webForumDet fria alternativet

Elever vs Lärare =)

Småprat

40 svar · 1 116 visningar · startad av Rodan · sida 2 av 3

Frågan, av Rodan

Hejsan Det är så att jag och några kompisar ska göra en dokumentär om hur det är att vara elev i dagens skolor... §e Vi har kameror som vi ska ha dolda så att vi kan ha en vanlig "dag" inspelade... Vi ska ha intervjuer med elever osv... Nu kommer jag till frågan Alla här har väll någon gång gått i skolan, men vad tyckte ni va dåligt när ni gick i skolan ? alltså att lärarna får sitta inne

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

Re: Elever vs Lärare =)

Rodan skrev:

Jag tycker fortfarande att mobilförbudet är ur dåligt.
:x

Jag tycker att mobilförbudet är ett av de vettigaste beslut de tagit... fy f-n för elever som sitter och pratar i telefon och larvar medans man försöker undervisa... det är en oerhörd brist på respekt, för att inte tala om störningsmomentet för övriga elever.

Jag kan ju säga att den där rasten som du säger att vi dricker kaffe på består i att: plocka fram nytt material, skriva upp info och anteckningar om elever, hasta till kopiatorn, få ut papper, häfta, diskutera upplägg med kollegor, skriva ut enkäter etc

nu är det några år sedan jag jobbade som lärare och det var på komvux/gymnasiet mestadels men det är iaf min syn på saken.

Att elever tvingas vara ute tycker jag e bra... med den epidemi av ohälsa vi har i landet är det bara nyttigt att vara ute och röra poå sig. Fram för mer gympa i skolan, det främjar kommande generationers hälsa.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Så ni får använda kopiatorn!?
Snacka om orättvist! :p

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Håller med de flesta här. Ser ut som om det står 1-0 till lärarna :birp

Rodan skrev:

odemokratiska

Såg inte att du skrivit detta förut, men jag kan säga dig att du är helt ute och cyklar. Min erfarenhet är att skolor är väldigt demokratiska. Iaf så att det räcker.

Medlem sedan aug. 20013 824 inlägg

Gislaved.net skrev:

Att göra en dokumentär där man bara letar efter fel blir nog ganska riktat. Det blir förmodligen ganska överdrivet, ungefär som Insider-programmen i TV3 som kan hitta skumheter i allt möjligt.

Kan du inte visa sådant som är bra också? Jämför våra utbildningar med utbildningarna i andra länder, exempelvis.

Vill du bara ha roliga scener på film kan du be någon lärare att förklara vad man egentligen ska ha deras kurser till. Förvånansvärt många har ingen aning.

Inte en så dålig ide faktiskt... t.ex. här i spanien vägrar man på vissa skolor att ta in svenska barn på skolorna för att sverige ligger så långt efter i utbildningen.(tyckte jag hörde att sverige var bland de sämsta i alla fall i öst-europa)
Vi har dock hittat en bra skola åt mina systrar nu och dom tycks trivas ganska bra där.

Jag är tyvärr inte så insatt i deras skola så mycket, men jag skulle vilja besöka deras skola lite mer nån gång för att se hur det ser ut, men den är inhängnad som alla andra små-barns-skolor här(vilket jag tycker är bra).

Men skolan här nere värkar riktigt vettig faktiskt, märker att dom lär sig en hel del asså ;)

Till skillnad från sverige så får inte alla äta på skolan dock...Bara de som bor för långt ifrån skolan, de andra får åka buss hem på lunchen och äta ;) (bra eller dåligt? vet inte vad jag skall tycka faktiskt ;))

Några skillnader i alla fall, kan ta reda på mer om du är intresserad Rodan ;)

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg

Re: Re: Elever vs Lärare =)

hopparn skrev:

Rodan skrev:

:x

Jag tycker att mobilförbudet är ett av de vettigaste beslut de tagit... fy f-n för elever som sitter och pratar i telefon och larvar medans man försöker undervisa... det är en oerhörd brist på respekt, för att inte tala om störningsmomentet för övriga elever.

Jag kan ju säga att den där rasten som du säger att vi dricker kaffe på består i att: plocka fram nytt material, skriva upp info och anteckningar om elever, hasta till kopiatorn, få ut papper, häfta, diskutera upplägg med kollegor, skriva ut enkäter etc

nu är det några år sedan jag jobbade som lärare och det var på komvux/gymnasiet mestadels men det är iaf min syn på saken.

Att elever tvingas vara ute tycker jag e bra... med den epidemi av ohälsa vi har i landet är det bara nyttigt att vara ute och röra poå sig. Fram för mer gympa i skolan, det främjar kommande generationers hälsa.

Jo, på undervisningen ska man inte ha mobiler, men att få mobilen beslagtagen på rasten är hur dumt som helts. x(

Har man med sig mobilen till skolan är ju risken ändå ganska stor att den piper under lektionstid. Har man inte med sig mobilen till skolan är ju den risken lika med noll.

Medlem sedan aug. 20013 824 inlägg

Eller så stänger man av ljudet ;)

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Felet med en del ämnen i min skola är att genomgångarna är såååå otroligt sega (beror på läraren, som tror att eleverna är sega - men det är det som är) så att man själv tröttnar något otroligt. Jag skulle inte vilja ha ett tiotal ämnen jag läser en termin - jag vill läsa exempelvis Matte E intensivt i 3 veckor, sen Fysik B intensivt i 5 veckor eller dylikt.

