webForumDet fria alternativet

Diskettenheten aktiveras utan diskett i!

Windows

7 svar · 397 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Sen en tid tillbaka har min diskettenhet börjat med att aktivera sig själv, även om jag inte har någon diskett i, eller ens har satt i en diskett. :l
Det låter som att den ska börja läsa av en diskett, men i och med att det inte finns någon i avbryter diskettenheten försöket efter ~ 1 sekund. Så här håller den på, ibland upp till 6-7 gånger per minut, ibland lite mer sällan. Jätteirriterande!

Är det någon som har något förslag på vad för åtgärd som är lämplig?

Jag har funderat på att helt avaktivera diskettenheten, men ibland (ganska sällan) överför jag filer till en diskett. Är det OK om jag avaktiverar diskettenheten och anger en annan källa som "boot device" i BIOS? (Jag har moderkortet ASUS A7N8X Deluxe).

Mycket tacksam för hjälp. :)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

AV-program?

Vad menar du med AV-program? Program för att stänga av diskettenheten när det inte finns någon diskett i? Har du länk? :)

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

AV-program = Antivirusprogram

tog bort ett i som inte skulle vara där...

Jasså!
Jag har helt klart inte fått in något virus alls i datorn, då den inte är uppkopplad över huvud taget. Jag har ej heller kört tvivelaktiga installationsprogram.. :)

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Klös förtydligar skrev:

AV-program = Antivirusprogram

Och ja om du känner att du inte kommer att använda floppyn kan man göra som du skrev i ditt första inlägg.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

m_soderlund skrev:

Jasså!
Jag har helt klart inte fått in något virus alls i datorn, då den inte är uppkopplad över huvud taget. Jag har ej heller kört tvivelaktiga installationsprogram.. :)

Men svara på frågan ;) har du något AV-program?
Det kan vara så att ditt AV kollar disketten lite för offta.

Jasså, jag trodde att ni menade att ett antivirusprogram skulle hjälpa mig att fixa problemet. Jag trodde att ni trodde att jag fått ett virus som skojar med min diskettenhet.

Jag har inget antivirusprogram på den aktuella datorn. :)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)