webForumDet fria alternativet

GUD

Politik & samhälle

152 svar · 7 250 visningar · startad av DotStudio

Medlem sedan apr. 2001361 inlägg
Frågan#1

Hejsan.

Vilka här tror på gud och framförallt vilka tror inte på GUD, och isåfall varför eller varför inte`?

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jag tror inte på gud.

Varför?
Jag är ateist. :moose

LeonL - Vad tror en ateist på? Vad har en sån person för livsfilosofi?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag tror inte på någon gud. Det har aldrig någonsin dykt upp några som helst skäl att tro att det skulle finnas någon gud.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

DotStudio skrev:

LeonL - Vad tror en ateist på? Vad har en sån person för livsfilosofi?

http://www.susning.nu/Ateism

Jag är det, troligen för att mina föräldrar är det. Jag har forskat i några av de största världsreligionerna, och det är nog inget som jag tror på.

Visst, att vara religiös är bra. Man känner sig trygg, och de flesta religioner bringar ju oftast trygghet vilket gör världen bättre.

Jag tror dock mer på vetenskapen. :)

Medlem sedan sep. 2002928 inlägg

Nepp, tror inte på gud.
Vet inte varför riktigt, ser helt enkelt ingen annledning.

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Ja, vad ska man säga. Finns många livsåskådningar som inte
innehaver religion? Existetialism t.ex. (Även om det finns en
kristen del där också (kirkegaard)).

Hur som helst, jag tror inte på någon Gud. Däremot har jag många
gånger funderat över saker som livet efter döden. Vad händer då?

En del människor har kanske en tro på ett liv efter döden, men själv kan jag inte tro på det.
Det skulle innebära att jag låtsades tro på något enbart därför att jag är rädd för döden

UlfT - Vad tror du på?

LeonL - Förlitar dig på vetenskapen ;-)

Jag vill bara påpeka att när jag nämner GUD behöver det inte vara att man är kristen eller jude eller tillhör någon religion.

Nej jag håller med, de ända två riktiga religionen jag har "förståelse" för
är egentligen Buddismen och Hinduismen där man ser världen som ett. Om man skadar
någon annan skadar man samtidigt sig själv.

Opps! 2 nya inlägg där, f-n vad jag skriver sakta.

Jag vill bara på peka en till sak. av 4:a svar så är alla NEJ.

Betyder det att ni allså på alvar tror på att VI är det högsta ??

Tycker alla varelser har lika värde. Därför är jag vegan :)

Medlem sedan jan. 2004155 inlägg

LeonL skrev:

Jag tror inte på gud.

Varför?
Jag är ateist. :moose

Ateist? Javisst! ;)

DotStudio skrev:

Opps! 2 nya inlägg där, f-n vad jag skriver sakta.

Jag vill bara på peka en till sak. av 4:a svar så är alla NEJ.

Betyder det att ni allså på alvar tror på att VI är det högsta ??

ja det skulle man nog kunna säga, tror inte att det finns någon högre som påverkar vad som hänger eller så. Om det var så du mena? ;)

tillmar - Inte kanske direkt påverkar. Utan bara ett större väsen av nått slag. Nu menar jag ingen gubbe i skägg som agerar gud.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Tror inte heller på gud, men jag respekterar tron! :)

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Vad skall man svara..? Att tro på en gud kan ju ses som aningen naivt, men det är ju samtidigt lika rubbat att helt och hållet tro på slumpen. Varför finns du och jag?

Förövrigt så är ju de tio budorden helt klart kloka ord. Om det är Jesus eller Elsa Beskow som har hittat på dem spelar ingen roll. Man skulle ju kunna se det hela som en ideologi istället för en tro..

DotStudio skrev:

tillmar - Inte kanske direkt påverkar. Utan bara ett större väsen av nått slag. Nu menar jag ingen gubbe i skägg som agerar gud.

Större väsen nja vet inte riktigt, men ja tror inte att det finns nån gud där uppe man kan be till iallfall.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Trots att jag gick flera år i söndagsskolan som barn, att jag konfirmerade mig, att jag musicerade för kyrkans räkning under flera år samt att jag har nära släktingar som arbetar för kyrkan så har jag haft svårt att tro på det som är sagt & skrivet kring vår egen religion. Dessutom är mitt intresse för andra religioner är obefintligt. Detta ligger nog till grunden för den åsikten jag bildat mig på senare år - en stor skeptism.
Det som skiljer mig från många andra religösa utövare är att jag respekterar andra - något som inte verkar gå hem överallt med tanke på de krig med anknytning till religion som har rasat/rasar i världen. Sjukt.

Medlem sedan maj 200357 inlägg

Jag tror på Gud.

Jag tror inte att hela världen bara kan ha skapats sådär utan nån mening eller nånt sånt. vad är det då för mening med livet om det bara är en slump allting????

När någon klara av att skapa materia från vakum då kanske jag kan börja tvila på att det finns nån gud.

Dryden skrev:

Trots att jag gick flera år i söndagsskolan som barn, att jag konfirmerade mig, att jag musicerade för kyrkans räkning under flera år samt att jag har nära släktingar som arbetar för kyrkan så har jag haft svårt att tro på det som är sagt & skrivet kring vår egen religion. Dessutom är mitt intresse för andra religioner är obefintligt. Detta ligger nog till grunden för den åsikten jag bildat mig på senare år - en stor skeptism.
Det som skiljer mig från många andra religösa utövare är att jag respekterar andra - något som inte verkar gå hem överallt med tanke på de krig med anknytning till religion som har rasat/rasar i världen. Sjukt.

Ja usch, ibland undrar man var världen är på väg (med en glimt av avsky mot Bushadministrationen). :OO

Edit: och för den delen många av västvärldens ledare.

287 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
138 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)