Kia cee'd SW

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muskot
    Medlem
    • 2002-01-13
    • 7705

Fast han ville ju ha en kombi. Visserligen har Civic stort bagage och ett löjligt flexibelt baksäte, men en kombi är det knappast. Men i övrigt kan jag också rekommendera den.

När det gäller verkstäder kan man kolla in Vi Bilägares AutoIndex-undersökningar. Har för mig att Skoda- och Audi-verkstäderna har bättre siffror än VW och Seat.
    Break a rule!

Comment

• preben
      Medlem
      • 2009-03-22
      • 461

[citat]Nja, inte 2000 mil, har väldigt dålig koll och det varierar en hel del, men det blir nog inte mer än 1000-1200 mil i tjänsten varje år, så det kanske snarare är "halvlite" om man jämför med andra?[/citat]

Jag skriver dumt. Ursäkta. Du skrev "privat + halvmycket i tjänsten" och det var detta jag tänkte kanske blev närmare 2.000 mil om året. Alltså, den totala summan.

Om du kör ca. 1.200 mil i tjänsten och sen 800 privat hamnar man runt 2.000 mil... alltså, typ, ungefär, cirka...

Eller nåt!

Comment

• JoakimE
        Medlem
        • 2000-02-12
        • 1190

Originally posted by sgtpepper
        Ska man ha diesel eller bensin förresten?
        En intressant detalj jag märkt skillnad på, är hur man kör med de olika typerna av motorer. Kör man en dieselbil, gärna med farthållare, är det ganska bekvämt att bara landsvägslunka, dvs snålköra på ett helt annat sätt än vad jag gör med en bensinbil.

Nu går det ju givetvis att snålköra med bensinbil också, men det är något i dieselmotorns karaktär som gör den så tacksam att vara snål med. Men även detta kan ju vara något att testa om du har möjlighet till det, och har valt vilken bil du vill ha, testkör både diesel och bensinvariant och se vad som passar din körstil bäst!

ewenson.se - själlöst

Comment

• preben
          Medlem
          • 2009-03-22
          • 461

[citat]Att köra i 110 istället för i 90 km/tim kostar drygt 20% mer bränsle per mil. Att köra i 130 istället för i 110 kostar 30%.[/citat]

Lätt att räkna:
          Drar bilen 1 liter per mil (vid 90 km/h), blir det 1.2 liter i 110 km/h, eller 1.56 liter per mil...
          I alla fall enligt Wikipedia.

Detta gäller dock bensin. Diesel har mer en jämn förbrukning och bränsleåtgången påverkas inte så mycket av vilken körstil föraren har.

Comment

• :stefan:
            Moderator
            • 2000-04-28
            • 8032

Hur är förresten kundnöjdheten på serviceverkstäderna för Kia, finns det några siffror på det? Skoda servar man hos VAG va?
            Njaä, gör man det? Skoda ägs förvisso av VAG, men de säljs separat i egna hallar. Av nån anledning har VAG-koncernen bestämt att Skoda inte får säljas i samma lokaler som deras övriga märken - åtminstone var det så när jag och en polare var runt och kollade bilar i Jönköping för tre-fyra år sen. VW, Audi osv fanns på ett ställe, sen fanns Skoda separat på en annan gata - men samma ägare till bägge. Märkligt.

Därav min tveksamhet om verkstäderna.
            My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Comment

• JoakimE
              Medlem
              • 2000-02-12
              • 1190

Originally posted by :stefan:
              Njaä, gör man det? Skoda ägs förvisso av VAG, men de säljs separat i egna hallar. Av nån anledning har VAG-koncernen bestämt att Skoda inte får säljas i samma lokaler som deras övriga märken - åtminstone var det så när jag och en polare var runt och kollade bilar i Jönköping för tre-fyra år sen. VW, Audi osv fanns på ett ställe, sen fanns Skoda separat på en annan gata - men samma ägare till bägge. Märkligt.

