webForumDet fria alternativet

Men hallå FETMA!

Politik & samhälle

75 svar · 2 228 visningar · startad av Nickemannen · sida 4 av 4

Frågan, av Nickemannen

Jag fattar inte varför framförallt USA fast även Sverige får fler och fler överviktiga ? När skall folk börja ta hänsyn till sina kroppar ? Varför skall övervikt vara ett problem när andra delar av världen svälter ? Okej, det är genetiskt osv. Vissa kan jag förstå att dom har det svårt i kampen mot sin fetma men för alla dom andra som blir feta ? Ut och rör på er sluta ät skräpmat tänk på er krop

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

Nickemannen skrev:

snipp

så blir jag faktiskt äcklad av dom som väger 200-300 kg som bara kan sitta stilla och inte göra något annat än att äta det äcklar mig faktiskt det gör det samtidigt som man självklart tycker synd om personen i fråga.
snipp

Hur vet du att dom inte gör någonting för att gå ner i vikt :q Är du tankeläsare :q

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Nickemannen skrev:

Jag vet inte om alla dom där gå ner i vikt klubbarna hjälper särskilt bra ut i skogen och dra stockar ät näringsrik mat och mycket mat på fasta tidpunkter istället för allt gå ner i vikt kost.

Nickemannen skrev:

jag skrev nästan tvinga betyder försöka motivera dom inte i sporter så mycket som möjligt.

Som Matti redan varit inne på: Varför visar du inte samma karaktär, disciplin och viljestyrka som du förväntar dig av överviktiga och "tränar" bort ditt problem med att formulera dig begripligt på svenska? Det är ju (uppenbarligen) ett reellt problem som orsakar missförstånd och det borde ju inte vara svårare för dig?

Medlem sedan mars 2003580 inlägg

jeanette skrev:

Jag kan väl hålla med er i mångt och mycket,
men jag måste faktiskt säga att jag reagerar när ni använder ordet ÄCKLIG.

Här sitter kanske en massa människor och läser detta som är medlemmar här, och har kanke av olika orsaker problem med vikten,
men även om man är äcklad så tycker jag nog att ni kunde ha valt ett annat ordval.
Det räcker väl med att blickar sårar dom, det behöver man ju inte göra med ett dumt ordval ovanpå allt.

Håller med!

Sen är det klart att det här är ett växande problem. Jag tror att om vi ska vända det här så måste man börja redan när barnen är små, ta med dom ut på olika aktiviteter, så att barnen inte blir fast framför tv:n eller datorn. Sedan så måste nog många föräldrar stressa ner lite. Jag tror att många av dom har så fullt upp med jobb och annat att dom inte orkar aktivera sina barn eller laga bra mat när dom kommer hem, lättare att sätta på en videofilm och köpa med några pizzor eller slänga in några Gorbys i micron.

Men det får bli lite skärpning nu! x( Sluta upp med alla förolämpningar av överviktiga och alla andra med såklart, för det är inte alltid så lätt att vara smal heller. ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Nickemannen skrev:

så blir jag faktiskt äcklad av dom som väger 200-300 kg som bara kan sitta stilla och inte göra något annat än att äta det äcklar mig faktiskt det gör det samtidigt som man självklart tycker synd om personen i fråga.

Det är naturligtvis en smaksak vad man äcklas av. Men det finns verkligen ingen anledning att torgföra den åsikten. Det är inte du som lider av andras övervikt. Om du hade skrivit att du äcklas av människor med en annan hudfärg, hade du med all rätt betraktats som en rasist. På vilket sätt är det bättre att uttrycka förakt mot överviktiga?

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

marja skrev:

Sen är det klart att det här är ett växande problem. Jag tror att om vi ska vända det här så måste man börja redan när barnen är små, ta med dom ut på olika aktiviteter, så att barnen inte blir fast framför tv:n eller datorn. Sedan så måste nog många föräldrar stressa ner lite. Jag tror att många av dom har så fullt upp med jobb och annat att dom inte orkar aktivera sina barn eller laga bra mat när dom kommer hem, lättare att sätta på en videofilm och köpa med några pizzor eller slänga in några Gorbys i micron.

Håller med!
Jag hör/känner alltför många som är karriärmänniskor eller allmänt stressade som kastar åt barnen snabbmat dag efter dag och låter dom sysselsätta sig framför tv/dator så de själva får tid att jobba lite mera eller varva ner, detta bidrar självklart att barnet förmodligen trappar ner och börja njuta av det livet, det är ju skönt och behagligt.

