Kia cee'd SW

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sgtpepper
    Medlem
    • 2000-04-30
    • 5524

Japp, jag är mycket nöjd!

Den sexväxlade motorn är pigg och dragvillig men samtidigt bränslesnål, komforten är bra och kvaliteten känns också bra. Värmen är helt ok, jag var lite orolig att det skulle ta lång tid att få upp värmen i kupén eftersom en miljödiesel inte producerar så mycket överskottsvärme alls, men värmeelementet som drar igång innan motorn kan leverera tillräcklig värme funkar bra.

Mycket nöjd med utrustningsnivån också, backvarnare, regnsensor, elinfällbara backspeglar med ett knapptryck, eluppvärmda vindrutetorkare fram, handskfack med kylning, USB-uttag för mp3, elektronisk avbländning av backspegel med mera, utöver allt det "vanliga" som t.ex farthållare.

Skattefri i fem år och sju års nybilsgaranti är svårslaget, det är värt rätt mycket stålar!

På minussidan kan man nämna ljudnivån som är något hög, speciellt så verkar hjulhusen inte vara särskilt ljuddämpade för man hör grussprut rätt tydligt. Sätena är rätt hårda, men det är mest en smaksak, jag tycker det är skönt men vet att en del upplever de som för hårda.

Kom ihåg att pruta! Jag mailade säkert 14 olika handlare och fick olika priser och sen spelade jag ut dom lite mot varandra, får man ned priset ett antal tusenlappar så kan det ju t.o.m vara värt att köpa en billig tågbiljett och åka och hämta den även om det är en bit bort.

Comment

• denoudsten
      Medlem
      • 2010-04-14
      • 7

Har haft denna bil i en vecka nu (75 mil), och är över förväntan nöjd.

Jag har några funderingar ang farthållaren.. Upplever ni som jag att den har svårt att hålla en jämn gas även på en plan mark? Det är väldigt lite, och man märker ingen hastighetsförändring på hastighetsmätaren, men man känner att den har svårt att hålla jämnt.

Jag inbillar mig att detta påverkar förbrukningen negativt i och med detta ständiga smågasandet, och att man skulle få en lägre förbrukning om man höll en jämn gas med foten istället. Vad tror ni?

Comment

• greyhound
        Medlem
        • 2003-05-18
        • 1399

Originally posted by denoudsten
        Har haft denna bil i en vecka nu (75 mil), och är över förväntan nöjd.

Jag har några funderingar ang farthållaren.. Upplever ni som jag att den har svårt att hålla en jämn gas även på en plan mark? Det är väldigt lite, och man märker ingen hastighetsförändring på hastighetsmätaren, men man känner att den har svårt att hålla jämnt.

Jag inbillar mig att detta påverkar förbrukningen negativt i och med detta ständiga smågasandet, och att man skulle få en lägre förbrukning om man höll en jämn gas med foten istället. Vad tror ni?
        De gånger jag provkört bilen har jag inte märkt detta, men jag har bara kört bilen runt 20-25 mil. Jag har nu beställt bilen så jag får den om några veckor. Återkommer när jag kört lite mera osv.
        Zend Certified PHP Engineer

Comment

• Fredde Mannen
          Medlem
          • 2001-11-18
          • 3498

Originally posted by sgtpepper
          Ska man ha diesel eller bensin förresten?
          Det är väl hugget som stucket, jag menar prisskillnaden är inte enormt stor som den var förr i tiden.

De nyare diselbilarna drar inte så mycket mindre än en nyare bensin bil.

Det som kan avgöra mellan disel eller bensin är givetvis skatten.

Kontrollera givetvis vad helförsäkring kostar på de olika märkena du funderar på.

Sedan vet jag inte om du berörs av låga minus grader där du bor under vintern. Med disel, se till att ha motorvärmare kan bli svårstartade annars tillskillnad från bensinare. I alla fall här i Kalix.

Personligen tycker jag om Skoda Octavia Kombi, har en själv, en 2006 som är 6 växlad.

UPDATE: för allmänt vetande..
          Last edited by Fredde Mannen; 2010-04-16, 07:20. Reason: flumet var framme.. läs datumena och tråden fredrik! :D
          För lata svin är marken alltid frusen..

Don't try to fix your linux system without knowing where your towel is. It is useful for three things
          1. Muffling screams of frustration
          2. Covering evidence of your ineptitude
          3. Crying into.

Ubuntu forums
          Umbraco é nice.
          Jag försöker åtminstone..

Ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul.

Comment

• StefanBergfeldt
            Medlem
            • 2004-09-24
            • 752

Med de nya miljödieselbilarna skulle jag rösta på diesel!
            De nya är skattefria i fem år och drar rätt mycket mindre bränsle.

