När jag var liten accepterade mina föräldrar inte att jag satt inne och lekte på mitt rum alla dagar i veckan om vädret var ok. Ut skulle man. Om det regnade skulle vi ändå ut, det fanns ju regnkläder. Likdant var det i skolan.
Vi var ute och lekte, flickor och pojkar blandat. Vi smutsade ner oss, klättrade i träd, lekte bankrånare, spelade fotboll och brännboll, cyklade med smätterband, lekte kurragömma och indianer...och naturligtvis röda/vita rosen.
Då var det inte snack om att tjejerna skulle ha ett visst mode, såsom det prackas på oss nu med miniatyr-behåar och stringtrosor för barn, eller att killarna hade första tjing på de mest smutsiga lekarna.
Vi alla var barn och alla lekte tillsammans 364 dagar om året i närapå alla väder...och ingen av mina kompisar i området där jag bodde, eller i låg- och mellanstadieskolan där jag spenderade 6 år var överviktiga. Faktiskt. Det problemet fanns inte...då.
Vi lärde oss att kompromissa och vi lärde oss att förlåta och gå vidare. Visst var vi sura ibland. Visst slogs vi. Visst fanns det grupperingar men när det var dags för nåt kul så var vi alla likar.
Skillnaden mellan mig, mina kompisar (som växte upp under början av 80-talet ) och de barn som växer upp idag är att ingen tycks bry sig. Mina egna syskonbarn tillåts häcka framför datorerna och TV:n hela dagarna, ja tills jag kör ut dom... ;)
De flesta föräldrar arbetar många timmar för att få ekonomin att gå ihop, ingen kan hålla koll på barnen på eftermiddagarna efter skolan eftersom dom kommer hem sent och då får dom vara. Ja, vad ska dagens föräldrar göra? Jag kan tala om att man inte blir rik som förälder...
I skolan leker man inte längre. Ja, inte om man är över 6-8 år iallfall. I skolan sitter man och pratar i mobiltelefon med kompisen som står 50m längre bort, eller skickar SMS. Lärarna är inte ute och håller koll på barnen som dom var när jag var barn. Inga barn slåss om att få hålla fröken i handen på rasten. Inga lärare att hålla koll på de bråkstakar som alltid finns. Ingen trygghet i ingemanslandet.
Barnen lämnas vind för våg med vuxnas leksaker och leker vuxna eftersom dom tror att det är något att eftersträva just därför ingen har berättat att det är bra att vara barn och att man ska leka och springa och skutta och bygga sandslott och skita ner sig - för det är ok och bra!
Sedan, bara för att lätta samvetet för att man bara ser barnen i vaket tillstånd tre timmar efter hemkomst, ska barnen iväg på aktiviteter minst fem dagar i veckan kvällstid förstås så att läxorna knappt hinns med. Det är allt från akvarellmålning till bugg, ja plus matcher på helger och lov ifall man sysslar med sport.
För "dom tycker ju att det är såå roligt!" Missförstå mig rätt... Aktiviteter är bra...men ordet lagom tycks inte existera längre. Fast det där fungerar bara tills barnen kommer till en viss ålder eftersom det är "typ töntigt" att gå på gympa när man är 12-13 år..än värre är det att vara scout. Då dräller man istället omkring på stan eftersom det inte finns några vettiga utvecklande aktiviteter för nybörjar-tonåringar...
...och läxorna....hmm ja det var ju inget som frågade om jag hade några så det är nog inte så viktigt med den där svenskaläxan iallfall.
Slutligen, som kronan på verket så avslutar man varje period "dåligt samvete" med ett besök på Mc Donalds...och hoppa i bollhavet och därmed bränna bort lite kalorier får man ju bara göra om man är under sju...
Långt borta är det roliga enkla i att leka kurragömma eller spela fotboll med kompisarna i parken. Långt borta är picknick med nybakta kanelbullar och cykelturer med mamma och pappa.
En undersökning som presenterades förra året (har jag för mig) visade att de som små barn (4-8 år) saknade mest var lugn och ro och tid med familjen.
Hur blir barn som växer upp såhär? Som ser TV:n och datorn mer än sina föräldrar, som går i skolor där lärarna har dubbelt så många elever som när jag gick i skolan. Där man, i den fria skolans uppbyggnad, inte ens har en egen plats utan allt som oftast vandrar omkring bland bord för att hitta en plats att arbeta på? En situation som skapar ångest för många elever eftersom dom ständigt är rädda för att inte få sitta ner då dom inte tillhör innegruppen av de barn som har det senaste. En skola där man knappt blir sedd eller hörd utan att stå på bänken och skrika rätt ut?
Ja man kan undra...
Hur blir man när ingen berättar om vad den Gyllende regeln innebär och hur den kommer att påverka ditt liv?
"Den gyllende vaddå sa 'ru?"
Ingen finns där för att ta tag i barn som visar dåligt omdöme och tillrättavisa dom från början. Lärare hinner inte, föräldrar har för dåligt samvete, och barnet tilläts fortsätta till det en dag stämplas som problembarn eller mobbare. Ingen vuxen som peppar de barn som inte är naturliga ledare eller tar för sig. Ingen som uppmuntrar de svaga att våga tro på sig själva fastän dom andra (ovan nämnda problembarn) säger att dom är fula och dumma i huvudet.
Ingen som talar om att alla är unika och alla kan bidra med något. Att alla har bra egenskaper och att att alla i världen är värda lika mycket. Ingen som finns där som skyddsnät för att fånga upp när saker går fel, ingen som finns där som utgångspunkt, ett basläger, för de utflykter som barn behöver göra för att förvandlas till vuxna. Ingen som förklarar vad som gick fel och hur man ska göra för att undvika liknande situationer och ingen som berömmer när det gick bra.
Hur blir man när ingen bryr sig?
Jo, man slutar engagera sig eftersom ingen visar någon uppskattning iallfall. Varför bry sig och lägga ner arbete när ingen ser vad jag gjort? När ingen ser vem jag är eller hur jag mår. Varför ska jag planera för framtiden? Vad är framtiden och hur berör den mig?
Tja...det var det. I och för sig säger alla generationer att det var bättre för...men katten vet om det inte var så att det faktiskt var bättre förr. Jag tycker synd om alla barn som inte kan få en sådan uppväxt som jag fick. Visst hade vi inga datorer och mobiltelefoner, man cyklade oftast omkring på begagnade cyklar och hade lappade byxor, var skitig och såg ut som en kille...men attans vad kul det var! :)