webForumDet fria alternativet

Men hallå FETMA!

Politik & samhälle

75 svar · 2 228 visningar · startad av Nickemannen · sida 3 av 4

Frågan, av Nickemannen

Jag fattar inte varför framförallt USA fast även Sverige får fler och fler överviktiga ? När skall folk börja ta hänsyn till sina kroppar ? Varför skall övervikt vara ett problem när andra delar av världen svälter ? Okej, det är genetiskt osv. Vissa kan jag förstå att dom har det svårt i kampen mot sin fetma men för alla dom andra som blir feta ? Ut och rör på er sluta ät skräpmat tänk på er krop

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

UlfT skrev:

Nickemannen skrev:

För detta är ingen svenska tråd.
Och man skall ha radbrytning vid ny mening.

Ett inlägg att klanka ner på i den kommande svenskatråden. ;)

Undrar vad den ska heta? "Men hallå SÄRSKRIVNING!"? ;) :p

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Kör man i snabbare tempo bränner man initialt mer kolhydrater dock, men man ska inte överstiga 65% av sin max syreupptagningsförmåga, cirka 100 i puls, tar du ut dig mer än det minskar fettförbränningen.

Det är den faktiska fettförlusten under dygnet som är intressant. Inte huruvida ens "fettförbränning" under ett träningspass är hög eller ej. När du snackar om fettförbränning så snackar du om hur stor del av den förbrända energin som kommer från fett. Säg att du tar en morgonpromenad och att du bränner 300 kcal, varav 70% kommer från fett. Fettförbränningen är hög. Jag kör ett löppass och bränner 450 kcal, varav 30% kommer från fett. Fettförbränningen är "låg". Vem tappar mest fettvikt?

Jag. För jag förbrukade mer energi än du.

Att man procentuellt sett förbränner mycket fett under lågintensiv träning innebär inte att den faktiska fettförlusten blir speciellt stor. (Alla som tänker svara på det här inlägget bör läsa den föregående meningen några gånger till.)

Ok, anta att jag förbränner precis lika många kalorier under träningspasset som du. Vem förlorar mest fettvikt?

Jag, igen.

För mitt pass var intensivare än ditt. Ett träningspass intensitet är direkt kopplad till hur stor efterförbränningen, EPOC (excess post-exercise oxygen consumption), blir. Vi förbränner samma antal kalorier under träningspasset men jag kommer att förbränna fler kalorier efter träningspasset än du.

Referenser till relevanta studier finns på den här sidan. Tremblay från 1994 är en klassiker. Ni hittar studierna på pubmed.com.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Varför ska en människa andra sig för att ni "äcklas" av dom?

Vilken rätt har ni att kräva det?

Väx upp istället och inse att det ni skriver är ren skär mobbing...

Det finns bara en orsak för folk att gå ner i vikt, det är för deras egen skull, inte pga några idoters snedvridna synsätt...

Även dom är människor, dom har lika stor rätt att vara den dom är, som ni som äcklas har rätt att vara den ni är...

Fast, ni skulle kanske tycka att det vore kul att häcklade för den ni är?

Hoppas även att ni vet om att alla som är övrviktiga inte är det av egen vilja, man kan bli det av tex sjukdom eller mediciner...

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Matti skrev

Vi förbränner samma antal kalorier under träningspasset men jag kommer att förbränna fler kalorier efter träningspasset än du.

Beror inte det på vem av oss som har bäst kondition

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

obelix skrev:

Det finns bara en orsak för folk att gå ner i vikt, det är för deras egen skull...

Jepp, så är det.

Det kom en larmrapport från det stora landet i väster för ett par år sedan om unga vältränade killar som fick hjärtbesvär pga av så kallad skräpmat. Inte ett uns fett på kroppen, men igenslammade blodkärl.

Det är lätt att sitta och "äcklas" av överviktiga personer när man är runt 20 och fettet rinner av en som vatten på en gås. När man närmar sig 40 är det inte fullt lika lätt att hålla kilona på plats...

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Nickemannen: Ska vi ses över en McD nån gång & se hur mycket min lilla övervikt äcklar dig? Kan bli ett intressant möte..

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

obelix skrev:

Det finns bara en orsak för folk att gå ner i vikt, det är för deras egen skull, inte pga några idoters snedvridna synsätt...

Det är inte alla som vet skillnaden mellan en åsikt och mobbing. Tyvärr.

obelix skrev:

Hoppas även att ni vet om att alla som är övrviktiga inte är det av egen vilja, man kan bli det av tex sjukdom eller mediciner...