Därav min tveksamhet om verkstäderna.
              Här hos våran lokala VAG-handlare, Engströms, är det försäljning av Audi, VW, Skoda och Seat i samma byggnad, om än i separata delar, och det är samma verkstad, om än med olika ingångar

ewenson.se - själlöst

Comment

• preben
                Medlem
                • 2009-03-22
                • 461

Nej, det är inte märkligt. Det är samma verkstad. Det står till och med VW på delarna inne i motorrummet på Skodabilarna.

Det är för att man inte ska kunna jämföra en snål-Golf med minsta motorn på 60 hästar, vevfönster, sunkig gubbtyg och utan AC med en Skoda Octavia RC Delux Eclusive med 800 hästar, tonade rutor och skinnklädsel... För att Golfen är fortfarande dyrare!

Dom är byggda på samma bottenplatta och är på många sätt samma bil.Man kan inte blanda olika varumärken i olika prisklasser med varandra.

Det är därför Ericsson inte kan sälja olika mobiler i olika prisklasser till olika köpare... Men dom gör det i alla fall. Men dom skulle tjäna ännu mer på att ha ett separat lyxmärke, ett separat mellan märke och ett separat budget märke.

Mobilen Galne Gunnar kan ju inte konkurrera med bling-bling mobilen Diamond...

Det finns en del företag som har fattat detta, VW är ett av dom. Samma med Toyota och deras Lexus-serie. Dom har även i USA, till ungdomar, Scion. Det är Toyota.

Explore the newest Toyota trucks, cars, SUVs, hybrids and minivans. See photos, compare models, get tips, calculate payments, and more.

Det är faktiskt konstigt att inte fler företag skapar olika varumärken för olika målgrupper... Särskilt med tanke på hur mycket dom förlorar på att inte göra det!

Det ligger skapligt mycket pengar i potten...!!

Av samma anledning måste parfymen på NK kosta 800-1200 kronor för 5 ml. Skulle den kosta mindre skulle dom inte sälja någon parfym! Folk som köper parfym för 1200 spänn skulle aldrig köpa parfym för 100 spänn.

"Att gå till NK, köpa parfym för 1200 spänn, fika en timme, träffa vänner, sms:a, snacka, visa parfymen, visa lådan, åka hem."

Det är det man betalar för. inte den kemiska substansen i behållaren...

Comment

• preben
                  Medlem
                  • 2009-03-22
                  • 461

Jag tycker Skoda Yeti är grymt häftig. Det är för övrigt den enda reklamen på Internet jag har medvetet klickat på under de senaste 15 åren. Det var för några veckor sedan från Ny Teknik. (Jag tror även Yeti skulle passa dina behov. Men den kan bli svår att få tag på begagnad... och nyköp bör man kanske undvika.)

Om du vill bygga en egen Scion, slå ZIP code 12345.

Kolla det!! Det går verkligen att personanpassa bilen till MAX!!! Du kan t.o.m välja pipa på avgasröret!!

"Genuine Accessories's big rectangular exhaust tip is made
                  from double-walled 304 stainless steel. It's polished and
                  installs simply, so there's no need for cutting, drilling, or welding."

För 76 Dollar!! :-) Det är price-less...!!

Comment

• magnusfeldth
                    Medlem
                    • 2003-01-02
                    • 2442

Min mamma har en Kia Cee'd och är väldigt nöjd med den. Jag har kört den ett par gånger och instämmer att det är en trevlig bil. Körde en Skoda Octavia i förra veckan och rynkar fortfarande på näsan efter upplevelsen.
                    Sanningen är störst, men EG-rätten har företräde
                    eight-thirty res at Dorsia | Mister One Million | jag var där | Klauz!

