Jag bor för tillfället i Schweiz. Nu hjälper ett par snubbar mig att hitta jobb. Nu har det kommit upp ett jobb på ett dataföretag (fråga inte mig vad jag ska göra där?? :) )
Man vill ju komma förberedd till mötet så man kickar ju in deras hemsida. Inte så vass men men...
Så kan man ju inte låta bli att vara klåpfingrig så man tar en titt in på sidan www.företaget.ch/admin och vips, utan att skriva in ngt lösenord så har man tillgång till hela deras administrationssystem. Lägga till nyheter, ta bort osv.
Vad tycker ni, ska man säga det när man är på mötet? Kommer det att ge pluspoäng eller minuspoäng? Det måste ju vara pluspoäng eller hur? :OO
Jag är inte en person som om jag inte fick jobbet skulle kunna gå in och radera alla deras nyheter :bire så det är väl lika bra att säga det och om de inte fixar till ngt så får jag väl ge namnet till grabbarna på Incordia så de får fixa till deras sida...
Det verkar onekligen lite konstigt att du skrev in "admin" efter deras webadress. Jag vet faktiskt inte hur de reagerar på en sådan sak. Samtidigt verkar det också konstigt om du låter bli att tala om säkerhetsbrister som du känner till. Jag tycker du bör meddela dem om denna brist så fort som möjligt. Alltså redan innan anställningsintervjun. Tänk gärna igenom hur du motiverar att du prövade just denna adress.
Det verkar onekligen lite konstigt att du skrev in "admin" efter deras webadress. Jag vet faktiskt inte hur de reagerar på en sådan sak.
Ja, bara de inte är sådana att de tänker:
"Vad gör han där inne och pillar..."
Men det måste ju vara det rätta att påpeka detta och eftersom man har läst ett par timmar i php-forumet så ska man väl klara av att fixa en sådan lösning till dem. :birp
Ähh det är bara att skylla på google, om de skulle bli nervösa :)
:birp
Men det värsta av allt är att jag har kollat in vilka kunder de gör weblösningar till och de har precis likadant. Inte så kul för dem om det skulle hända ngt. Nä, jag har funderat lite och det kan ju bara sluta med att de kommer att anställa mig.
så det är väl lika bra att säga det och om de inte fixar till ngt så får jag väl ge namnet till grabbarna på Incordia så de får fixa till deras sida...
Oh yeah. Give us a name! ;)
Nä, men seriöst; meddela dem om att de har säkerhetsluckor och att du kan åtgärda dem (om du kan det?) eller åtminstone föreslå någon som kan. Jag skulle inte ha några som helst problem att göra det, faktum är att jag redan har gjort det faktiskt. På en av mina anställningar satt jag i samma sits, där jag hittat en allvarlig säkerhetslucka i flera av deras system. Jag visade dock hur det gick till efter vår intervju och sedan var det klart. Inget mer med det. :)