Jag har för mig att jag läste att så pass mycket upplysthet fanns det. Frågan är ju däremot helt berättigad när man fortsätter att läsa inläggen i den här tråden.

Jag är inte fet, jag är snarare smal och har bekymmer att sätta mig in i hur en överviktig person tänker om sin kropp. Personligen skulle jag inte ha något emot av att lägga på några extra kilon :OO

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Det finns lägen i livet när kroppen lätt kommer sist ...

Ett inte helt overkligt scenario skulle kunna vara:

"Det där med att bli tjock händer ju inte mig" (liksom hjärtinfarkter, bilolyckor, inbrott, personrån osv inte heller drabbar mig, bara andra) inser man ju lätt - så man kan ju med gott samvete alltid ta den där klockan-tio-på-kvällen burgaren med räksallad när man nu ändå måste jobba över (igen)... och bli lite nyttigare "senare"...

Motionera?
Äh - tar tid från familjen och det sociala umgänget (polarna sitter i samma jobbsits med mycket övertid, så gruppmotion går inte att koordinera speciellt ofta).
Motionerandet kan man skjuta på tills det lugnar ner sig lite - "senare"... Man vill ju träffa sina barn och sin partner medan dom är vakna - eller hur? - och man får ju passa sig för att inte streta emot för mycket på jobbet när det är lågkonjunktur och det finns gott om ersättare för en på arbetsmarknaden om man inte passar sig...

och så vidare.
Man blir snart "master of self desception" - och man skall ju ta tag i det där med vikten - senare, eller hur?

Kör man på så i kanske 10-15 år så sitter kilona där och BMI25+ knackar på dörren... Är det riktigt illa pajar t.ex. dina knän när du går upp på BMI större än 25 så att du blir hänvisad till simhallen för din motion - där "folk" som herr "Nickemannen" och hans gelikar/polare sitter och flinar och trackar dig i såväl bassängen och bastun.

Då är det inte "bara" att byta livsstil (som alldeles för många av oss vet)...

Världen är inte, och kommer inte heller någonsin att bli "svartvit".

Men nu till det jag egentligen ville säga:

Nickemannen m.fl:
Ni pojkar som på alla sätt och vis är små har uppenbarligen inte blivit torra nog bakom öronen för att ha en aning om hur illa era naiva idiotuttalanden kan ta hos folk som behöver stöd för att fortsätta att vända en negativ vikt-trend istället för att hängas ut som "äckel"...
Men det är ingen ursäkt - men ni kunde åtminstånd lära er att hålla snattran en stund och tänka efter lite extra innan ni sårar någon så illa att denne inte längre orkar kämpa...

SKÄMMES TAMEFAN som Errold sa.

jarvklo: Tänkvärda rader!

Sen finns det ännu ett scenario:

Den personen som är född med övervikt & hela livet fullkomligt hatar att motionera.. Inte speciellt lätt att motivera en människa att göra saker som denna starkt ogillar.

Jag har verkligen försökt nu efter trafikolyckan, men det går bara inte hur mycket jag än försöker att motivera mig att gå till gymmet.

Att min ryggskada dessutom blev bättre när jag la ner gymmet helt motiverar heller inte till fortsatta träningspass.

Nu testar jag med mindre fett, salt & socker i min kost, samt stora lass grönsaker.. Men det funkar inte så bra heller, men man mår ju lite bättre.

& som redan sagts: Idiotuttalanden som herr Nickemannen kommer med borde det vara skottpengar på!

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Jag har inte mobbat någon i denna tråden eller tryckt ner någon.
Jag har sagt min åsikt att jag ogillar folk som inte tar hand om sin kropp även om det vet väldigt mycket med sig att dom borde.

t.ex. någon som går till McDonalds och tar megamenyn och litet till som är rätt så överviktig och gör det här ofta.

Jag jag har aldrig suttit och flinat eller skrattat åt någon som är fet i någon simhall eller dylikt så det är bara förutfattade meningar däremot har jag alltid försökt dra med mig kompisar ut och springa osv som har haft lite problem med vikten eller hälsan på det sättet att dom hade mått bättre av att springa eller cykla.

Sedan är det inte bara den yttre fettman jag vill åt i den här tråden utan också den indre som nämdes uppåt i tråden. Man kan vara vältränad men ändå äta fet mat och ha rejält mycket blodfetter det är lika dåligt det.

Sedan så är det ju helt klart inte så att jag vill börja någon hetsjakt och låsa in överviktiga. Bara ta upp vad samhället och folk skall göra för att förhindra att vi blir mer och mer som USA där över 2/3 delar är överviktiga med problem.

