webForumDet fria alternativet

GUD

Politik & samhälle

152 svar · 7 250 visningar · startad av DotStudio · sida 5 av 8

Frågan, av DotStudio

Hejsan. Vilka här tror på gud och framförallt vilka tror inte på GUD, och isåfall varför eller varför inte\?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 2001361 inlägg

Rufus - Sant! Jag har inte sagt emot det på nått sätt!

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag har inte orkat läsa tråden (läggdags!) och kan därför komma med redundanta kommentarer. Men i alla fall: Jag är ateist, ganska allvarlig på den punkten. Jag ser ingen anledning att tro på någon gud. Jag vill inte precis säga att jag tror på vetenskapen, jag ser den inte som någon religion. Däremot har jag allt förtroende för den. Visst, det finns saker som inte den förklarat, t.ex. hur precis allting uppstod, men den har förklarat i bra mycket bättre detalj än någon religion hur liv uppstått, vad det är som driver oss framåt och vart vi kan tänkas vara på väg. Kanske kan vi människor inte lära oss allt som finns att förstå, på samma vis som en hund inte kan lära sig icke-euklidisk geometri, men det är en annan sak.

Att använda vetenskapens temporära ofullkomlighet som ett argument för gudomars existens ter sig för mig bisarrt. Visst visst, vetenskapen har inte förklarat allt, men det behöver inte betyda att allt inte går att förklara utan en högre makt. För tusen år sedan hade vetenskapen inte förklarat vad blixtar var och varifrån de uppstod; på samma sätt har vetenskapen inte än förklarat hur universum uppstod. Att något är en gåta betyder inte att Gud döljer svaret.

Faktum är att religiösa/kreationistiska förklaringar bara lägger tårta på tårta, de förutsätter att livet/universum/allting måste uppstå ur en "organiserad komplexitet" (=Gud, tack till Richard Dawkins för det fina uttrycket). Hur uppstod Gud? Vad skapade det som skapade Gud? Och så vidare in absurdum. Jag ser det som betydligt rimligare att något uppstod ut inget än att allt uppstått ur något.

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

mikul skrev:

tror inte på någon gud... tycker det är löjligt, och börjar man tro för mycket på det blir man bara dum i hövvet och går inte att komminucera med.

Bättre går inte och förklara! :D

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

DotStudio skrev:

1. Ingen gud
2. Poff, vi lever!

Låter iaf rimligare än:

1. Ingenting
2. Poff, en gud!
3. Vifta på händerna, jorden!

Medlem sedan feb. 20003 100 inlägg

Melea skrev:

En del människor har kanske en tro på ett liv efter döden, men själv kan jag inte tro på det.
Det skulle innebära att jag låtsades tro på något enbart därför att jag är rädd för döden

Det där har jag också funderat lite på. Många människor verkar tro på en gud bara för att de verkar vara rädda för att dö, men tror ändå att universum och människan inte skapades av gud, att Jesus inte kanske fanns osv. osv.
Att man "lättar på" religionen på olika sätt märks allt oftare tycker jag.

Det här med döden är alltid intressant. Det skulle iofs. vara rätt intressant med reinkarnation, speciellt om man skulle minnas sitt tidigare liv, men det är inget jag tror på. :)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Jag tror inte på gud, jag tror på vetenskapen.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Antonh skrev:

Jag tror på Gud.

Jag tror inte att hela världen bara kan ha skapats sådär utan nån mening eller nånt sånt. vad är det då för mening med livet om det bara är en slump allting????

Det kan inte vara så att det faktiskt inte finns någon direkt mening med livet?

Jag förstår inte varför den frågan alltid måste bli besvarad av vissa. Om vi nu skulle komma på vad meningen med livet är, så tvivlar jag på att 1) det faktiskt är vi som kommer på det och 2) vi ens har möjligheterna att uppfylla det.

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Äh, inte finns det någon Gud heller. Men det är väl inte samma sak som att allt skulle vara en slump?

Å andra sidan så skulle det vara ganska skönt att ha en tro, kan tänka mig att det ger en viss trygghet och en värdegrund som underlättar livets hårda resa. :)

Det kan inte vara så att det faktiskt inte finns någon direkt mening med livet?