Comment

• Compusa
                      Moderator
                      • 2002-01-14
                      • 2952

Jag har en Skoda Octavia 1,6 FSI -05 (bensinare) och kan rekommendra Octavian varmt oavsett om det är sedan eller kombi. Drar lite bensin (0,67 l/m), "billig" i skatt och försäkring och helt okej serviceintervall. Ytterligare fördelar är rymligt bagage och baksäte. Vill man ha en bra bil som inte kostar skjortan att äga så är Skodan ett grymt bra alternativ.

Sju års nybilsgaranti (och 3 års vagnskadegaranti) verkar ju trevligt.
                      Japp, men var beredd på att Kia tar igen detta på dyra serviceavgifter och för vissa modeller även täta serviceintervall. Min rekommendation är att kolla upp detta ordentligt innan.

Båda Skoda och Kia känns som kloka val.

Originally posted by magnusfeldth
                      Körde en Skoda Octavia i förra veckan och rynkar fortfarande på näsan efter upplevelsen.
                      Modell och årsmodell? Motivera gärna.
                      Last edited by Compusa; 2009-12-22, 10:06.

Comment

• Jerpa
                        Medlem
                        • 2003-02-03
                        • 1749

Originally posted by preben
                        [citat]Att köra i 110 istället för i 90 km/tim kostar drygt 20% mer bränsle per mil. Att köra i 130 istället för i 110 kostar 30%.[/citat]

Lätt att räkna:
                        Drar bilen 1 liter per mil (vid 90 km/h), blir det 1.2 liter i 110 km/h, eller 1.56 liter per mil...
                        I alla fall enligt Wikipedia.

Detta gäller dock bensin. Diesel har mer en jämn förbrukning och bränsleåtgången påverkas inte så mycket av vilken körstil föraren har.
                        OT
                        Det där stämmer inte på vår saab 9-3sc.
                        Av nån konstig anledning drar den mindre vid 110 än vid 90 på en sträcka på ca 9-10 mil. Har provat flera gånger, samma sträcka.
                        Vid 90 och 120 drar de nästan lika. Frugan får samma siffror när hon kör.
                        Följ mig på geocaching

Comment

• sgtpepper
                          Medlem
                          • 2000-04-30
                          • 5524

Originally posted by magnusfeldth
                          Körde en Skoda Octavia i förra veckan och rynkar fortfarande på näsan efter upplevelsen.
                          Tja, det är inget problem för mig, jag har kört Skoda Octavia rätt mycket och jag "rynkar inte på näsan". Tycker det är väldigt bra pris/prestanda på den. Förarmiljön tycker jag är rätt snarlik Audi A4/A6, även om självklart ljuddämpningen inte är riktigt den samma.

Faktum är att det nog lutar åt en bättre begagnad Octavia. Kia:n är schysst, men jag har ingen lust att köpa helt ny bil, och det finns väldigt få begagnade ute.

Comment

• sgtpepper
                            Medlem
                            • 2000-04-30
                            • 5524

Nu har jag bestämt mig, det blir en ny KIA cee'd SW CRDi 1.6 diesel med komfortpaketet. Med tanke på alla bra omdömen den fått i tester, fem stjärnor i NCAP, miljöbilsklassad och med sju års nybilsgaranti så har jag svårt att hitta någon konkurrent i prisklassen.

Comment

• JoakimE
                              Medlem
                              • 2000-02-12
                              • 1190

Nu har jag bestämt mig, det blir en ny KIA cee'd SW CRDi 1.6 diesel med komfortpaketet. Med tanke på alla bra omdömen den fått i tester, fem stjärnor i NCAP, miljöbilsklassad och med sju års nybilsgaranti så har jag svårt att hitta någon konkurrent i prisklassen.
                              Grattis och lycka till med nya bilen, nu får du återkomma med rapporter!

ewenson.se - själlöst

Comment

• greyhound
                                Medlem
                                • 2003-05-18
                                • 1399

Hur har det gått? Är du nöjd med bilen?
                                Jag sitter och funderar på att skaffa en lika
                                Zend Certified PHP Engineer

Comment

Working...