När jag ska försätta min dator i viloläge så tar det mellan 1-5 minuter innan datorn verkligen stängs av från dess att jag valt att försätta den i viloläge. Otroligt långsamt, alltså! Jag fick detta problem för snart två veckor sen, och innan dess tog det max 15 sekunder innan datorn blev avstängd.
Jag har tidigare haft problem med viloläget, och kom då fram att det berodde på Nero Imagedrive. (Se denna tråd (felaktig rubrik, ska vara viloläge: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=75&threadid=94243 )
Jag har testat att använda systemåterställningen, men den klagar på att jag inte kan återställa enhet F och då fungerar inte systemåterställningen.
Jag har funderat på om det kan ha varit Fantom CD som strulat för mig, eller kanske Daemon Tools, men då jag avinstallerade båda, raderade kvarvarande filer i registret och startade om så fungerade viloläget inte ett dyft bättre.
Något problem med mina enheter tror jag att det är i alla fall. :l Jag har min 120-gig-HD partitionerad i en c-drive och en e-drive. C är på ~ 30 gig och E på resten. Enhet D är min CDRW/DVD-combo-läsare och enhet F är en virtuell enhet skapad av Fantom CD.
MYCKET, MYCKET tacksam för hjälp! :)
Ingen som känner till någon lösning på problemet? Jag har det fortfarande, och det är hyfsat irriterande. :l
Som skrivet - tar allt från en sisädär 1-5 minuter att försätta datorn i viloläge. _l
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Såvitt jag vet så funkar viloläge i Windows som en "omröstning". Windows frågar alla enheter/devices i systemet om de är beredda/kan/vill/orkar gå ner i viloläge. Om en (eller flera) enheter då upprepade gånger "nobbar" eller inte svarar alls så kommer du att få långa time-outer.
För att ringa in problemet så skulle du kunna prova att lägga upp olika hårdvaruprofiler där olika enheter (kort, diskar, CD-läsare osv ..) är disablade och se i vilka av dessa de långa svarstiderna finns.
Tackar för svaret, niko. :)
Hur som helst - jag har redan testat att inaktivera diverse enheter, och den enda enhet som jag inte testat att inaktivera är hårddisken - och den kan jag ju inte gärna inaktivera..
Det känns som att något strular med min virtuella hårddisk som Fantom CD skapar, men jag har kört programmet i snart en månad och fick problemet för cirka två veckor sen. :l
Jag har fortfarande problem. Jag tror fortfarande att det är hårddisken som är upphovet till mitt problem. Men hur tusan ska jag lösa det hela? Jag vill än så länge inte gärna installera om allt, eftersom jag inte har en backup-hårddisk än (och än mindre pengar till en backup-hårddisk).
Fler förslag eftersökes!