Har en ata-hårdvaru raid på min w2k server och tänkte byta system nu till w2k3 hur fungerar det med informationen på raiden?? systemet ligger på en separtaddisk.
raid fråga
8 svar · 366 visningar · startad av hatti
Inga problem. Informationen om diskarnas konfiguration finns lagrad på diskarna. Alternativt på kortet.
tveksamt att du har en hårdvaru-Raid med ata
du har nog ett raidkort som kontroleras av drivrutiner
typ prommis kort osv
mayday skrev:
typ prommis kort osv
Nu får du nog ursäkta, men, va? :q
Jag har själv ett ATA-RAID-kort hemma. Informationen ligger absolut INTE i drivrutinen eller operativsystemet. Varför skulle man då ha ett sånt kort överhuvudtaget? Då skulle man ju lika gärna köra mjukvaru-RAID. :)
Varför skulle man då ha ett sånt kort överhuvudtaget? Då skulle man ju lika gärna köra mjukvaru-RAID.
Svårt att ha ren mjukvaruraid (annat än ren spegling möjligen) på systemdisken kanske?
mayday skrev:
typ prommis kort osv
han har hårdvaruraid, och precis som allt annat så behöver windows drivrutiner för kortet, men det är fortfarande hårdvaruraid.
Frågan är ju om drivrutinerna utför något av "raidjobbet" eller inte. För om så är fallet kan man ju diskutera om det skall kallas hårdvaruraid eller inte.
Som det skrivs på denna sida (som i.o.f.s. handlar om Linux, men ändå beskriver begreppen):
http://linux.org.mt/article/ata-raid
"ATA RAID is Software RAID but not exactly the same as md raid. Instead, it is software raid with BIOS help for booting the Linux operating system."
"ATA RAID is (a type of) software raid just like md raid but with raid bios help for booting. ATA RAID does not offer features such as Hot synchronization, Failover etc."
Robban skrev:
Frågan är ju om drivrutinerna utför något av "raidjobbet" eller inte. För om så är fallet kan man ju diskutera om det skall kallas hårdvaruraid eller inte.
Jag tror inte drivrutinerna utför något "raidjob" utan bara gör så att OS'et kan accessa kortet.
Det behövs drivrutiner till allt, skillnaden är att till raidkorten så följer dom för en del kort inte med Windows utan man måste ha drivrutiner från tillverkaren. Även vanliga IDE diskar behöver drivrutiner men eftersom det är så vanligt med detta så finns drivrutinerna redan i Windows (eller valfrit OS)
Hårdvaruraid brukar vara att man har ett kort som sköter raidfunktionaliteten så att OS'et endast ser resultatet av raid-kedjan, sedan om kortet i sig sköter det med mjukvara eller helt i hårdvara är i detta fallet rätt ointressant, däremot ur prestanda synpunkt är det mycket intressant.
Mjukvaruraid brukar vara att man i OS'et bygger raid-kedjorna.
Jag tror inte drivrutinerna utför något "raidjob" utan bara gör så att OS'et kan accessa kortet.
Många av de billigare ATA-raidkorten fungerar väl på det sättet, vad jag har förstått? D.v.s. det finns mer funktionalitet i mjukvaran än enbart drivrutiner för att kunna accessa kortet. Det är på det sättet man fått ner kostnaden.
... sedan om kortet i sig sköter det med mjukvara eller helt i hårdvara är i detta fallet rätt ointressant
Det är inte ointressant när man skall definiera vad det är. Och det kan vara intressant när man uppgraderar systemet eftersom det kan innebära att det krävs speciellt rutiner för det (tror jag inte är något större problem i detta fall dock, då systemet låg på separat disk).
Mjukvaruraid är I.M.O. inte hårdvaruraid även om man slängt in ett BIOS för att kunna boota från raidpartitionen.