Om jag vill byta ut en av mina två hårddiskar mot en ny större en, hur "avmarkerar" jag den ena gamla som systemdisk (den är satt som slave)? Så att jag kan ta bort den utan att Windows vägrar starta? Den disk som jag vill ta bort har inget OP på sig och finns inte heller med i boot-alternativen. Men så fort jag pluggar ut den vill inte Windows starta för att det saknas en systemdisk... vad ska jag göra?
Byta ut hårddisk?
8 svar · 338 visningar · startad av bigsky
Är det C-disken det gäller?
Ja. Kanske kan man köpa en 5-vägs IDE-kabel och behålla alla tre diskar? För det finns plats för två till i lådan?
Du har troligtvis boot.ini på den disken och den letar datorn efter när du startar den.
Alla dolda filer som finns på C:\ finns även på OP disken. Boot.ini ser ut såhär på disken D:\ där Windows finns.
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
Det blir tyvärr lätt sådär när man trixar med flera system på olika diskar och sedan tar bort och lägger till om vartannat.
Skall jag vara helt uppriktig så hade jag föredragit att installera om systemet på den disk som det skall ligga på, dvs på C-disken efter att du har flyttat om så att rätt disk sitter på rätt plats. Det blir enklare för dig längre fram att ha det så som det bör vara.
Kan bara hålla med föregående talare. Jag anser att man bör ha själva OS:et och drivrutiner på en och samma fysiska disk. Jag föredrar att ha exempelvis en 8gig-disk med partitioner för:
windows (med drivrutiner)
temp
swap
Då har man friheten att härja nästan fritt med de andra diskarna för fillagring, lullullprogram, webserver eller vad det nu kan va.
bigsky skrev:
Ja. Kanske kan man köpa en 5-vägs IDE-kabel och behålla alla tre diskar? För det finns plats för två till i lådan?
Nej, även om det finns kablar med mer än två utag så kan man bara ha två enheter per interface med ide.
Vad betyder texten i boot.ini? Talar den om vilken fysisk disk OP:et ligger på osv?
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect