webForumDet fria alternativet

Missvisning av ledigt utrymme

6 svar · 251 visningar · startad av alj

aljMedlem sedan sep. 2002538 inlägg

Hej, jag formaterade tidigare min hårddisk och installerade Windows XP + SP1, jag glömde köra fdisk och dela upp hårddisken i de två delar som jag vill ha.
Jag lyckades dock dela upp hdd:en i Partition Magic och allt fungerade, förutom att utforskaren/explorer skriver ut en felaktig mängd ledigt utrymme.
Det står att det är 29,3 GB ledigt men tar man partitionens storlek - det som är använt hamnar det på 36 GB.

Är det Partition Magic som strulat till något? Hur löser jag detta?

MVH. Adam

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

[OT]
The Web server you are attempting to reach has a list of IP addresses that are not allowed to access the Web site, and the IP address of your browsing computer is on this list.

Bra att länka till saker i sin signatur som ingen kan titta på, kunde ju lika väl ha länkat till 127.0.0.1 :p

[/OT]

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Två fel av två möjliga. ;)
Man använder inte fdisk före en installation av ett NT-baserat OS.
Dessutom ställer det oftast till mer än det rättar till när man försöker fixa saker med PM.
Kör installationen direkt från din cd-skiva och skapa den eller de partitioner du vill ha från installationsprogrammet och välj NTFS som filsystem så skall du se att det blir korrekt.

stoffe-2k: Men länkarna är typ 1 år gamla, och orka fixa det, servern ominstallerades och han som äger den orkade inte lägga tillbaks min sida, inte jag heller.

SirPeter: Okej ja det var kanske dumt av mig men: Jag har 25 GB filer på disken som jag inte vill förlora, jag har inte lust att bränna 30 st cd skivor, och jag har ingen DVD-brännare.
Det finns heller ingen dator i mitt nätverk som har en större disk än 5 GB.
Nu är felet här och hur löser jag det?

MVH Adam

:)

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Du har troligtvis FAT som filsystem? Om det är så, konvertera till NTFS.

Nej nej NTFS använder jag, självfallet.

Alltså, problemet återstår..
MVH. Adam

:)

Nu blir jag riktigt arg på det här.
Jag defragmenterade partitionen idag, och lade då märke till vilka filer som den flyttade.
Den flyttade en massa filer som började med 00000 samt ett nummer och en filändelse.
T.ex:
00000175.MPG
00000131.bin
00000145.MPG
mfl.
När jag sedan söker på dessa filer (söker även i dolda mappar osv..) finns inte filerna!
Jag tror att dessa filer är de jag tagit bort?
Alltså jag har aldrig haft några filer med dessa namn men att windows döpt dem till det efter att de blivit borttagna eller liknande.
Det kanske också är så att dessa filer är partition magics cache filer ifrån när den gjorde om storleken på partitionen eller liknande?

Ingen som råkat ut för liknande tidigare? Var kan jag söka hjälp än här, hos Microsoft och var isf?

MVH. Adam

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)