Dock så tycker jag mig märka av en positiv trend, och det är antalet barn som sportar nuförtiden. Jag har ingen källa el. statistik på detta, men de flesta föräldrar gillar att se deras barn sporta och drömma om att barnet blir stjärna och försörjer föräldrarna i slutändan.

Men som sagt Nickemannen, jag förstår vad du menar och jag håller med.
Men om det vore så enkelt som att bara göra det så skulle det redan vara gjort. Jag har själv lagt på ordentligt sedan jag började jobba, före det så var jag väldigt stolt över min kropp. Idag så får jag ofta ångest när jag märker att min fars ord verkar sanna när han berättade att jag skulle få en kropp som hans om jag inte låg i.

Diskutera gärna ämnet på en bra nivå, men tro inte att det blir bättre om du säger åt överviktiga att de fan får ta och skärpa sig.
Det sätter bara dig i väldigt dålig dager.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

caze skrev:

Att skylla fetma på läsk, och onyttig mat är ju knappast rätt!

Varför inte? Slutade dricka läsk, gick ner 10kg, och jag drack inte så mycket heller.
Dricker vatten nu istället och jag går fortfarande ner, men också upp ibland, men fettet blir mindre och mindre, men det beror väl på då man styrketränar, väntar bara på våren så man för börja springa också.

Medlem sedan jan. 2003282 inlägg

Jag är fet.
Men jag äter aldrig på McDonalds, nästan aldrig pizza, men jag rör mig för lite.
Varför?
Knäna pajjade när jag tränade!
Jag var terränglöpare, jag hade alltså en hel del muskler i benen, jag stod även i mål i hocky, bandy och fotboll.
Allt vad dessa muskler heter har med tiden blivit fett.
Jag styrketränade även under ganska många år för jag tävlingsseglade, men handlederna höll inte, även dom musklerna har blivit, just det fett.

Att jag, och väldigt många med mig, bara behöver skärpa oss för att gå ner i vikt, det är lika troligt som att palestiner och israeler bara behöver skärpa sig så blir det fred.

Dom flesta jag känner som är överviktiga, vet vad som kräva för att gå ner i vikt, men motivationen saknas av olika anledningar.

Om någon hade talat om för mig att jag skulle ha x antal kg i övervikt när jag var 25 då hade jag garvat dom rakt i ansiktet och sagt att dom inte var kloka. 9 år senare är det ett faktum.

Själv har jag börjat gå ner i vikt igen, men det tar emot att för det första erkänna att man är fet. Sedan lägga ner det jobb det faktiskt är att ändra sitt livsmönster så att nedgången blir permanent.
För att klara det här så krävs det motivation! Betydligt mer än när jag tränade 6 ggr i veckan kan jag säga.

Mvh
Jan-Olov

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Är man nöjd med sig själv så finns det ingen som kan säga något annat.

@Flashes Lycka till med din nya livsstil! Det krävs, som du sa, en hel del motivation. Prioritera högt, låt inte någon se ner på dig. :)

Medlem sedan jan. 2003282 inlägg

PersianBulldog skrev:

@Flashes Lycka till med din nya livsstil! Det krävs, som du sa, en hel del motivation. Prioritera högt, låt inte någon se ner på dig. :)

Tack!

Mvh
Jan-Olov

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Nickemannen skrev:

Jag har inte mobbat någon i denna tråden eller tryckt ner någon.
Jag har sagt min åsikt att jag ogillar folk som inte tar hand om sin kropp även om det vet väldigt mycket med sig att dom borde.

Kan du inte inse att man trycker ner någon genom att säga att man tycker den personen är äcklig?

Nickemannen skrev:

Jag jag har aldrig suttit och flinat eller skrattat åt någon som är fet i någon simhall eller dylikt så det är bara förutfattade meningar däremot har jag alltid försökt dra med mig kompisar ut och springa osv som har haft lite problem med vikten eller hälsan på det sättet att dom hade mått bättre av att springa eller cykla.

Bra. Tyvärr finns det gott om folk som gärna pekar finger och flinar när en överviktig person faktiskt försöker göra något åt sitt problem och vill börja motionera. Hur många gånger tror du det behövs av offentlig förödmjukelse i omklädningsrum och simhall innan den personen knäckts psykiskt och inte längre orkar gå dit?
Man kämpar inte bara mot sin vikt...man kämpar mot alla fördomsfulla människor där ute också.

Nickemannen skrev:

Sedan så är det ju helt klart inte så att jag vill börja någon hetsjakt och låsa in överviktiga. Bara ta upp vad samhället och folk skall göra för att förhindra att vi blir mer och mer som USA där över 2/3 delar är överviktiga med problem.

