Jag har problem med energisparfunktionerna eller om det kan vara grafikkortsrelaterat?
min skärmsläckare går igång efter 15 min, det är ok för så vill jag ha det, men efter nån minut så blir skärmen svart och verkar gå in i nått läge som jag inte har nån kontroll över, det räcker iof att röra musen så blir det som vanlig igen, men jag vill inte ha det så, jag vill ha skärmsläckaren igång när jag inte sitter vid datorn.
Har kollat egenskaperna för energisparfunktionerna och där har jag valt Vänteläge: aldrig och Hårddiskarna: aldrig, detta är ett problen som jag har haft sen jag formaterade om datorn och bytte bort XP mot 98:igen.
mitt grafikkort heter: Asus V7100 PRO/s1232 v11.01c
datorn är: Genuinelntel Pentium II Processor intel MMX 256 MB Ram
Tacksam för ett svar
Energisparfunktioner
25 svar · 481 visningar · startad av BrithBorås
Hej och välkommen till wF! :bire
I kontrollpanelen / Energialternativ kan du välja ett energischema.
Just nu antar jag att gardinen "Försätt i vänteläge" är på ungefär 20 minuter. Sätt den till "Aldrig" istället så försvinner det problemet. ;)
r: Kanske skulle ha läst HELA ditt inlägg :r
r2: Stäng av bildskärmen då? Vad står den på?
Vad menar du?
Jag menar .... stäng av bildskärmen?
Sitter med Win XP och där finns ytterligare ett alternativ i energifunktioner: "Stäng av bildskärm".
Finns den i Win98 och vad är den vald till?
Nej, den finns inte tyvärr, kollar jag på egenskaper för bildskärm och inställningar så står det bara plug and play bildskärm och längre ner så är det ibockat utöka windowsskrivbordet till denna skärm, men den bocken går inte att bocka ur för den är grå, tar jag sedan avancerat så är det en hel del flikar som har med grafikkortet att göra och som inte begriper ett smack om.
men kollar jag på fliken bildskärm så står det: Plug and Play bildskärm.
och tre alternativ
bildskärmen är Energy star kompatibel
identifiera plug and play bildskärmar automatiskt
Återställ bildskärm vid uppehåll/fortsätt
alla tre är i bockade och den ena bocken går inte att ändra för den är grå , den är framför Bildskärmen är Energi star kompatibel.
Vilket energischema använder du? "Hem eller Kontorsdator" är det vanliga och där brukar det väl finnas en meny för skärmen med om jag inte minns fel.
Välkommen till webForum Brith. ;)
Hej Peter!
Jo det står:
Bärbar
alltid på
hem eller kontorsdator, och det är detta alternativet som jag har.
Har du testat alternativet "Alltid på" för att se om det blir någon skillnad?
Ja och det hjälper inte, jag har tom rotat i bios , men nu minns jag inte hur man gjorde
Det låter ju som om det är något i BIOS som det beror på med tanke på att du har inställningarna i Windows som de skall vara. Gå in och kolla om du hittar nåt som heter något i stil med Power management eller nåt liknande.
i Bios?
Jag minns inte hur man kom in där....har ett hjärnsläpp just nu
Det beror lite på vad du har för dator.
Vanligtvis är det Delete-tangenten vid uppstarten om det inte är en märkesdator.
Om det är en Compaq så är det F10.
Om det är en IBM så är det nog F1 om jag inte minns fel.
Vissa modeller har F2 med men det står i starten vad som gäller för just din maskin.
ok, vad gör jag när jag väl är inne i Power management
Det beror helt på vad det finns för val och vad som är valt nu.
Ändra någon sak och se om det hjälper eller posta samtliga inställningar här så kan vi se vad som kan ändras.
ok
Nu så......
Det står:Power Mangement: Enabled
Inactivity timer: off
Hard drive: Disabled
VESA Video Power down: Disabled
Fan Always on: yes
Du ändrade Inactivity timer till off då eller? :)
Nej, jag ändrade ingenting där, var bara där och kollade och skrev av vad som stod där