Vidare så är miljön och lokalerna ibland ett stort minus. Ergonomin i datasalarna är usel. Min skolas IT-teknik ska vi förresten inte snacka om.. x( :x

Slutligen så gick vi på religionen i skolan igenom ett antal punkter som behövde gälla för att en rörelse ska kunna klassas som en sekt.. Och gymnasieskolan klarade av större delen av de punkterna.. Ska leta fram punkterna senare. :)

mikul skrev:

Eller så stänger man av ljudet ;)

Och du tror att hundratusentalt elever kommer ihåg detta inför varje lektion alla skoldagar?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Rodan skrev:

Alla här har väll någon gång gått i skolan, men vad tyckte ni va dåligt när ni gick i skolan ?

Alla ruttna "lärare". I trean på gymnasiet hade vi t ex ingen lärare i matematik och fysik (gick natur). Till slut fick vi en obehörig lärare som knappt kunde prata svenska och som under flera veckors tid inte gjorde annat än att gång på gång gå igenom SVT-problem. Efter mycket gnäll fick vi till slut en behörig lärare och den gamla började konstigt nog på komvux på samma skola. Man kan ju undra hur han ens kunde få jobbet.

xtreme skrev:

Känner till en hel del gymnastiklärare som säger åt eleverna att springa x antal km varje lektion. Undertiden går läraren och dricker kaffe, tar en sigg och läser tidningen. Efter några veckor görs ett test där läraren tar tiden. Det kallar jag dålig undervisning. En annan variant är när han/hon slänger ut en fotboll, se så, spela....

Ja, gymnastiklärare verkar vara ett grymt slappt jobb. Åk till jobbet, sätt på dig en träningsoverall och säg åt elverna vad de ska göra några gånger per dag. Inga prov att rätta eller utforma, inga läxor att förhöra, inga uppsatser och arbeten att läsa igenom.

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

muskot skrev:

Ja, gymnastiklärare verkar vara ett grymt slappt jobb. Åk till jobbet, sätt på dig en träningsoverall och säg åt elverna vad de ska göra några gånger per dag. Inga prov att rätta eller utforma, inga läxor att förhöra, inga uppsatser och arbeten att läsa igenom.

[ironi]
Japp. Dom ska kunna hitta på olika saker att tortera de stackars eleverna med, nya saker hela tiden. Och komma ihåg vad just den klassen hade förra lektionen, så det inte finns någon chans att dom kanske skulle tänka sig att börja njuta av gympan.

Och på detta ska dom sätta betyg, och kunna motivera varför Stina fick ett annat betyg än Anna. Och förklara varför Steffe fick MVG medans Lasse bara fick VG. Det finns ju inget prov eller test att visa upp som styrker betyget.

Och så ska dom stå ut med svettstinkande arbetslokaler, och gamla fotsvettsstinkande gympadojor hela dagarna. x(
[/ironi]

Medlem sedan juli 2000297 inlägg

Re: Elever vs Lärare =)

Rodan skrev:

Det finns inget stöd i lagen för att varken förbjuda mobiltelefoner eller beslagta dem. Beter sig er skola på det här sättet kan ni exempelvis anmäla den till skolverket.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Dåligt med skolan (åtminstone i vår skola):

• Anställer konstiga lärare
  • Lärare som inte kan ge betyg på rätt sätt (dock väldigt få)
  • Lärare som struntar i tiderna, alltså när lektionerna slutar. En gång satt vi över en kvart utan att någon visste om det, så de flesta missade sina bussar som går en gång i timman/halvtimman.
  • Hanteringen av mobbning. De vuxna vet inte alls hur det funkar nuförtiden
  • Hanteringen av stökiga elever. What's the big thing? Släng ut de bara!

Annars tycker jag väl att allt annat är bra med skolan. Fast en matsal skulle nog sitta fint. ;)

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Vi behövde bara var ute mellan 1-6:an och på dagis och det gjorde nog gott det tror jag :)

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg

Re: Re: Elever vs Lärare =)

sebbz skrev:

Rodan skrev:

Det finns inget stöd i lagen för att varken förbjuda mobiltelefoner eller beslagta dem. Beter sig er skola på det här sättet kan ni exempelvis anmäla den till skolverket.

Jo jag vet det, men dom kontrar med att vi har skrivit på ett kontrakt! Och vi inte kan göra något... :l

Medlem sedan juli 2000297 inlägg

Re: Re: Re: Elever vs Lärare =)

Rodan skrev:

Jo jag vet det, men dom kontrar med att vi har skrivit på ett kontrakt! Och vi inte kan göra något... :l

Anmäl till skolverket så får vi se vad dom kontrar med.

Medlem sedan dec. 19997 740 inlägg

hypatia skrev:

Eleverna får ha en massa raster och äta gratis lunch. Det får inte vi.

Grymt orättvist.

Livet är ganska orättvist vid närrmare eftertanke. :)

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

Web-Tor skrev:

Lärarna får betalt för att gå till skolan - det får inte eleverna.
Fruktansvärt orättvist!

Ja visst är det :o
Nej då. ;)

Men alla som gnäller på detta man kan ju tänka så här:
När man är i skolan så lär man sig något, Och lärarna lär ut oss om kunskaper och får lön. Men när man blir äldre då får man nytta av alla kunskaper man har fått under åren och då får man jobb och lön.
Så det blir inte orättvist i längden!

Medlem sedan feb. 20011 517 inlägg

det sämsta med min skola är käket (allting är kallt och smakar flugsvamp) och vår rektor. han blir alldeles röd i ansiktet när vi kastar ägg i cafeterian :o

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

Minsann skrev:

han blir alldeles röd i ansiktet när vi kastar ägg i cafeterian :o

Hmm.. Ska man verkligen kasta ägg i cafeterian :OO

Det sämsta på min skola är klassrumen.
Bänkerna är gamla och halvt flis, Små klotter där och där och tråkiga färger (Brun och Vitgrå).

Maten är fin fin på våran skola. :D

300 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
158 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
158 ms — ändringar (db)