Kan någon informera mig om vilka åldergränser som gäller för att köpa sprit i Danmark och Tyskland? :)
Åldersgräns på alkohol
10 svar · 751 visningar · startad av Alpha II
Japp, men du får dock köpa sprit i Danmark och Tyskland om du är över 18 (16??) men du måste ha fyllt 20 för att få in det i Sverige.
Skulle du ta chansen och försöka men fastnar i tullen så åker du dit för smugglingsbrott och tullbrott som ger allt från böter till fängelse i 6 år.
Sen kan man göra som vi gjorde i hockylaget när vi var påväg hem från tjeckien. jag och en kompis köpte barn champagne och tömde på innehåll och fyllde med sprit och klarade oss, medans tullen länsade resten av laget. För drygt 2 år sedan :)
Köpa sprit i tyskland: inga regler.
Köpa sprit i danmark: är du dansk, 16 år, är du svensk inga regler. Däremot slutar de sälja alkohol efter åtta på kvällen i affärerna.
Okkido skrev:
Köpa sprit i tyskland: inga regler.
Köpa sprit i danmark: är du dansk, 16 år, är du svensk inga regler. Däremot slutar de sälja alkohol efter åtta på kvällen i affärerna.
Och det gäller det all sprit?
Kanske ska ta en tur ned till grannlandet i sommar då! :birp
I helsingör äter man glass och pölse!
M.Cheraghi skrev:
Sen kan man göra som vi gjorde i hockylaget när vi var påväg hem från tjeckien. jag och en kompis köpte barn champagne och tömde på innehåll och fyllde med sprit och klarade oss, medans tullen länsade resten av laget. För drygt 2 år sedan :)
Man kan göra så ja, men det är inte rätt. ;)
Om man var avundsjuk när en 2 år yngre polare åkte över från Helsingborg och köpte hur mycket sprit som helst? :e
Detta finns att läsa på NordAN
NordAN skrev:
Danmark höjer sannolikt åldersgränsen för inköp av alkohol från 15 år till 16 år den 1 april 2004. Lagförslaget har redan behandlats en gång i Folketinget och har stöd av majoriteten. Därmed blir det förbjudet för detaljhandeln att sälja såväl tobak som alkohol till barn under 16 år. Brott mot lagen kommer bestraffas med böter.
Rikard skrev:
M.Cheraghi skrev:
Man kan göra så ja, men det är inte rätt. ;)
Nej. Antagligen inte. :)