Det är så att jag och några kompisar ska göra en dokumentär om hur det är att vara elev i dagens skolor... §e
Vi har kameror som vi ska ha dolda så att vi kan ha en vanlig "dag" inspelade... Vi ska ha intervjuer med elever osv...
Nu kommer jag till frågan
Alla här har väll någon gång gått i skolan, men vad tyckte ni va dåligt när ni gick i skolan ? alltså att lärarna får sitta inne och dricka kaffe när eleverna är ute i när det spöregnar...
Vi ska filma orättvisor i skolorna, och hur odemokratiska dom är
Så skriv ner allt ni tyckte va dåligt... eller tycker är dåligt
Jag tycker fortfarande att mobilförbudet är ur dåligt.
:x
Alla här har väll någon gång gått i skolan, men vad tyckte ni va dåligt när ni gick i skolan ? alltså att lärarna får sitta inne och dricka kaffe när eleverna är ute i när det spöregnar...
Typiskt överdrift. Tror inte på det.
Går i skolan just nu, och det enda jag kan klaga på är väl hanterandet av stökiga elever (på mitt språk: idioter). Det måste finnas nåt man kan göra - många lärare vet säkert vilka snorungar som förstör för andra men vågar inte göra nåt själv. Det intrycket får jag iaf.
Typiskt överdrift. Tror inte på det.
Går i skolan just nu, och det enda jag kan klaga på är väl hanterandet av stökiga elever (på mitt språk: idioter). Det måste finnas nåt man kan göra - många lärare vet säkert vilka snorungar som förstör för andra men vågar inte göra nåt själv. Det intrycket får jag iaf.
Annars tycker jag att skolan är bra :)
Hm... Tror inte på det ? :q Gå till Tavestaskolan en vanlig dag när det spöregnar så får du se ;) Ps, skolan ligger i Järna, Jag lovar dig du kommer inte se någon lärare ute.
När jag ser tillbaka på tiden i skolan så inser jag nu att det mesta var väldigt bra.
Börja dagen sen morgon och avsluta tidig eftermiddag, med raster titt som tätt. Gratis mat var det också.
Men du ville ha något dåligt?
Tja, jag tycker det är synd att inte lärarna gick hårdare fram, framför allt vad det gäller ordning & reda. Det borde även ha ställts högre krav på oss elever vad det gäller inlärning och resultat.
Känner till en hel del gymnastiklärare som säger åt eleverna att springa x antal km varje lektion. Undertiden går läraren och dricker kaffe, tar en sigg och läser tidningen. Efter några veckor görs ett test där läraren tar tiden. Det kallar jag dålig undervisning. En annan variant är när han/hon slänger ut en fotboll, se så, spela....
Hm... Tror inte på det ? :q Gå till Tavestaskolan en vanlig dag när det spöregnar så får du se ;) Ps, skolan ligger i Järna, Jag lovar dig du kommer inte se någon lärare ute.
<vad jag tror/tycker och inget annat>
Nä du, det ska jag inte. Däremot kan jag säga att det jag skrev var efter egna erfarenheter. Att eleverna var tvungna att gå ut och inte lärarna, ja, men det där med dricka kaffe var det jag menade med överdrift. De har säkert annat för sig när man är ute på rast. Dessutom, om de inte har det, kan jag unna dem det eftersom att det verkar vara ganska så jobbigt att vara lärare...
</vad jag tror/tycker och inget annat>
bymarie skrev:
Ingen tvingar väl eleverna att vara ute?
Jo, i vissa skolor. I lågstadieskolan som jag gick i förut var man tvungen att vara ute, men i högstadieskolan som jag går i nu slipper man :)
Känner till en hel del gymnastiklärare som säger åt eleverna att springa x antal km varje lektion. Undertiden går läraren och dricker kaffe, tar en sigg och läser tidningen. Efter några veckor görs ett test där läraren tar tiden. Det kallar jag dålig undervisning. En annan variant är när han/hon slänger ut en fotboll, se så, spela....
Lite oaktiv lärare om man säger så, men vad vill du egentligen, att han ska springa med o ta pulsen medans ni springer.... Han kunde vara lite mer aktiv men behöver ju itne överdriva problemen...
Nupp, men det är bara här, i Östersund, när det gäller just dessa två skolor som jag menar. Egentligen varierar det säkert, finns nog många skolor där man är tvungen att va ute på rasten även i t.ex. högstadiet.
Arbetsmiljön. Framförallt på gymnasiet men varken låg-, mellan-, eller högstadiet var några höjdare på den punkten. Överlag sunkiga lokaler/klassrum, trist, grått och tråkigt. Undantaget var högstadiet som stundtals höll hygglig kvalitet.
Att göra en dokumentär där man bara letar efter fel blir nog ganska riktat. Det blir förmodligen ganska överdrivet, ungefär som Insider-programmen i TV3 som kan hitta skumheter i allt möjligt.
Kan du inte visa sådant som är bra också? Jämför våra utbildningar med utbildningarna i andra länder, exempelvis.
Vill du bara ha roliga scener på film kan du be någon lärare att förklara vad man egentligen ska ha deras kurser till. Förvånansvärt många har ingen aning.
Vi ska filma orättvisor i skolorna, och hur odemokratiska dom är
Tja, det kan man tycka är orättvist, men det finns väl långt värre problem. Våld och oordning skapar nog mycket mer problem än att de orättvisor du nämnde. Det finns ju i de flesta skolor och klasser ett antal elever som förstör undervisningen.