Samhället behöver ställa upp med mer resurser och det måste börja redan i skolåldern.
Sedan måste "det smala folket" acceptera att överviktiga människor finns och att de faktiskt också har rätt att existera. Och inte motarbeta kampen mot det sjukdomstillstånd som kraftig övervikt innebär genom att håna och viska bakom ryggen på den som byggt upp tillräckligt mycket mod för att våga ge sig ut i omklädningsrum och idrottshallar för att kanske..kanske få ett friskare och bättre liv.

Som du kanske förstått har jag problem med vikten. Och jag blir lika ledsen och arg varje gång en "expert" som du kommer och säger att "det är ju bara.."
Om det vore "bara" tror du verkligen så många människor skulle välja att förbli överviktiga? Tror du att du gör det lättare för oss genom att förnedra oss och indirekt kalla oss för sämre människor, för det är vad du gör genom ditt sätt att resonera.
Jag är stark nog att inte bry mig, men det är många som bara mår sämre av att höra sånt skitsnack och det kan ta bort det lilla självförtroende de lyckats skrapa ihop. Hur tror du en sådan person skall klara att ta tag i sin situation då?
Vill du diskutera mer konkret vad man bör göra dels från individens sida och dels från samhällets sida för att få bukt med detta jätteproblem så välkomnar jag en sådan debatt. Men lägg dina fördomar vid dörren i så fall för du har ingen aning om vad det innebär att vara fet.

Ni som i den här tråden konstaterat att jag är äcklig....jag tycker synd om er för er inskränkta syn på saker och ting. De här på wF som träffat mig verkar i alla fall vara av en annan åsikt än er.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Tack Bendro!
Insiktsfullt inlägg - som oftast, när det kommer från dig.

För er som inte har haft förmånen att träffa Bendro så kan jag meddela att det är en sjuhelvetes människa.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Rikard skrev:

Tack Bendro!
Insiktsfullt inlägg - som oftast, när det kommer från dig.

För er som inte har haft förmånen att träffa Bendro så kan jag meddela att det är en sjuhelvetes människa.

Instämmer helt och fullt... :bire

Medlem sedan sep. 2003901 inlägg

Tycker det är skönt att se att folk reagerar iaf.
Tack Jarvklo och Bendro m.fl för kanoon inlägg.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

En sak som slog mig nu när jag läste denna tråden igen, det var frågan hur ska man komma tillrätta med dom som äcklas av feta personer?

Jag menar, hur ska man få dom att ändra sin syn, så att tex feta personer kan gå ner till gymmet och börja träna utan dessa hånfulla och äcklade blickarna från en del av dom andra som är där?

Det har pratats mycket om ordval och syn, men inte hur man ska bli kvitt fördommar och den nedvärdering om finns...

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter...

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Fördomar är seglivade, särskilt fördomar som är "politiskt korrekta".
Sett ur ett historiskt perspektiv är det inte så längesedan läkarvetenskapen klassade fetma som en sjukdom och inte bara ett livsstilsproblem. Personligen har jag en lite annan syn, jag ser inte fetman som sjukdomen utan istället resultatet av något annat underliggande problem. Man måste först ta reda på orsaken och för att kunna vidta korrekta åtgärder.
Det finns tecken som tyder på att vissa personer är sockeröverkänsliga och utvecklar ett beroende som är lika starkt som ett alkoholberoende. Hos dessa personer kan alltså snabba kolhydrater vara orsaken till viktproblemen. Men om man inte vet om detta själv är det ju lite svårt att anpassa sitt liv därefter, eller hur. Och om andra inte vet om det går det inte att förstå att det inte är så lätt att "ta sig i kragen" som det kanske är för någon som inte lever med ett beroende.

Självklart finns det personer som inte har några underliggande problem utan som helt enkelt skiter i att ens försöka äta rätt. Men min erfarenhet, som givetvis inte är vetenskapligt belagd utan bara min åsikt, är att de utgör en minoritet av de som lider av fetma.

Kunskap är alltså en sak som kan minska fördomarna, men de kommer aldrig att försvinna. På samma sätt som våra fördomar om invandrare, kvinnor, bögar, alkisar etc aldrig kommer att dö helt. Det kommer alltid att finnas några som tror sig veta "sanningen".
Det effektivaste sättet i dagsläget tror jag skulle vara att överviktiga slutar gömma sig och be om ursäkt för sin existens. Ut och var aktiv i det sociala livet. Jag tror inte det är många i min bekantskapskrets som tittar snett på mig för min vikts skull. De ser människan, inte vikten.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Jag fick nu en överraskning idag, trodde jag var runt 86kg, men jag är 83kg, heh :)

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)