webForumDet fria alternativet

Systemåterställning i WinXP

12 svar · 298 visningar · startad av peppar

pepparMedlem sedan dec. 2001873 inlägg

Efter installationen av ett spel (Call Of Duty+ direct x9b) så började min annars stabila XP installation att knasa.
Jag skulle vilja återställa systemet till en av dom tidigare stabila kopiorna som skall finnas i systemåterställningen.

Men, hur gör jag?

En variant är ju att boota datorn med cdskivan och att genom den använda återställningskonsolen. Men det tar stopp där. Den tar inte mitt lösenord... Vad är det för lösenord den vill ha eftersom administratörskontot i denna installation är jag och jag loggar in med mitt lösenord...?

Finns det något annat sätt?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Den vill ha det lösenordet som du skrev in vid installationen, dvs det som hör till kontot Administratör/Administrator.

Lade inte till något lösenord vid installationen, men om jag lägger till ett adminlösen nu så tar inte det heller...?!

Är det kontot Administratör du gör det på då?

Hmmm? Ja, det är det.

Det finns två konton som används båda har admin, det ena har inget lösenord...
Ändrade det lösenordslösa adminkonto till begränsat konto och provar igen...

Det är inte rättigheterna som menas utan kontots Namn skall vara Administratör.

vad har jag klantat till då då måntro eftersom det inte syns något sådant i anvädnarhanteraren?. Vart ändrar jag den konto informationen?

Högerklicka på Den här datorn och välj Hantera till att börja med.
I fönstret som kommer fram då kan du leta upp Lokala användare och grupper och sedan Användare.
Där bör du hitta ett konto med namnet Administratör som du kan högerklicka på och välja Byt lösenord.

Med reservation för att det inte heter exakt så på svensk WinXP

Tack, då provar jag igen!

Jahapp! Det verkar ju fungera nu.

Men, finns det inget grafisk verktyg i XP som kan återställa systemet från ett valt datum. Eller är det jag som inte förstår hur konsolen fungerar?
Jag tror jag såg någon sådan variant i en gammal PRO version av Win 2000. Det kanske till och med var en Beta... Ja det spelar ingen roll.

Jodå, det finns det men jag ville inte röra till det för dig genom att skriva om olika saker. ;)
Om du tittar i Startmenyn - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg så hittar du ett alternativ som heter Systemåterställning.

Ja men shit asså!. Skall man titta där också... *oops*

Jag skall skaffa ett senilsnöre och sätta i datorn. Tack till tusen, hyvens liksom!

Ingen orsak. ;)

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)