webForumDet fria alternativet

Att bli sövd

Småprat

22 svar · 756 visningar · startad av Vide

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg
Frågan#1

Nu har man opererats (brusten led) och blivit sövd på traven. Men innan jag fick åka med narkosläkaren kom det inåkandes en man som redan opererats och sa att han hade haft en underbar dröm, och sjuksköterskan sa att det brukade man visst ha, vad hade han drömt om då? Jo, Timrå hade vunnit i hockey (detta var på morgonen).

Men det var ju inte det jag skulle berätta, det var ju själv nedsövningen, jag hade aldrig blivit sövd förut, så detta var en helt ny upplevelse.

Först fick jag en intravenös injektion med 25mg av något roligt ämne, sedan en till efter att jag fortfarande var vaken. Jag försökte febrilt hålla mig vaken och tyckte att det gick utmärkt tills jag helt plötsligt vaknade i ett annat rum.

Jag kan bara beskriva det som ett ruskigt effektivt matkoma. ;)

Så, har ni några liknande historier?

Mvh, Vide

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Låter... hmm... faktiskt spännande. :p Jag hoppas att jag inte behöver opereras någon gång. Jo, man har ju scolios men man behöver ju inte opereras för det. ;) (OT?!)

F.ö.: God morgon. :)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Zzzzz....

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Re: Att bli sövd

Vide skrev:

..., vad hade han drömt om då? Jo, Timrå hade vunnit i hockey (detta var på morgonen).

Om man riskerar att råka ut för hemska mardrömmar så ska jag minsann inte bli sövd. Verkar ju farligt. :o ;)

Vide skrev:

Så, har ni några liknande historier?

Jag blev ofrivilligt sövd när jag dunkade huvudet i gräsplanen när jag spelade fotboll en gång. Jag vaknade med enorm huvudvärk och fick hålla upp med fotbollen i en hel vecka. Det var hårda bud när man var tio bast. ;)

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Jag blev sövd när jag skulle operera bort en sk fistel vid nedre delen av ryggraden! Jag tänkte utmana morfinet! efter att han injekterat sprutan så hann jag räkna till 3 sen var jag borta, Inga drömmar vad jag vet, men när jag hade vaknat upp berättade läkaren att jag hade varit bråkig när jag vaknat första gången fortfarande påverkad av morfinet och började svära åt läkarna att släppa mig, för att jag kunde gå själv och vevade med armen för att knocka en läkare, men eftersom man var påverkad av morfin så var man inte så smidig så jag trillade ner på golvet! Detta är inget jag minns något utav själv utan läkaren som berättade det :e

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Re: Att bli sövd

Vide skrev:

...Timrå hade vunnit i hockey (detta var på morgonen).

Ja, dom vann ju kvällens match ivarjefall. Weeeeee! :birp

Medlem sedan dec. 20011 978 inlägg

Jag blev sövd när jag opererade bort visdomständerna. Jag kan inte minnas att jag drömde något alls. :(

En kvart före operationen fick jag två tabletter som läkaren beskrev som neråttjack. Dessa behövde jag ha i mig så jag inte skulle börja klaga när de tryckte in kanyler i handen på mig.
"Du bryr dig inte om så mycket vad vi gör med dig då ..., sa läkaren.

Fick Ni sådana?

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Jag fick en spruta med något roligt ämne i, jag babblade som sjutton om allting. Munnen gick i ett..
Sen gav dom mig en spruta till och sa till mig att räkna till 10.. jag kom till två och sen vaknade jag upp i ett annat rum.
Hade inga drömmar alls.

Medlem sedan aug. 20013 824 inlägg

Re: Re: Att bli sövd

Engine^ skrev:

Vide skrev:

Weeeee!! :birp Go timrå go timrå!

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Första gången jag blev sövd fick jag nån spruta, läkaren bad mig räkna ner från 10. 10, 9, 8. Sen vaknade jag 5 timmar senare i ett annat rum och det kändes precis som om jag skulle fortsätta räkna ner.

Andra gången var värre, då gav de mig först en adrenalinspruta som gjorde att jag ville springa upp och fota sjuksköterskan och sedan kasta mig ut genom fönstret. Eftersom jag var så up in action minns jag inte att jag somnade.

Ett halvår senare när jag skulle operera ut metallbiten igen fick jag ytterligare en adrenalinspruta, även då ville jag misshandla och flyga, men sen fick jag bara en lokalbedövning i armen. Det var nästan värre, att ligga vaken under operationen och höra hur dem borrade och hade sig med handen, och sedan upptäcka att man kunde se reflektionerna av en öppen hand i Tv:n som stod avstängd framför mig.

Medlem sedan jan. 2004618 inlägg

Jag blev sövd när jag skulle operera in två "skruvar" (eller vad det nu kallas) i överkäken.

Det började med att jag fick två piller och sen minns jag att jag blir inrullad i ett rum och att läkaren börjar förberedda inför operationen. Jag minns även att det var kallt i rummet. Sen har jag några defusa minnesbilder från operationen tror jag. Efter några timmar vakande jag upp i ett annat rum. Det roliga var att jag var fortfarande påverkad så jag fick tjata för att komma därifrån.
:e

Inga drömmar för min del.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag har blivit sövd en gång, när jag lyckats med bedriften att få höften ur led. Jag minns inga drömmar, men när jag vaknade bara låg jag och spontanlog, något som dock åtgärdades när jag upptäckte narkosen (eller nåt) gjorde att jag inte kunde pissa på ett dygn. Ajajaj...