Precis, varför måste allt ha en mening? Det är väl om inte annat bara att hitta sig en egen mening att följa!

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag är ytterligare en ateist som ni kan kategorisera.

NETwork skrev:

Äh, inte finns det någon Gud heller. Men det är väl inte samma sak som att allt skulle vara en slump?

Precis. Folk som förväxlar evolution med blind slump förstår verkligen ingenting.

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

Jag tror på Kjell!

Medlem sedan nov. 1999367 inlägg

42 ... behöver man säga mer? :P

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Den hårda sanningen med Gud är egentligen att ingen någonsin har kunnat påvisa hans existens, likaväl som ingen kunnat påvisa Jesus vindrickar-bravader runt år noll. Ingen kan heller påvisa existensen av det de tror på, någon av dess effekter eller ens enas om vad som är rätt religion eller inte.

Därav har jag den åsikten att religion är något som är, alltid har varit och alltid kommer vara skapat av människan för att utöva makt och fly när man inte längre har tro på sig själv.

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

Jag tror mer på liv på andra planeter än på Gud och Jesus och c.o som jag absolut inte tror på. ;)

Medlem sedan okt. 2001157 inlägg

Jag är protestantisk kristen och tror helt fullt på skapelseteorin.

http://www.creationscience.com

Medlem sedan okt. 2001157 inlägg

bluxbluxo skrev:

Jag tror mer på liv på andra planeter än på Gud och Jesus och c.o som jag absolut inte tror på. ;)

Menar du då gröna gubbar etc?
Annars behöver väl inte liv på andra planeter innebära att man inte kan tro på "Jesus och c.o" för det?

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Jag tror på det okända. Gudomligheter och andra väsen finns det gott om utrymme för i individens sinne. Uppenbarelser och mirakel och krig och katastrofer är ett tecken på att det finns goda och onda ting. Vore jag en gud hade jag nog ansett dessa fyra saker som nödvändiga i mitt experiment.

Hyperintelligenta nyanser av blått är dock en helt annan sak, som förmodligen endast en tragiskt tidigt avliden författare hade kunnat svara på.

Förresten, ni som inte vågar tro på evolutionen p.g.a. dess avsaknad av "syfte" eller "mål" borde ta en titt på memer, en filosofisk motsvarighet till gener. Saker som högre syften med livet är bara en definitionsfråga.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Bökig fråga men nej, jag tror inte på någon gud.
Att basera hela sin livsåskådning på en 2000 år gammal bok med tvivelaktigt ursprung då ingen riktigt vet vem som skrev den skrämmer mig en aning.
Vad jag däremot tror på är vetenskapen - där finns det klara uppfattningar om det mesta och även om forskningen fortfarande går framåt in i det vi inte känner till än så är det tillräckligt bra för mig.

Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig! Den dagen någon presenterar bevis för det ena eller det andra i gudfrågan är det jag som tar mig en funderare igen - så enkelt är det.

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Jag kan inte precis säga att jag tror på någon högre makt som har makten/möjligheten att ändra på allting...

Tycker många in den här disskusionen har glömt att det finns fler religoner än kristendomen. Alla religioner bygger ju inte på en ca 2000 gammal skrift som några "profeter" har knåpat ihop under många sena nätter...

Jag har en teori om att de som kallar sig troende ofta har det som ett slags skydd för sina handlingar/värderingar. Detta kanske då först och främst gäller de extrema, de som lever för sin tro. Då har man gått ett steg för långt, enligt mig.

Visst, jag kan acceptera att man tror på en övermakt som övervakar, skyddar och straffar. Jag skulle dock säga att detta är något som kallas slumpen. Dock inte att förväxlas med ödet som är något helt annat, något som enligt mig inte existerar eftersom allt som händer bygger på tidigare händelser, i något hörn av våran runda värld.
Därför skulle jag inte säga att vi existerar av en slump utan av en ren tillfällighet, vilket kanske var tur för oss.

285 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
149 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
146 ms — ändringar (db)