Mattematik: minus minus blir plus, men varför?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gein
    Medlem
    • 2000-09-07
    • 4849

[citat=nicclas]Riktigt, men vilka räkneregler (eller definitioner eller axiom) använder du för att visa att:
    6-(-7) = 6-1*(-7)=6+(-1*(-7))?

Det känns lite omständlig att gå via multiplikation när det är två tal som ska adderas... [/citat]Grundproblemet handlade om att övertyga, inte att bevisa. Om hon förstår min omskrivning till en multiplikation av två negativa tal så kanske ett av de exemplen kan övertyga henne.
    The future is today, worry about it tomorrow

Comment

• hypatia
      Medlem
      • 2001-02-20
      • 1325

Jag håller med nicclas om att man bör se det som en räkneregel.
      Negativa tal är svåra att "förstå" och matematiker hävdade länge att ekvationer som gav en negativ rot var felkonstruerade.

Vilket verklighetsexempel man än tar till vad gäller negativa tal, så faller det om man ändrar exemplet en aning.

Man kan inte alltid ge verklighetsanknytna exempel och enligt mig bör man inte heller göra det eftersom de så ofta blir krystade.

Comment

• fiddler
        Medlem
        • 2002-07-15
        • 2464

Man kan ju alltid dra en parallell med språkets dubbla negationer.
        Recursion - See recursion.
        Nej, Gagnef är inte en flod i Indien.

Comment

• nitro2k01
          Forumvärd
          • 2003-08-26
          • 7630

[citat=Cassady]Problemet med att formulera ett enkelt giltigt exempel måste väl ändå vara att negativa kvantiteter - till skillnad från positiva - inte kan representeras fysiskt. Vad vi snackar här är inget annat än en räkneregel och att härleda denna m.h.a. ett vardagligt exempel kan nog bli svårt. nicclas axiomförklaring är en god förklaring! [/citat]Bara en kommentar på detta att negativa tal inte kan representeras fysiskt. Om tittar på fysiska beräkningar så kan de visst det. T ex så betyder en negativ hastighet hos en bil helt enkelt att den backar. I högre fysik brukar man använda vektorer för sådana tal, alltså tre (Om man beskriver vår vanliga rum) tal som beskriver hur mycket t ex en bil rör sig i tre riktningar.
          Detta ligger väl lite över ambitionsnivån för denna fråga, men jag tycker det är värt att nämna.
          Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
          Internklippning:
          1) Snaggning av fångar.
          2) Klippning frisörer emellan.

Comment

• Mr. N.
            Moderator
            • 2002-09-23
            • 3794

Alltså, du har två streck (-), om du lägger ihop dem så blir det ju ett plus(+).
            Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
            Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

Comment

Working...