Det jag ogillar mest i dina uttalanden är att du är en spinkig idrottsfåne som inte har den blekaste aning om hur det är att vara överviktig & bör således helt hålla klaffen!

Du har uppenbarligen inte heller förstått att det inte är "bara" att ge sig ut att träna för en del personer, del pga fysiska hinder & dels av psykiska.

Spinkiga fåntrattar som du äcklar mig.. ;)

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Nickemannen > Vällovligt iofs
Men du har ju (med lite hjälp) trots allt lyckats formulera dig på ett sätt som kanske var lite i kantigaste laget för att nå fram till oss med övervikt och tydligen fått flera av oss att känna oss kränkta...

... vilket knappast får ut oss i spåren eller bort oss från Frasses...

Think about it ;)

/red: bire - nu skall vi inte vara sådana...

Såja - skaka tass nu istället för att inflammera tråden ännumer...

Här skakas inte nån tass med personer som äcklas av mina extra kilon.. ;)

Bire skrev:

Här skakas inte nån tass med personer som äcklas av mina extra kilon.. ;)

Jag har aldrig skrivit att jag äcklas av dom extra kilona.
Vet inte om du inte har fattat det än efter en hel del inklägg.

MEN jag ogillar att personer som vet mycket väl om sin vikt skiter i det och äter skräpmat ändå.

Tråden är inte menat att gå in på enskilda fall utan vad som samhället och staten behöver göra för att förbättra dessa lägen men det verkar som om många vill spegla in sina egna liv i allt, visst är man skadad och tycker att träningen inte hjälper utan stjälper ja då får man väl strunta i att träna det är ju ens eget val.
Men träning är ju tyvärr inget som visar stora resultat efter 2-3 månader det kan ta upp til 1-2 år innan du sett stor skillnad.

och försök inte ha en massa förutfattade meningar mot mig som inte stämmer tack. Fortfarande så hör varken mitt liv eller någon annans individ till den här tråden utan generellt men på något sätt så brukar trådar här på wF förstöras av olika andledningar :(.

Nickemannen: Jag förstår dig & det du skriver. Jag förstår dessutom att du inte riktar dina uttalanden till en eller en liten grupp personer.

Men med tanke på din MYCKET klantiga formulering får du banne mig tåla lite mothugg mot dig som person. ;)

klantig eller ej klantig.. alla förstår vad jag vill med tråden iallfall. :) hoppas jag

Nickemannen skrev:

Vad har jag skrivit som klankar ner på personer med fetma problem ?

Jag har aldrig skrivit att jag äcklas av dom extra kilona.
Vet inte om du inte har fattat det än efter en hel del inklägg.

Känner du igen dessa raderna?

Feta personer äcklar mig

Sedan sa jag att jag äcklas av personer som inte tar hand om sin kropp.. inte fetman i sig. (eller jo kanske skräck exemplen).

Men jag tycker att mer pengar skall läggas på att få in ungdomar i sporter än vad det görs idag. Nästan tvinga dem in i olika sporter.

Här saknas bra ett Sieg Heil...
Vad då tvinga folk att idrotta, är du inte riktigt frisk eller?

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

Nickemannen skrev:

klantig eller ej klantig.. alla förstår vad jag vill med tråden iallfall. :) hoppas jag

Jo, fast tyvärr gick en stor del av det du egentligen menar totalt förlorat då du gjorde en del mycket olyckliga ordval. Synd, men det är väl en fråga om mognad.

Jarvklo>

*tummen upp* Väldigt bra inlägg!

Om du menar (eller jo kanske skräck exemplen)

så blir jag faktiskt äcklad av dom som väger 200-300 kg som bara kan sitta stilla och inte göra något annat än att äta det äcklar mig faktiskt det gör det samtidigt som man självklart tycker synd om personen i fråga.

jag skrev nästan tvinga betyder försöka motivera dom inte i sporter så mycket som möjligt.

Nickemannen skrev:

Om du menar (eller jo kanske skräck exemplen)

så blir jag faktiskt äcklad av dom som väger 200-300 kg som bara kan sitta stilla och inte göra något annat än att äta det äcklar mig faktiskt det gör det samtidigt som man självklart tycker synd om personen i fråga.

jag skrev nästan tvinga betyder försöka motivera dom inte i sporter så mycket som möjligt.

har du en aning om hur dom extremt feta du refererar till (+2-300kg) kan gå ner i vikt?

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)