webForumDet fria alternativet

Har folk inget viktigare för sig?

Småprat

15 svar · 553 visningar · startad av ejick

Medlem sedan mars 2001895 inlägg
Frågan#1

http://www.etiskaradet.org/fallning.html

Läs anmälningarna, hur kan man ej bry sig och ödsla tid på detta?
I vissa lägen kanske, men i allt för många ärenden verkar anmälaren vara helt ute och cykla.

Tänk vad varje anmälan kostar samhället. Vem mår bättre av det? Skolan, sjukvården??

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Haha, Elloskatalogen verkar ju vara rena rama porren enligt anmälarna:

Ellos I
Ellos II

Ikea - ligger man i soffan är det könsdiskrimierande

Herregud, anmälaren till Ikea kan ju inte ha mycket till liv utom att leta efter fel.

Ikeaanmälaren skrev:

Anmälaren anser att män framställs som förslöade, orakade och öldrickande människor och kvinnorna som konverserande, sociala och odlande den aktuella sortens män.

Så om det hade legat både en man och en kvinna i soffan hade det varit helt okej? Ska vi dömma hudfärg också kanske - bara vita människor är slöa?! Ja, vi måste trycka ned hela jordens befolkning i den där bäddsoffan, för annars kan ju någon ta illa upp!

ERK skrev:

Trots att annonsören anfört att man avsett att skildra en livssituation på ett humoristiskt sätt måste det konstateras att det ligger en stark nedvärdering i sättet att skildra mannens förhållningssätt enligt den använda schablonen.

Det är VM i roligheter på ERK förstår jag. Begriper inte hur man ens lyckas att inte se det komiska i en sådan bild. Gränsen för könsdiskriminering verkar vara otroligt låg. Snart får man väl inte visa det ena könet utan att kompensera med det andra. Det måste ju vara jämställdt. :x

Medlem sedan feb. 20042 594 inlägg

Folk är för mesiga. Kvalitetsbullshit för det mesta. ;)

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Så bara det är roligt är det ok med könsdiskriminerande reklam?

mrblonde skrev:

Så bara det är roligt är det ok med könsdiskriminerande reklam?

Tycker du att Ikeas är könsdiskriminerande?

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

Oj sånt här underbart jämställdhets/feminist trams...
Det är alltid lika roligt när de övertygade feministerna
kommer till våran skola. Ibland så får vi veta hur elaka
och värdelösa vi killar är, och andra gånger får vi
räkna antalet män och kvinnor i dagstidningarna. Jag
räknade och räknade... I den ena tidningen var det 68
kvinnor och 70 män. I den andra var det 65 män och
66 kvinnor... Tänk så mycket den lektionen lärde
mig.... :OO

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

ERK är fina gossar... här har ni den tidningen som jag är chefredaktör för: http://www.etiskaradet.org/fallningar/2002/ekon.htm

(obs, jag var inte chefredaktör då)

När man kikar igenom ERK kommer jag fram till att tydligen kan man inte göra städreklam med tjejer, för då är man könsdiskriminerande, man kan inte heller göra reklam för underkläder för då är det porr.... detta enligt anmälarna. SUCK!

magnusfeldth skrev:

ERK är fina gossar... här har ni den tidningen som jag är chefredaktör för: http://www.etiskaradet.org/fallningar/2002/ekon.htm

(obs, jag var inte chefredaktör då)

När man kikar igenom ERK kommer jag fram till att tydligen kan man inte göra städreklam med tjejer, för då är man könsdiskriminerande, man kan inte heller göra reklam för underkläder för då är det porr.... detta enligt anmälarna. SUCK!

Nä det här faller verkligen inte in under diskriminering.

ERK skrev:

Den aktuella annonsen utgör ett typexempel på reklamåtgärder där man slentrianmässigt använder kvinnan eller kvinnans kropp som blickfång av sexuell natur, utan något samband med den marknadsförda produkten. Annonsens utformning är kränkande mot kvinnor i allmänhet. Annonsen strider därför mot ICC:s grundregler för reklam.