Kollegan köpte precis en Volvo V70 som drar runt en halvliter. Det är ju rätt mycket mindre än min Renault Clio som drar 0,65.
            webbdesign | skoj | filmrecensioner | sportnyheter | tekniknyheter | besikta bilen | köpa kattunge

Comment

• sgtpepper
              Medlem
              • 2000-04-30
              • 5524

Originally posted by Fredde Mannen
              Personligen tycker jag om Skoda Octavia Kombi, har en själv, en 2006 som är 6 växlad.
              Om du läser tråden så ser du att jag redan (sen flera månader) har köpt bil . Och det blev en diesel, eftersom det är en miljödiesel som drar väldigt lite, är skattefri i fem år och har låg skatt när den väl kickar in.

Comment

• Fredde Mannen
                Medlem
                • 2001-11-18
                • 3498

Om du läser tråden så ser du att jag redan (sen flera månader) har köpt bil . Och det blev en diesel, eftersom det är en miljödiesel som drar väldigt lite, är skattefri i fem år och har låg skatt när den väl kickar in.
                *asg* jag läste ju förfasiken inte datumena... *haha* ... skicka mig till ett sanatorium..

Don't try to fix your linux system without knowing where your towel is. It is useful for three things
                3. Crying into.

Ubuntu forums
                Umbraco é nice.

Ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul.

Comment

• denoudsten
                  Medlem
                  • 2010-04-14
                  • 7

Sedan har vi det här med växlingsindikatorn. En onödig funktion. Varför? Jo, den indikerar alltid uppväxling vid 2000 varv.

Dvs den är inte dynamisk, och att den därmed skulle indikera olika beroende på hur mycket gaspådrag du ger.

Det går lika bra att titta på varvräknaren. Tydligare instrument.

Comment

• sgtpepper
                    Medlem
                    • 2000-04-30
                    • 5524

Originally posted by Fredde Mannen
                    skicka mig till ett sanatorium..
                    Sanatorium...? Har du tuberkulos?

Comment

• denoudsten
                      Medlem
                      • 2010-04-14
                      • 7

Bilen ska enligt specifikationen ha en funktion som heter "PTC, extra värme.

Jag hittar ingen info om det i instruktionsboken! Exakt, vad är det för något?

Comment

• sgtpepper
                        Medlem
                        • 2000-04-30
                        • 5524

Originally posted by denoudsten
                        Bilen ska enligt specifikationen ha en funktion som heter "PTC, extra värme.

Jag hittar ingen info om det i instruktionsboken! Exakt, vad är det för något?
                        Det är ett elektriskt värmeelement som är inbyggt i värmesystemet för att ge extra värme i början av körningen, eftersom motorn är så pass energisnål att den inte avger särskilt mycket överskottsvärme, utan extravärme så skulle det ta för lång tid att värma upp kupén under kalla årstider.

Jag tror de flesta moderna dieslar har någon form av extravärmare av denna orsak?

PTC:n gör jobbet, det tar inte särskilt lång tid att få upp skaplig värme även när det är väldigt kallt ute tycker jag.

Comment

• denoudsten
                          Medlem
                          • 2010-04-14
                          • 7

Ok. Behöver man stänga av auto-funktionen i klimatanläggningen för att aktivera den?

Jag hade frost på rutan inatt, och tryckte på defrosterknappen, men det tog nog ca 10 minuter innan det blev tillräckligt stora "titthål" i rutan. 1 minusgrad på utsidan.

Comment

• Fredde Mannen
                            Medlem
                            • 2001-11-18
                            • 3498

Sanatorium...? Har du tuberkulos?
                            Nja, syftar snarare på vilohem.

Då har vi uträttat detta då.

3. Crying into.

Ubuntu forums
                            Umbraco é nice.

Comment

• sgtpepper
                              Medlem
                              • 2000-04-30
                              • 5524

[QUOTE=denoudsten;1503285]Ok. Behöver man stänga av auto-funktionen i klimatanläggningen för att aktivera den?[Quote]
                              Nej, den är automatiskt aktiv.

Jag hade frost på rutan inatt, och tryckte på defrosterknappen, men det tog nog ca 10 minuter innan det blev tillräckligt stora "titthål" i rutan. 1 minusgrad på utsidan.
                              Oj, det låter konstigt, i min bil så tycker jag att defrostläget är ganska effektivt och det i kombination med att underdelen av framrutan värms upp med elslingor för att defrosta torkarbladen gör att det går snabbt att få bra sikt, men självklart måste man ju skrapa rutorna om det är mycket frost/is/snö, då räcker det ju inte bara att dra på defrostläget, men det gäller ju alla bilar..

Comment

• denoudsten
                                Medlem
                                • 2010-04-14
                                • 7

Ok. Så elslingorna går igång så fort du manuellt sätter på defrostern?

Måste temp-vredet stå i läge "Hi" då, eller?

Comment

Working...