknade saker. För Gud kan liknas vid Big Bang. Det finns inget som säger att Gud måste vara en fysik varelse.

De som tror på Gud säger att han skapade världen. Om vi håller oss till den teorin borde han också i så fall ha skapat Universum. Detta leder till frågan om Gud och Big Bang är samma ”sak” (kom inte på en bättre benämning)? Jag anser att svaret är ja. För än vad man kallar det så var det något som skapade Universum. Kalla det Gud, Big Bang eller vad du vill.

Att påstå att vetenskapen är till för att bevisa att Gud inte finns är fel. För vetenskapen är till för att ge oss människor mer kännedom om hur världen och Universum fungerar och skapades. Sen vad man kallar detta är av mindre betydelse.

Jag har medvetet inte nämnt Bibeln ovan för Bibeln är ett uttryckt för olika människors känslor och tankar under olika tidsepoker.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

zlasher skrev:

Det jag menar är att, varför skulle man inte lika gärna kunna tro på en gud när det finns så mycket som evolutionen inte ger svar på och som den, enligt www.creationscience.com, har fel om.

Det är en fråga om vilka hypoteser som det finns förnuftiga skäl att tro på. De flesta forskarna tror idag att människan uppträdde i Afrika från början, för flera miljoner år sedan. Där har man gjort de äldsta fynden. Det finns mängder med dateringsmetoder som bekräftar detta. Det går att se var i jordlagren lämningarna finns, etc. Men hur har då Christian Science svarat på detta? Dels vill de ha människans ursprung i Mellanöstern. Därmed ignorerar de fynden i Afrika. Dessutom hävdar de att mutationer sker med en högre takt än vad man tidigare har trott. Påpassligt nog råkar det stämma perfekt överens med ett mänskligt ursprung för bara 6000 år sedan, alltså precis vad bibeln säger. Men då har de bortsett från att mutationshastighet inte är den enda dateringsmetoden som används. Du kan läsa mer om olika dateringsmetoder för att åldersbestämma fossil här: http://www.ecotao.com/holism/hu_evo_intro.htm#dating
Deras argument för Mellanösternursprunget, som går ut på att jordbruket och språken kommer därifrån, räcker inte långt. Mellanöstern ligger som en knutpunkt mellan Afrika, Europa och Asien. Det är därför ingen tillfällighet att kunskaper om allt möjligt, någon gång har gått via Mellanöstern. Dessutom, hur förklarar du den språkliga och agrara utvecklingen i Nord- och Sydamerika? Åtminstone jordbruket har ju uppstått där, helt oberoende av vad som har hänt i Mellanöstern. Jordbruket kan därför inte sägas konvergera tillbaka till Mellanöstern.

Vad Christian Science har gjort, är att de har bestämt sig för slutsatsen redan från början. Därefter har de antingen vridit till fakta, eller rentav bortsett från fakta, för att bekräfta slutsatsen. Så bedriver man inte vetenskap.

UlfT Anser du att evolutionistiska forskare inte antar saker och ting för att det ska stämma in? Dessa forskare vinklar allt utifrån ett vetenskapligt perspektiv och utgår från att det inte finns någon högre makt! Ni säger att kristna och creationscience vinklar sina idéer och att det bara är nonsens och att de inte förstår sig på vetenskap.

Gud är inte vetenskaplig, han är allsmäktig, om man räknar med honom i skapelsen faller allt på plats! Gud skapade djuren "inom" sina arter och det har inte skett några övergångar mellan dem. Hela evolutionsteorin bygger på att vi har skapats från organismer, att en art har övergått till en annan, men det finns inte ett enda bevis på detta i hela teorin, de har inte lyckats bevisa en enda övergång!

Många har försökt att förgäves hitta "the missing link", varför de framställt bevis som senare har visats sig vara en bluff.

Förresten är det bara en länk, what about alla andra länkar som det inte finns bevis för? Människoapan har de stridit hårt för att hitta en länk för att den kanske är extra känslig, men det finns inga bevis, de har sagt att det finns bevis förut också, men det har visat sig vara felaktigt!

De har väl en enorm press på sig att hitta dessa länkar, detta gör att de tvingas lappa ihop delar som de till slut kallar bevis...

Detta med arterna är en viktig kompenent som motbevisar evolutionsläran, hur kan de bygga hela sin teori på något som de inte kan bevisa, de är ju faktiskt vetenskapsmän och kräver bevis för allt.

Det där med att människan har DNA som visar spår från samma källa gäller väl för djuren med om jag inte misstar mig?

Hur kan man förklara att det finns fossil av upp- och nervända träd? Det finns massor med saker ang fossilen som inte går att förklara enl evolutionsläran, men som förefaller helt logiskt om man räknar med en stor katastrof som syndafloden.

Det finns bilder på fossil där en fisk höll på att äta en annan fisk, detta måste ha bildats inom loppet av en millisekund, men enl evolutionen ska detta ha skett under massor med år, hur?

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Gud.

Det jag inte ser med egna ögon.
Eller upplever med min egna kropp/själ.
Tror jag inte på. Men jag respekterar dom stackarna som sett gud eller jesus!

Gud skapade världen för vad är det 4-5000 år sen? om jag inte minns fel? Hur förklarar man dinusauriernas fosiler man har hittat.

Moses gjälpte judarna när egypten ville ha ihjäl dom (har jag för mig) Men vart var Gud och Moses när Hitler och hans kupaner hade ihjäl miljontals judar?

Så mitt svar är: Nej, jag tror inte på gud. jag tror på Slumpen.

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)