Jätteorättvisst av ERK att fälla er tidning, helt oskyldigt ju.

OBS, inlägget kan uppfattas fel, det är dock ironiskt

mrblonde: magnusfeldth har inte påstått någonting om sin tidning. Däremot om städreklamen. ;)

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

pace: riktigt, kritiken var riktad mot de som anmäler typ städreklam, mm, det gällde inte ärendet med ekon.

Angående just det fallet är väl min spontana kommentar: "what's the big f**king, b**ch?" Tyckte det var allvarligare att chefredaktören tillät att en copyrightskyddad bild användes. Vissa saker tas alldeles för allvarligt, vissa saker inte tillräckligt allvarligt. Hela resonemanget påminner mig om en Wanloo-teckning. En gammal tant stod vid en tidningskiosk och på löpsedlarna stod det "1000 barn dör varje dag av svält", "Krig blossar upp" osv, och tanten sa: "Vi måste stoppa nätporren!"... ;)

Nå nå, jag hetsade kanske upp mig lite mycket.

Min åsikt är dock att det är utmärkt att folk anmäler reklam som de finner tveksam. Jag tycker det är viktigt att markera att man inte får använda kvinnor/män som blickfång.

Vi är ju idag helt indoktrinerade på att man måste använda kvinnor (främst) som skyltpelare i reklamsammanhang. Varför tror ni att det bara är kvinnoansikten på tidningar? Det säljer inte annars, varför är det så? Jo, för att vi är helt insnurrade i att man måste använda kvinnor som blickfång. Hur blev det så? Jo genom att man under hela det här århundrated använt kvinnor som blickfång. Om man skall kunna ändra på det så måste man börja någonstans. Första steget är att stoppa den typen av kvinnobilder där det används på helt onödigt sätt. dvs, när urrigningen inte har något att göra med bildäcken.

Medlem sedan mars 2004754 inlägg

Håller med dig helt på den punkten mrblonde.

Urringning har t.ex inget med bildäck att göra. :)

mrblonde skrev:

Nå nå, jag hetsade kanske upp mig lite mycket.

Min åsikt är dock att det är utmärkt att folk anmäler reklam som de finner tveksam. Jag tycker det är viktigt att markera att man inte får använda kvinnor/män som blickfång.

Vi är ju idag helt indoktrinerade på att man måste använda kvinnor (främst) som skyltpelare i reklamsammanhang. Varför tror ni att det bara är kvinnoansikten på tidningar? Det säljer inte annars, varför är det så? Jo, för att vi är helt insnurrade i att man måste använda kvinnor som blickfång. Hur blev det så? Jo genom att man under hela det här århundrated använt kvinnor som blickfång. Om man skall kunna ändra på det så måste man börja någonstans. Första steget är att stoppa den typen av kvinnobilder där det används på helt onödigt sätt. dvs, när urrigningen inte har något att göra med bildäcken.

Är det någon som har påstått något annat här?

Jag är mot all form av diskriminering, men att påstå att allt som anmäls till ERK är diskriminerande är som att säga att alla människor är potentiella mördare. Var kritisk i stället.

Fame factory-reklamen med texten 'mer talang' (eller vad det nu stod) plus tjejen som lutar sig fram med urringning - det kallar jag diskriminering (och sexobjekt). En kille som ligger i en bädsoffa med chipspåse? Nä, knappast. Jag förstår inte hur någon människa kan ta illa upp av det över huvud taget.

Allt som anmäls till ERK är inte diskriminerande, allt som fälls är det.

Det är fortfarande bra att folk anmäler reklam de finner tveksam. Bättre med många anmälningar och många frianden än med få anmälningar och få fällanden.

Chipspåsereklamen handlar om vilken syn man vill ha på roller i dagens samhälle, den reklamen ansågs ge en felaktig bild av roller och var därmed diskriminerande. Att den är rolig har inte med saken att göra.

Medlem sedan feb. 200413 inlägg

löjligt... att folk sysslar med att anmäla saker :P

Medlem sedan juli 20021 523 inlägg
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)