webForumDet fria alternativet

Hjälp ang. köp från USA

Småprat

50 svar · 1 660 visningar · startad av Lofberg · sida 2 av 3

Frågan, av Lofberg

Har tänkt köpa mig en radiostyrdbil till sommaren - bara jag får råd. Här i Sverige kostar den ca 6000 kr, men i USA är det ynka 400 dollar som gäller. Det är ju extremt mycket billigare (ca 3000 kr) men då har vi frakt på ca 700 kr och sen kommer tullen in. Jag har mailat tullen ang. detta och de sa något om 4,7% av varans värde + frakt, vilket gör totalpriset till ca 3900 kr. Nu undrar jag om de

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Lofberg skrev:

Hehe, lugn, den är seriös som fan. En 1:8 Monstertruck från HPI :e med...tror det är Futaba-grejor. 60+ km/h för en monstertruck...*VRROOOOM* ;)

Najjs najjs ;) vad för Futaba prylar ;) 3PJ Super eller vanliga 3PJ skare vara 3Pdf är najjs också! Grauperns modell "Mars" är ruskigt skön också :)

60km/h *hmmpf*.. d e juhe ingenting ;) 1:10 IC bil från Serpent/Mugen seiki med salven preppad motor 110km/h 0-100 på cirkus 2 sekunder.. Jag körde det förut. Tills det blev för dyrt, då la jag ner. Men min granne fortsätter och kör 1:8 Track nu. Skilnaden är 100% aerodynamiskt formad kaross och 3,5cc motor och 4 hjulsdrift...

Vrom säger jag bara. läskigt vad dem bilarna går!

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Trucken har 3,5cc-motor, 4wd, och tänk på att det är en monstertruck. Hoppa 2 meter upp och 5 meter långt med en banracer :P

mjo du har rätt :) olika bilar för olika omständigheter :) hoppas du får det kul med bilen hursomhelst :)

M.Cheraghi skrev:

mjo du har rätt :) olika bilar för olika omständigheter :) hoppas du får det kul med bilen hursomhelst :)

Mmm, ska försöka visa er min glädje senare :)
Btw: Så du tycker jag bör köpa den i staterna?

red/ http://www.savage-central.com/ftopic18327.html där det står om frekvenserna. Det verkar vara rätt.

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Bild!

Qimen skrev:

Bild!

Jeje, det kommer.

Japp kommer du undan billigare så ser jag ingen anledning till att du ska köpa den i Sverige. Det är inte direkt så att om bärarmen spricker då går man på garantiärende utan köper reservdelar! Och HPI återförsäljare finns det gott om. Så slutsatsen blir att jag skulle ha köpt från statera om jag var du! men skulle först och främst kolla på butiker inom europa först. Finns många europeiska butiker som kan ha den bilen til ett förmånligt pris! :)

Har kollat Europa. Priserna är inte kloka. 5500 kr var den billigaste - om jag växlade valuta. Har kollat allt från Ungern och Nederländerna till Tyskland, England och Finland. Samma jävla skyhöga priser - jämfört med USA. Men, det blir nog därifrån, behöver bara lite pluring...

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Lofberg skrev:

Btw, moms, brukar vara hur mycket?

25%

Så 25% + 4,7% av varans värde ink. frakt? Det blir rätt mycket.

Ok, nu skulle jag vilja veta lite hur pass "bra" det här med gåva funkar. Om bara företaget går med på att skicka det som en "gåva", slipper man tull eller vadå!?

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Mmmm....... Företaget måste ju ljuga om vad värdet är och påstå att det är mindre än 500 spänn, sedan så kan det ju hända att tullen kollar paketet dit och inte håller med om värderingen, och sedan så finns ju faktumet att du betalat en större summa än 500 spänn för bilen.

Jag skulle kolla om det finns någon affär i EU som har en likadan bil, dom kanske har det billigare också, det borde ju inte bli nån skatt då inte, förstås det blir inte lika billigt som i USA och man kan inte utnyttja det faktum att dollarn är jättelåg.

Jag skulle säga att isåfall så beror det på om det blir billigare att betala skatt+moms på bilen från USA eller om det är billigare att köpa den från EU för ett dyrare pris, men utan skatt och moms(tror jag iaf. ring och kolla med tullen först)

För några månader sen när jag mailade dem fick jag detta svar ang. samma fråga:

Tullen skrev:

På en sådan radiostyrd bil, om karosseriet är gjort i plast, är tullavgiften
4.7% på varans värde + frakt- och fraktförsäkringskostnaden (=tullvärdet).
På detta tullvärde + tullavgiften betalar du 25% i moms. Är karosseriet
gjort i ett annat material än plast, är tullavgiften 0.8%.

Wowowo. Hur är det med Tyskland? Hittade ett ställe där den kostade överkomliga ca 4800 kr. Tull och allt annat?

Det är det du borde fråga tullen om, tror inte det är nån tull eller moms när man handlar inom EU, detta borde stämma för finland och handel med andra EU länder iaf. vet inte hur det är med sverige.

Vet inte hur du menade med dendär frågan du ställde tullen, var det för import från USA eller från ett annat EU land?

H.D.S, det var från USA. Men jag ska fråga tullen om det där med Tyskland sen, för visst var priset rätt ok!?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Varor som beställs från ett EU-land räknas som inrikeshandel. Du behöver inte betala någon tullavgift.

Nämen. Då kanske det bästa vore att köpa den i Tyskland. Verkar som om Euron sjunker för tillfället också.

Med moms plus skatt blir det runt 3920kr från USA, och så ska det skeppas också.
Vet inte med vad det kostar med skeppningen från USA till Sverige förstås, kostade 40USD för mina två billampor, eller 300kr, och det var med airmail, beror på företaget.

Hursomhelst om vi säger 300kr så blir totalpriset från USA 4220kr vs. 4800kr från Tyskland, du borde kolla med företaget i USA och se vad dom tar för att skicka bilen till Sverige, kolla med den tyska affären också.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Bra att ha?
Att handla på Internet

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)