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jag har blivit sövd en gång, men det var för över 20 år sen, så förhoppningsvis är tekniken bättre idag, för det var inte så roligt. De använde gas, så jag fick andas genom en gasmask. Det var bara det att när de släppte på den där sövningsgasen så kändes det som jag höll på att kvävas och inte fick någon luft, så jag trodde det var något fel och försökte ta av mig masken och säga det. Men sköterskan höll emot så jag inte kunde göra det och några sekunder senare slocknade jag. Sen vaknade jag av att jag kräktes blod, för det var något ingrepp i halsen de hade gjort. Men allt hade visst gått bra och jag fick inga större men efter det där mer än att jag tyckte det var obehagligt att bli sövd. Så jag föredrar lokalbedövning.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Jag blev sövd när min knäskål hade hoppat urled, de skulle in och kolla om det var en infektion i knät. Då fick jag tre sprutor, den första var något lugnande så jag inte skulle vara så nervös inför operationen, sen fick jag åka in i operationsrummet och där fick jag spruta nummer 2, det kändes som en jättefylla och sen ca. 10 sekunder efter så fick jag en till och då blev allt svart.
Sen vaknade jag upp ett i annat rum 6 timmar senare, kom inte ihåg någon av mina drömmer iaf :(

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag blev sövd två gånger när jag gick i lekis och skulle operera bort nåt jox i halsen (rester av gälar sen vi alla var fiskar blev varfyllda och skulle bort) och eftersom det var i början av 80-talet fick jag nån tablett dan innan (naturligtvis skulle den in rektalt, dvs i röven och var stor som ett hus) och sen fick jag en gasmask över ansiktet och blev ombedd att räkna så långt jag kunde. Jag började rabbla snabbt som faaan, men hann ändå inte till tvåsiffrigt... :e
Om jag hade drömmar där för tjugo år sen? Inte en aning. ;)

För drygt två år sen var de inne och skar mig i röven (också nån sorts fistel), men där blev jag inte sövd - bara lokalbedövad. Ruggigt värre med den där långa, tjocka nålen de stack rakt in i ryggraden, men eftersom jag hade fått feta neråttjacket tyckte jag det var helt okej...
Under operationen hade jag kungligt roligt med maskinen som övervakade hjärtrytm, syresättning osv som jag kunde påverka genom att hålla andan. :e
Inte lika kul att höra fräsandet och känna lukten av bränt kött eftersom de brände ihop avskurna blodkärl för att hålla nere blodförlusten... :x
På uppvaket låg jag med bortdomnade ben och underhöll personalen bland de andra som blivit sövda - jag höll tydligen låda rätt bra... :e

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Jag har blivit sövd en gång. Det var när jag i träslöjden i fyran råkade såga mig lite i fingret, med en geringssåg tillråga på allt. Fråga inte hur jag lyckades med det. Nåja, lyckades gjorde jag så det var bara att åka iväg till akuten och efter lång väntan kommer jag in till en läkare som ska sy ihop fingret. Han börjar med att lägga lokalbedövning och efter stund häver han ur sig att han inte kan sy ihop såret på grund av att sena nästan är av och att han måste skicka upp mig på operation. Själv hade jag mer eller mindre hoppats på att det skulle vara färdigt snart så man skulle få åka hem men istället så blev det på med operationskläder och till operation. Väl där så börjar de förberada mig på operation med kanyler och allt sånt. När det väl var dags sedan så fick jag något intravenöst så jag slocknade direkt, kommer inte ihåg att jag han räkna till någonting, det blev bara svart mer eller mindre. Kan inte komma ihåg att jag drömde om något heller, men det är ju några år sedan nu så det kan jag mycket väl ha glömt.

Efter det så fick jag gå med gipsad vänsterhand i en månad och försöka skriva med höger så gott det gick, för trots att jag är vänsterhänt så hade jag av någon outgrundlig andledning använt höger hand för att såga med.

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Re: Re: Att bli sövd

Engine^ skrev:

Vide skrev:

Ja dom får väl ha tur nån gång ;) Ska inte skriva mer ockey här! :r

dho skrev:

för trots att jag är vänsterhänt så hade jag av någon outgrundlig andledning använt höger hand för att såga med.

Det är inget konstigt, jag är skriver också med vänster (hyfsat läsbart) och inte läsbrat med höger. Men jag kastar med höger. Sågar och spikar med både höger och vänster. Helt normalt! :P
Har okså lyckats med bedriften att bli sövd.... var efter att jag hade skrapat färg på ett hus och ramlat ner och lagt handen på skraphel***et! x(
Jag minns inget innan mer än att jag hade jäkligt ont, dagen efter gick jag på linjen i fotbollsmatch div 6 dalsland. :e

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

filippo skrev:

Det är inget konstigt, jag är skriver också med vänster (hyfsat läsbart) och inte läsbrat med höger. Men jag kastar med höger. Sågar och spikar med både höger och vänster. Helt normalt! :P

Det är bara det att jag normalt använder vänster för att såga med, men just den gången använde jag höger. Kan ju vara därför det gick som det gick också. :l

dho skrev:

filippo skrev:

Det är bara det att jag normalt använder vänster för att såga med, men just den gången använde jag höger. Kan ju vara därför det gick som det gick också. :l

ahaaaa tokigt. Dö gör aldrig om de va! :i

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)