webForumDet fria alternativet

Hur är Linköping?

Resor

2 svar · 264 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Jag och flickvännen Maria har pratat om att kanske flytta till Linköping för att plugga. Hon påbörjar isåfall en ny utbildning och jag avslutar min IT-utbildning där nere.
Vi är nu lite nyfikna på staden. Vad är bästa boendet? Vi har pratat lite om att köpa en lägenhet för att få en låg hyra men då kommer frågan, är det svårt att bli av med en bostadsrätt eller är det ett skapligt tryck på dom? Är det rentav bättre med hyresrätt eller någon studentlya?
Vart är de bästa områdena att bo? Ryd, Valla, Gottfridsberg och Vasastan är områden vi tycker verkar ligga bra till.
Hur är studentlivet i staden?
Ni som bor, studerar eller bara vet något om Linköping - Berätta för oss! :)

Eventuellt trams undanbedes

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Jag har just flyttat dit, men om du läser min tråd här i Cafeet så kanske du förstår att jag inte har så mycket gott att säga just nu. Men va fan, det är väl en okej, men död stad...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag skulle nog helst bo i Valla eller Gottfridsberg om jag skulle plugga i Linköping. Då har man hyfsat nära både till universitetet och centrum. Ryd är ett studentgetto vid universitetet som består av en mängd lådformade hus. Fördelen med Ryd är att man nästan garanterat har ett antal klasskompisar boendes inom några hundra meter. Nackdelen är förstås att man har en bra att åka om man ska in till centrum.

Studentlivet är (iaf mitt intryck av det) väldigt studentigt med äckliga overaller och töntiga sånger. Det bästa studentstället är HG och rockklubben John Doe (som brukar ta in justa band lite då och då).

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)