webForumDet fria alternativet

Tunna klienter

14 svar · 843 visningar · startad av Jymdis

JymdisMedlem sedan mars 20015 637 inlägg

Vad bör man tänka på när man sätter upp ett nätverk med tunna klienter? Vilka fällor finns?
Om man t.ex vill ha 5 klienter mot en Windows 2003 Server Standard - vad funkar och vad funkar inte?
Jag leker med tanken på VIA EPIA (ipx moderkort) som bootar ifrån LAN - är det nåt att tänka vidare på?

mattiasnordinMedlem sedan maj 20012 062 inlägg

Jag har aldrig provat men det är klart intressant. Vad tänker du köra för mjukvara på klienterna?

Jag hade alltså helt tänkt köra Terminal Server - om det går?
Boota via LAN helt enkelt och användarna får ett vanligt skrivbord.

swedeMedlem sedan feb. 2004227 inlägg

Jag kör ett projekt med tunna klienter, vad vill du veta?
Windows2000 och 2003 server har två Terminal Server mode:
Remote administration och Applikation (någonting).

Remote administration kräver inga extra licenser från Microsoft,
men är tänkt enbart för administratörer vilket betyder att alla användarkontot måste ha administratörs rättigheter.

Alternativet Application (någonting) kräver en Terminal Server Licensing Server för att fungera efter de första 120 dagarn. Sedan har Microsoft varit extra jobbiga så TSLS kopplar upp sig mot microsoft för att checka ut licenser, så det är bara att glömma att fulköra längre än 120 dagar.

En hint, du måste i princip byta AD för att resetta 120 dagars räknaren....

Men annars är det en underbar produkt... Citrix, som är en tillläggs programvara tar steget ännu längre så man kan få "seamless windows".
Men då blev det ju ännu dyrare....

Dessa licenser i TS är inte samma licenser som man får med i vanliga windows server utan speciella TS licenser? Eller?

OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg

Citrix, som är en tillläggs programvara tar steget ännu längre så man kan få "seamless windows".
Men då blev det ju ännu dyrare....

För att undvika förvirring; Citrix har inget med Microsofts Remote Desktop / Terminal Services att göra, mer än att det fungerar på samma sätt. Jag har för mig att Citrix använder ett eget protokoll som heter ICA.

Det jag vet säkert om själva MetaFrame-alternativen (typ som MS TS) är att licenskostnaderna ramlar iväg rejält snabbt.

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

swede skrev:

Remote administration kräver inga extra licenser från Microsoft, men är tänkt enbart för administratörer vilket betyder att alla användarkontot måste ha administratörs rättigheter.

Därigenom så säger det sig självt att det inte är ett alternativ - av rent praktiska skäl.

swede skrev:

Alternativet Application (någonting) kräver en Terminal Server Licensing Server för att fungera efter de första 120 dagarn. Sedan har Microsoft varit extra jobbiga så TSLS kopplar upp sig mot microsoft för att checka ut licenser, så det är bara att glömma att fulköra längre än 120 dagar.

"Fulkör" är inget man gör ändå och än mindre något som behandlas på webForum.
Att köra utan licens är helt ok för labb-bruk - eftersom det är vad de 120 dagarna är till för.
I produktionsmiljön på ett företag är det en självklarhet att man betalar de licenser man använder sig av.

Jymdis skrev:

Dessa licenser i TS är inte samma licenser som man får med i vanliga windows server utan speciella TS licenser? Eller?

Nej, det är riktigt - det är olika licenser.

OveRRidE skrev:

För att undvika förvirring; Citrix har inget med Microsofts Remote Desktop / Terminal Services att göra, mer än att det fungerar på samma sätt. Jag har för mig att Citrix använder ett eget protokoll som heter ICA.

Det jag vet säkert om själva MetaFrame-alternativen (typ som MS TS) är att licenskostnaderna ramlar iväg rejält snabbt.

Korrekt och korrekt igen. :)
För ett par år sedan tror jag att det främsta skälet till att välja just Citirix var förbättrad funktionalitet samt att protokollet var bandbreddssnålt. Numera faller det sista argumentet ganska platt - åtminstone i Sverige - varför jag skulle titta på en ren Terminal Services-lösning utan MetaFrame. I alla fall om det gäller en mindre lösning med ganska få användare.

Nej, det är riktigt - det är olika licenser.

Då är följdfrågan, vad kostar sådana licenser? Köper man dom från återförsäljare eller direkt ifrån Microsoft?

Och om jag labbar i 120 dagar och bestämmer mig för att köra vidare som innan (utan TS), så behöver jag inte installera om win2003 eller liknande?

Du kan labba i 120 dagar och därefter lägga på rätt licens - ominstallation krävs inte.
En 5-användarlicens går på c:a 6300:- enligt Dustin.
10-dito, 11kkr.

mlundbomMedlem sedan jan. 2003472 inlägg

Argument för Citrix, om man nu inte tycker bandbredd väger tillräckligt tungt är för skalbarhet, betydligt mycket lättare att underhålla en större farm om MetaFrame är inblandat.

/M

Då bumpar jag den här tråden igen och ställer lite mer frågor (då jag tyvärr inte har kunnat labbat här hemma):

Jag antar att det inte är några problem att ha exempelvis Office och liknande installerat för en TS användare, men när man kommer till mer tunga applikationer som Photoshop, AutoCAD och liknande som ibland kräver saker av grafikkort och processor, hur fungerar detta?

Edit:
Och när man tittar på färdiga tunna klienter så står där oftast att Windows CE är med, vad innebär det? Om man bygger en egen tunn klient som bootar ifrån nätverk, då räcker det enbart med TS CAL, men behöver inte nån Windows CE, XP licens lr liknande?
Nån som kan peka på en bra grundlig beskrivning om hur Windows 2003 TS går till?

mlundbomMedlem sedan jan. 2003472 inlägg

Photoshop, AutoCAD och liknande bör INTE köras i en terminal-lösning utan skall istället installeras lokalt.

/M

Är det så illa?

Så illa är det. TS har aldrig varit tänkt för "tunga" applikationer. De ska istället köras på kraftfulla arbetsstationer. TS är mer inriktat för mainstreamapplikationerna d.v.s. Office, Acrobat Reader, affärssystemsklienter, ekonomisystem m.m. D.v.s. applikationer där TS kommer till sin fulla rätt eftersom den bara behöver ladda en kopia av t.ex. applikationernas DLL-filerna - istället för en DLL för varje applikation och användare.

För mer information:
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/technologies/terminalservices/default.mspx

ZaimanMedlem sedan dec. 20012 439 inlägg

Tunga applikationer...

Jag har installerat en del Terminalservrar...

Beroende på hur många användare och hur kraftig maskin man har kan man naturligvis köra tunga apps på dem.

Det man ska tänka på att det tar ju kraft! Ta tex AutoCad ganska tung app. Fungerar att köra i Terminalserver miljö men.... Har du många sådana apps så går det givetvis tungt till sist.

WindowsCE är operativsystemet på själva klienten.

Har provat olika klienter med både XPembedded och WindowsCE fungerar lite olika... Så jag har nog ingen egentlig favorit.

Att köra en Terminalserver i Remote Administration är inte bra med tanke på att då används inte vissa funktioner. Och att du kan bara köra 2st Sessioner mot den (och en console session).

En Terminalserver ska köras i Applikation Mode för att programmen ska fungera bra.
Jag har gjort en lab med en äldre version av Office på en server som kör i Remote Admin mode och det fungerade... Ett tag tills man bidde galen på alla inställningar som ändrades hela tiden.

Lycka till med din terminalserver installtion.

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb