webForumDet fria alternativet

konstigt bakcup problem

5 svar · 193 visningar · startad av da97enla

da97enlaMedlem sedan dec. 2001343 inlägg

Hej

Försöker reda ut ett problem åt en kollega. Han kör win xp prof. på sin bärbara. Han vill göra en backup på ett dosbaserat program som ligger på servern. Detta gör vi mha en .batfil. Problemet är att när man kör batfilen hänger sig allt i commandoprompten och alla filer tas inte backup på. Vad sjutton är felet. Kan det vara något hårdvarufel på hans dator? Det funkar på alla andra datorer, både xp och 98:an, dessa är stationära.

mvh
enla

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Kan/får ni ändra i batfilen? Kan ni manuellt kopiera de filer som berörs av körningen?

Om ni kan/får/vill editera filen, välj några andra filer och se ifall det är programmet eller filsystemet som jävlas.

Ja, vi har prövat att ändra i batfilen och det verkar som om det funkar ibland och ibland inte. Det verkar precis som om det är för mycket filer. När vi försöker kopiera via nätverket på vanligt vis hänger sig hela datorn och ett meddelande om att enheten används redan kommer upp. Om vi däremot tar några filer i taget funkar det. Problemet är att det handlar om väldigt många filer, därför funkar det inte att göra på det viset - det var det som var själva vitsen med batfilen.

Hur menar du att det kan vara filsystemet?

/enla

Ok.

Jag menar att Windows har vissa egenheter för sig ibland. ;) Kanske har något program vill ha ensamrätt på nån fil eller liknande.

Jag litar i regel inte på batfiler, varför göra detta i en sådan? Vore det inte mer fördelaktikt att göra en kompilerad version i VB eller kanske tillochmed C++? Då har du ju FSO att pyssla med. Alternativet är ju en .VBS-fil.

Jag har flyttat groteska mängder data med FSO innan och det har fungerat bra. :)

ojdå

Det är mer än vad jag kan, det var väldigt länge sen jag skrev c++ (när jag pluggade) och vb kan jag inte alls. Men om jag bara kunde förklara varför det inte funkar...

/enla

Det är ju inte särskilt svårt i VB dock. Grejen är ju den att det inte är direkt prestandalätt att bara flytta hela mappen rätt uppochner. Du måste nog ta den bitvis, i programmet, så att säga. Jag vet inte hur mycket data det handlar om, men det sträcker väl sig över ett par hundra MB antar jag?

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)